Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 108 Bilag 1
Offentligt
Miljø- og PlanlægningsudvalgetSteen GadeFolketingetChristiansborg1240 København K
København, den 3. maj 2011
Beslutningsforslag nr. B 108
Ny ansvarsfordeling for håndtering af elskrot
Kære Steen Gade!elretur er en kollektivordning, der på vegne af sine ca. 1.000 medlemsvirksomheder håndtererproducentansvaret for elektrisk og elektronisk udstyr samt batterier. Som følge heraf håndtererelretur langt størstedelen af elskrottet i Danmark og betjener næsten 100% af genbrugspladsernemed én eller flere fraktioner.Vi skal hermed tillade os at bemærke følgende til beslutningsforslaget som fremsat af Hr. BennyEngelbrecht:Forslagets formål
Formålet med forslaget er at sikre en samfundsøkonomisk og miljømæssig optimal indsamling afelskrottet samt undgå, at kommunerne, affaldsselskaberne og borgerne ikke bebyrdes med dele afproducentansvaret og de dermed forbundne omkostninger.Det skal hertil bemærkes, at det synes endog meget svært at se, hvordan man med forslaget”sikrer en samfundsøkonomisk og miljømæssig optimal indsamling af elskrottet”, ligesom det hellerikke fremgår af selve forslaget, at noget sådant overhovedet opnås.Finansieringen af producentansvaret udgør hos producenterne en omkostningspost på lige fodmed alle andre omkostninger, der indgår i varens pris overfor forbrugeren. Forslaget indebærersåledes heller ingen besparelse for borgerne.Borgerne er i henhold til Elektronikaffaldsbekendtgørelsen allerede forpligtet til at aflevere situdtjente elektriske og elektroniske udstyr på de kommunale genbrugspladser, ligesomproducenterne allerede afhenter det elskrot kommunerne indsamler – både fra de kommunalegenbrugspladser og fra de indsamlingssteder, som kommunerne i øvrigt etablerer.Det må bero på en misforståelse, når forslagsstilleren oplyser, at beslutningsforslaget vil løse denverserende traktatkrænkelsessag. Krænkelsessagen har intet som helst med indsamling af elskrotat gøre, men vedrører udelukkende, at man i forbindelse med implementeringen af WEEE-Direktivet ved pålæg af producentansvaret sidestillede begreberne ”producent” og ”importør”. Derer rettet op på forholdet ved den seneste Elektronikaffaldsbekendtgørelse.
Forslagets baggrund
Forslagsstilleren er af den opfattelse, at den konkrete ansvarsfordeling mellem kommuner ogaffaldsselskaber på den ene side og producenter på den anden side er uklar, og at producenternesansvar væltes over på kommunerne.Dette er ikke i overensstemmelse med virkeligheden.Ansvarsfordelingen er endog meget klart defineret i Elektronikaffaldsbekendtgørelsen som følger:Borgerne er forpligtet til at anvende de kommunale indsamlingsordninger, d.v.s afleverederes elskrot på genbrugspladserneproducenterne opstiller på genbrugspladserne materiel efter kommunernes ønsker ogbehov (bure, containere)borgerne lægger selv elskrottet i det af producenterne opstillede materielproducenterne afhenter det fyldte materiel og stiller nyt materiel op.
I praksis stiller kommunerne altså blot areal til rådighed for producenternes materiel.Til det ansvar, som angiveligt ”væltes over på kommunerne” skal bemærkes følgende:Sikring mod tyveriForslagsstilleren påstår, at kommunerne skal bekoste udgifter til at sikre producenternes værdiermod tyveri. elretur, der repræsenterer langt de fleste producenter, har ikke på noget tidspunkt stilletkrav til kommunerne om sikring mod tyveri. Reelt har vi modtaget én henvendelse fra etaffaldsselskab, der ville vide, om det var nødvendigt at politianmelde et tyveri. Svaret hertil liggerlige for, nemlig at det er væsentligt, at der er kontrol med, hvor elskrottet ender. Der er såledesikke tale om ”sikring af værdier”, som forslagsstilleren oplyser, men sikring af, at elskrottetbehandles miljømæssigt korrekt, hvilket alle parter bør bidrage til.Strenge sorteringskravMed den seneste Elektronikaffaldsbekendtgørelse er sortering af elskrottet gjort rigtigt let, idetaffaldet nu kun skal sorteres i tre fraktioner, nemlig store husholdningsapparater (køl/frys,komfurer), småt elektronik og skærmholdigt affald.elretur udsendte i øvrigt allerede sidste år sorteringsvejledninger til genbrugspladserne sammenmed forslag til skiltning overfor borgerne.Da producenterne opstiller alt materiel, og da borgerne selv lægger deres udtjente produkter i detrespektive materiel, må det bero på en misforståelse, når forslagsstilleren påstår, at kommunernehar udgifter til personale og materiel i forbindelse med sorteringen af elskrottet.Det bemærkes, at det ligeledes i den seneste Elektronikaffaldsbekendtgørelse er blevetpræciseret, at kommunerne og affaldsselskaberne skal sørge for, at der ikke forefindes madrester ielskrottet, f.eks. i kølemøbler. Forslagsstillerens påstand om ”strenge sorteringskrav” handlerderfor snarere om en manglende accept af, at dagrenovation ikke er producenternes ansvar.
Manglende afhentning / weekend-afhentningPåstandene i beslutningsforslaget om manglende afhentning og weekend-afhentning er ennøjagtig gentagelse af Renosams ønsker i forbindelse med 2010 revisionen afElektronikaffaldsbekendtgørelsen, som blev delvist imødekommet som følger:I henhold til bilag 7 til Elektronikaffaldsbekendtgørelsen skal kommunerne advisere ønsketafhentning to hverdage før, der ønskes afhentning, og producenterne skal foranledige afhentningindenfor 48 timer.Kommunerne kan alternativt aftale faste afhentningstidspunkter med producenterne.Kommunerne kan derudover op til 12 gange årligt bestille ekstraordinær afhentning, hvorproducenterne da skal foranledige afhentning indenfor 24 timer, herunder også afhentning omlørdagen.Netop som følge af Renosams påståede problemer med afhentning har elretur sidenElektronikaffaldsbekendtgørelsen trådte i kraft den 15. april 2010 ført statistik overuregelmæssigheder i afhentningen:I de forløbne 12 måneder er der indgået fem henvendelser vedrørende forsinkede eller manglendeafhentninger. Der er i perioden alt foretaget 11.979 afhentninger, således at der har væreturegelmæssigheder ved blot 0,04% af afhentningerne.Indenfor de seneste 12 måneder har blot 11 genbrugspladser i alt 16 gange benyttet sig afmuligheden for at bestille ekstraordinær afhentning i week-enden.Manglende levering af materiel/materiellets standIfølge beslutningsforslaget leverer producenterne ikke materiel til genbrugspladserne, ligesommateriellet er i dårlig stand.Det skal hertil oplyses, at der ved afhentning generelt leveres samme antal og art materiel, somder afhentes. Genbrugspladserne kan altid bestille yderligere materiel enten til permanenthenstilling eller til brug i spidsbelastningsperioder (f.eks. omkring påske).På baggrund af erfaringerne fra de første år med producentansvar valgte elretur i november 2009at udskifte alle bure på genbrugspladserne med en bedre model.Som følge heraf har elretur i de forløbne 12 måneder fra genbrugspladserne kun modtaget i alt 17henvendelser fra genbrugspladserne over defekt materiel. Det skal oplyses, at elretur har ca. 5.000bure og 500 containere i drift på genbrugspladserne.Implementering i andre EU-lande
Oplysningerne om indsamlingen af elskrot i andre EU-lande i beslutningsforslaget er ikke korrekte.Med undtagelse af de baltiske lande foregår hovedparten af indsamlingen af elskrot som iDanmark, nemlig ved at borgerne afleverer deres udtjente produkter via de kommunale ordninger.
Den foreslåede nye ansvarsfordeling
Ifølge forslagsstilleren skal producenterne kompensere kommunerne og affaldsselskaber for deresindsats. Som det fremgår ovenfor, er det endog meget svært at se, hvilken indsats, kommunerneog affaldsselskaberne rent faktisk yder.Forslaget om en ”nødaftale”, hvorefter alt elskrot samles i en container er ganske enkeltmiljømæssigt uforsvarligt. En lang række udtjente produkter indeholder gasser og væsker, der ersærdeles sundheds- og miljøfarlige. Samles alt i en container, øges risikoen for, at der sker brudpå f.eks. kredsløbene i kølemøbler, der indeholder store mængder CFC-gasser.Opsummering
Som det fremgår ovenfor, savner de påståede områder, hvor producentansvaret væltes over påkommuner og affaldsselskaber” substans.Producenterne har ikke stillet krav om tyverisikring af genbrugspladserneBorgerne skal selv sortere elskrottetUregelmæssighederne i forbindelse med levering af materiel, materiellets beskaffenhed ogafhentning af fyldt materiel er reelt minimale
Kommunernes/affaldsselskabernes omkostninger ved producentansvaret er således begrænset tilde omkostninger, de måtte have ved at stille areal til rådighed for det nødvendige materiel. Atmeromkostningerne herfor skulle beløbe sig til årligt kr. 40-60 mio. som angivet ibeslutningsforslaget må derfor være grebet ud af luften.
Peer Lund-ThomsenDirektør