Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
936457_0001.png
936457_0002.png
936457_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 50 (Alm. del) stillet af Udvalget forVidenskab og Teknologi den 25. november 2010.17. December 2010Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Med venlig hilsen
Bredgade 431260 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
TelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09878016310671/1

Spørgsmål nr. 50 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 25. no-

vember 2010 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (alm. del)

Spørgsmål 50

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor en kandidatuddannelse tager 2 ½ år, nårkandidatdelen kun er normeret til 2 år, således er f.eks. den sundhedsfaglige kan-didatuddannelse normeret til to år, men man kræver desuden, at man tager etsuppleringskursus af ½ års varighed forud for starten på kandidatuddannelsen,også selvom der er tale f.eks. om en studerende, der har en afsluttet ergoterapeut-uddannelse, der netop er een af de uddannelser, som kandidatuddannelsen natur-ligt skulle være overbygning på, man kræver endda 15.000 kr. for dette oversky-dende kandidathalvår.Ministeriet for Videnskab

Svar

Kandidatuddannelsen inden for det sundhedsfaglige område (cand.scient.san.) ernormeret til 2 år (120 ECTS-point) og er tilrettelagt for studerende, der enten hargennemført en forskningsbaseret bacheloruddannelse inden for det sundheds- el-ler naturvidenskabelige fagområde eller har gennemført en mellemlang videregå-ende sundhedsuddannelse suppleret med den ½-årige suppleringsuddannelse (30ECTS-point).Kandidatuddannelsen udbydes efter reglerne om heltidsuddannelse, jf. universi-tetslovens § 4, stk. 1, nr. 2, hvilket vil sige med fuldt statstilskud og ingen delta-gerbetaling. Suppleringsuddannelsen udbydes efter reglerne om deltidsuddannel-se, jf. universitetslovens § 5, stk. 1, nr. 3, hvilket vil sige med deltagerbetaling ogdelvis statstilskud.Aarhus Universitet har siden 1997 og Syddansk Universitet siden 1998 væretgodkendt til at udbyde den 2-årige kandidatuddannelse og i tilknytning hertil en1-årig suppleringsuddannelse, der bl.a. havde til formål at introducere studerendemed en mellemlang videregående sundhedsuddannelse til forskningsbaseret ud-dannelse.Som opfølgning på universitetsloven fra 2003 og som følge af opkvalificeringenaf de mellemlange videregående sundhedsuddannelser til professionsbachelorerblev suppleringsuddannelsen omlagt til et ½-årigt forløb fra 2005, idet universite-terne mente, at der fortsat var behov for et suppleringsforløb for studerende meden mellemlang videregående sundhedsuddannelse. Samtidig fik også KøbenhavnsUniversitet godkendelse til at udbyde kandidatuddannelsen og suppleringsuddan-nelsen.Suppleringen skal sikre, at studerende med forskellige sundhedsfaglige professi-onsbacheloruddannelser ved indgangen til kandidatuddannelsen har samme fagli-ge niveau, og at kandidatuddannelsen har et højt fagligt slutniveau, også af hen-syn til en efterfølgende ph.d.-uddannelse.
Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09878016310671/1
I forbindelse med omlægningen af suppleringsuddannelsen fra et 1-årigt forløb tilet ½-årigt forløb aftaltes det samtidigt, at der skulle igangsættes en evaluering afbehovet for suppleringsuddannelsen. Evalueringen blev foretaget af DanmarksEvalueringsinstitut (EVA), der afgav en rapport i februar 2010.Evalueringen viser, at der i en årrække frem fortsat vil være behov for supple-ringsuddannelsen, hvis et højt fagligt niveau på kandidatuddannelsen skal fast-holdes, og at 30 ECTS-point i omfang er tilstrækkeligt. Behovet for supplerings-uddannelsen kan dog ændre sig i takt med, at de nye studieordninger på de sund-hedsfaglige professionsbacheloruddannelser bliver fuldt implementeret. De nyestudieordninger har haft virkning for de studerende, der er startet på professions-bacheloruddannelserne pr. 1. september 2009. Studieordningerne betyder bl.a., atde studerende får mulighed for at vælge at gennemføre udvidede metodekurser,og at de bliver undervist i og arbejder med akademisk skrivning og informations-søgning.Videnskabsministeriet vil derfor følge op på behovet for suppleringsuddannelsen,når de nye studieordninger for de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannel-ser er fuldt implementeret, og når et tilstrækkeligt antal sundhedsfaglige profes-sionsbachelorer efter indførelsen af de nye studieordninger har gennemført densundhedsfaglige kandidatuddannelse.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2