Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
910290_0001.png
910290_0002.png
910290_0003.png
910290_0004.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 3, 4, 5, 6 og 7 (Alm. del) stillet af Ud-valget for Videnskab og Teknologi den 6. oktober 2010.3. november 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09573315661411/1

Spørgsmål nr. 3, 4, 5, 6 og 7 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi

den 6. oktober 2010 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling

(Alm. del).

Spørgsmål 3

Mener ministeren, at samlokalisering er en væsentlig betingelse for faglig synergii nutidens globaliserede verden, hvor samarbejde over landegrænser ikke bare ermulig, men tvingende nødvendig, og således vidt udbredt?

Svar

Samlokalisering er som princip en fordel for virksomheder. Fordelene ved sam-lokalisering er netop udkantsområdernes udfordring. Det er selvfølgelig rigtigt, atman på forskellig vis kan kompensere for spredt lokalisering ved hjælp af for-skellige former for transport og kommunikation, men det vil ofte være som et al-ternativ til en tættere lokalisering.Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408

Spørgsmål 4

Den altovervejende del af Lindholms aktiviteter foregår i højisolerede enheder,der skal forhindre spredning af alvorligt smittefarligt virus til det omgivendesamfund. Er ministeren enig i, at denne smitterisiko medfører, at udnyttelse affælles laboratorier og lignende ikke er mulig i praksis?
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09611315661411/1

Svar

Besvarelsen af dette spørgsmål kræver dyb indsigt i de faglige aktiviteter, der fo-regår på Lindholm. Med henblik på at der på et tidspunkt skal træffes beslutningom aktiviteternes fremtidige placering, har jeg bedt DTU om en grundig redegø-relse for deres overvejelser i forbindelse med en eventuel ændret placering af vi-ruslaboratoriet. Brevet til DTU har følgende indhold:Regeringen har fuld respekt for, at DTU som selvejende institution - inden for defastsatte rammer - træffer beslutning om universitetets udvikling. Da en beslut-ning vedrørende Afdeling for Virologis fremtid har stor regionalpolitisk bevå-genhed, må den nødvendigvis være baseret på meget grundige overvejelser, somkan lægges frem for offentligheden. Overvejelserne vil omfatte både økonomiske,faglige, risikomæssige og samfundsmæssige forhold.DTU har i sin strategiske planlægning afvejet to muligheder over for hinanden:1. Anlægget på Lindholm opgraderes til international standard.2. Aktiviteterne flyttes til nyt anlæg i Lyngby.
Som du ved, er regeringen meget opmærksom på udviklingen i landets yderområ-der. Således har regeringen netop fremlagt planen ”Danmark i Balance i enGlobal Verden”, hvor en række af regeringens initiativer med relation til balan-cen mellem centre og yderområder beskrives.Det er afgørende for regeringen, at beslutninger, som kan forskubbe balancenmellem landets centre og yderområderne, er truffet på et fuldt belyst grundlag,hvor alle samfundsmæssige aspekter er inddraget. Regeringens fokus på Dan-mark i Balance gør det aktuelt at overveje hensigtsmæssigheden i at flytte Afde-ling for Virologi fra Lindholm til Lyngby.Med henblik på at der etableres et beslutningsgrundlag, som lever op til oven-nævnte krav, vil vi bede DTU om en grundig beskrivelse af jeres forudsætninger,herunder:Investeringsbehovet i de to alternativer.Driftsudgifterne i de to alternativer.Relevante faglige argumenter for den ene og den anden placering.Sikkerhedsmæssige overvejelser for alternativerne.Af hensyn til regeringens videre arbejde med de regionale og samfundsmæssigehensyn vil vi bede om at få et foreløbigt bidrag fra jer senest den 1. december2010.Jeg kan ikke gå ind i en besvarelse af spørgsmålet, før jeg har fået denne redegø-relse og sikret mig, at alle relevante aspekter af sagen er belyst
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2

Spørgsmål 5

Er det muligt at flytte virusforskningsaktiviteter fra Hovedstadsområdet tilbagetil Lindholm og derved skabe reel synergi gennem udnyttelse af fællesfaciliteter?

Svar

Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 4.

Spørgsmål 6

Ved flytning af en lignende forskningsinstitution i Canada, varede det iflg. SørenAlexandersen, direktør for instituttet i Winnipeg, og tidligere direktør på Lind-holm, ca. 4 år før man kom op på et acceptabelt fagligt niveau, og efter 11 år erman stadig ikke oppe på samme faglige niveau som før flytningen. Meget tyderpå, at det også vil være tilfældet her, da størstedelen af det specialiserede fagtek-niske personale, som er helt afgørende for aktiviteterne, ikke har mulighed for atarbejde på lokaliteten i Lyngby.Kan ministeren på den baggrund garantere, at der ikke vil ske alvorligt tab afkompetence ved flytningen, og at der ikke vil ske en forringelse af beredskabetover for alvorlige smitsomme sygdomme, som ikke bare kan ramme dyr, men og-så smitte fra dyr til mennesker?

Svar

Det er ikke besluttet at flytte forskningsinstitutionen fra Lindholm. Er der en væ-sentlig risiko for tab af kompetence og forringelse af beredskabet ved en flytning,vil det indgå i beslutningsgrundlaget.

Spørgsmål 7

Kan ministeren bekræfte, at de diagnostiske og forskningsmæssige aktivitetervedrørende zoonotiske virussygdomme, som kan udgøre en trussel mod folke-sundheden, ikke vil blive forringet ved en flytning af instituttet til Lyngby?

Svar

Der er som nævnt ikke truffet beslutning om at flytte forskningsinstitutionen fraLindholm. Er der risiko for forringelse af de forskningsmæssige aktiviteter vedflytning, vil dette indgå i beslutningsgrundlaget.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3