Stalking er jo et nyt begreb, men jeg tror ikke, at indholdet er nyt, jeg tror faktisk, at det er noget, der har fundet sted i rigtig, rigtig lang tid.
Det at man bliver forfulgt af nogle, som stalking jo betyder, er et ganske alvorligt problem.
Det er et alvorligt problem, at der er nogle mennesker, der ikke kan forstå, at man skal lade andre være i fred, at andre mennesker også har grænser for, hvad de vil finde sig i, og hvad de kan være med til, at vi hver især har en personlig frihed, som ikke skal krænkes af andre.
Uanset hvad motivet kan være for stalking, skal man lade være med at gøre det, for den uønskede chikane, som det jo er, er ofte meget, meget voldsom i forhold til den, det går ud over, og påvirker ofret meget, meget voldsomt.
Derfor er det helt relevant, at vi får set på det her med stalking og får gjort noget ved det, for det er helt uhørt, at der er nogle, der på den måde kan blive forfulgt og krænket.
Vi har jo allerede i dag nogle regler, der kan samle op på det her.
Der er muligheder for, at man kan give et tilhold, altså at ofret henvender sig til politiet og siger, at vedkommende bliver forfulgt på den og den måde, så kan politiet gå til den person, der forfølger, og sige:
Det må du ikke.
Man kan give et tilhold om, at vedkommende ikke må opsøge den pågældende.
Men der er noget, der tyder på, at politiet har lidt svært ved at håndtere de regler, i hvert fald nogle steder i landet mere end andre, for når jeg hører forskellige politifolk fra landet give forskelligt udtryk for, hvordan man bruger de her regler, er der noget, der tyder på, at det måske godt kunne gøres noget bedre.
Jeg tror, at man måske alle steder i politiet kunne lære noget af de steder, hvor det fungerer bedst, og det vil jeg gerne opfordre til at man gør allerede nu, for afgørelsen på spørgsmålet, om der skal være nye love, nye regler, nye måder at gøre tingene på, ligger lidt ud i fremtiden, men indtil det sker, synes jeg i den grad, at man internt i politiet har behov for at kigge på hinanden og finde ud af, at de steder, hvor man faktisk kører de her sager på en rigtig fornuftig og hurtig måde, kunne andre politikredse måske lære noget af.
Så den opfordring vil jeg gerne give, for de, der bliver krænket, bliver det altså stadig væk, og de vil også blive det i månederne fremover, indtil vi får lavet nye regler.
Der vil formentlig også være nogle, der vil blive forfulgt, efter vi får lavet nye regler, men så har vi måske et endnu stærkere redskab at tage fat i.
Det, der ligger i fremtiden, er jo, som flere har været inde på, at Strafferetsplejeudvalget er blevet bedt om at se på det her.
I politisk sammenhæng har de oven i købet fået en meget, meget kort tidsfrist til at komme med et konkret, et fagligt og sagligt indspil til os politisk, sådan at vi kan tage stilling til, om vi skal lave en egentlig ny bestemmelse i straffeloven, der handler om stalking.
Der bliver det så opgaven at få den afgrænset, sådan at vi præcis ved, hvad der ligger i udtrykket, hvornår det er det ene og det andet, også sådan, at potentielle gerningsmænd ved, hvad det er, de skal forholde sig til, hvad det er, der er lovligt, og hvad det er, der er ulovligt, men det kunne også være, vi fik nogle indspil til, hvordan den eksisterende ordning, som stadig væk vil fungere, fungerer.
Uanset om vi laver en paragraf, vil den eksisterende ordning med at give tilhold jo stadig væk være til stede.
Den kan også bruges i alle mulige andre sammenhænge, men den vil også være til stede i forhold til den her type sager.
Så der kunne det også være, at vi fik et indspil til, hvordan ikke så meget vi, men myndighederne, politiet, domstolene i endnu højere grad og endnu bedre kunne benytte de muligheder, der rent faktisk findes i dag.
Jeg er helt overbevist om, at det her kan gøres bedre.
Der er nogle, der har vist, at det kan gøres bedre, og derfor er der god grund til at gøre det.
Men på nuværende tidspunkt afviser vi beslutningsforslaget her, og det er altså ud fra, at der ikke er nogen grund til at løbe en åbentstående dør ind, arbejdet er allerede i fuld gang.