Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
926355_0001.png
926355_0002.png
926355_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 46 (alm. del – bilag 55) stillet af Ud-valget for Videnskab og Teknologi den 23. november 2010.
2. december 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
TelefaxE-postNetsted
Charlotte Sahl-Madsen
CVR-nr.
Dok nr.Side
16157601/1
Spørgsmål nr. 46 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 23.november 2010 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (alm. del. –bilag 55).

Spørgsmål 46

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22/11-10 fra Jørgen Burchardt,Danske Videnskabsredaktører, vedr. Open Access, jf. UVT alm. del. – bilag 55.

Svar

Jørgen Burchardt beskriver i sin henvendelse til Udvalget for Videnskab ogTeknologi, hvorledes konsekvenserne af indførelse af Open Access i Danmarkikke er nævnt eller undersøgt, at EU’s konklusioner er fordrejet og negligeret, attidsskriftredaktører ikke har været inddraget i processen, samt at der ikke tageshensyn til kritikken af Open Access-Udvalgets rapport ”Anbefalinger tilimplementering af Open Access i Danmark”. I denne sammenhæng beskyldesStyrelsen for Bibliotek og Medier for bedrag, egennyttemaksimering og bevidstdestruktion af danske tidsskriftsudgiveres erhvervsområde.

Open Access-Udvalgets sammensætning og arbejde

Open Access-Udvalget er nedsat af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Ud-vikling og har bred deltagelse af universitetsrepræsentanter, Danske Universite-ter, Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde, Det Kongelige Bibliotek,Universitets- og Bygningsstyrelsen, Forsknings- og Innovationsstyrelsen og Sty-relsen for Bibliotek og Medier.Open Access-Udvalget har til opgave at planlægge og gennemføre implemente-ringen af Ministerrådets konklusioner om videnskabelig information i den digita-le tidsalder. Mens Ministerrådets konklusioner ikke i direkte termer nævner”Open Access” i indledningen af teksten, omhandler Rådets konklusioner emner,hvori Open Access er det grundlæggende element for det videre arbejde med atgøre videnskabelige resultater frit tilgængelige. Dermed er en fordrejning afMinisterrådets konklusioner – som Jørgen Burchardt nævner – ikke tilfældet, idetOpen Access-Udvalgets arbejde med en Open Access-politik er et afgørendeelement i implementeringen af Ministerrådets konklusioner.Den første fase af udvalgets arbejde er indtil videre udtrykt i rapporten ”Anbefa-linger til implementering af Open Access i Danmark”. Rapporten har været sendti høring, hvilket resulterede i en bred opbakning til princippet om fri adgang tiloffentligt finansieret danske forskningsresultater, men også en række bekymrin-ger og forslag. På baggrund af høringssvarene producerer udvalget deres endeligeanbefalinger, som forventes offentliggjort i december 2010.Jørgen Burchardt angiver, at Open Access-Udvalget ikke har behandlet ’den for-sinkede’ Open Access. Der findes mange forskellige modeller til at publicere iOpen Access. Forsinket Open Access betyder, at en artikel først publiceres i etanerkendt videnskabeligt tidsskrift med en tilhørende peer review-proces, hvortilder betales for adgang, og at forfatteren efter en karensperiode på f.eks. seks må-neder kan placere artiklen i et dataarkiv, f.eks. på sit universitet, hvortil adgangen
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
er gratis. Af udvalgets foreløbige rapport fremgår det, at Open Access-Udvalgethar behandlet denne publiceringsmodel med karenstid under kategorien grønOpen Access, hvilket anbefalingerne ligeledes giver udtryk for. Det skal i dennesammenhæng anføres, at de konkrete politikker endnu ikke er udformet, men detforventes, at de vil indeholde denne model.

Økonomiske beregninger

Jørgen Burchardt er inde på, at Styrelsen for Bibliotek og Medier har udelukketdanske data fra beregningen af konsekvenserne for indførelse af Open Access iDanmark, og at den australske økonom John Houghtons rapport fra 2009 ’Costsand Benefits of Alternative Publishing Models: Denmark’ som resultat er et fal-sum. John Houghton er professor i økonomi på Victoria University i Melbourne,Australien og er leder af forskningscenteretCenter for Strategic Economic Studi-essammesteds. Han har i sin forskning fokuseret på økonomiske og strategiskeimplikationer af informations- og kommunikationsteknologi og globalisering og istigende grad de økonomiske aspekter af videnskabelig publicering og kommuni-kation. Houghton konstruerede de første økonomiske cost/benefit-analyser af al-ternative publiceringsmodeller; først for Australien og dernæst for Storbritannien,Holland og Danmark.Houghtons rapport beskriver via en indgående analyse hele værdikæden i forbin-delse med publicering af videnskabelige værker (informationssøgning, dataind-samling, skrivning, peer review, publicering osv.), og hvilke konsekvenser det vilfå, hvis man ændrer på et led i kæden, f.eks. selve publiceringen. Rapportenscost/benefit-analyse konkluderer, at Danmark står til at realisere en stor årligt til-bagevendende gevinst ved at overgå til Open Access-publicering. Lige megethvilken Open Access-model, der vælges, vil der opnås store samfundsmæssigefordele ved Open Access-publicering, fordi det gør forskningsresultater tilgænge-lige. Houghtons rapport er baseret på danske data, men indeholder ikke data frapopulærvidenskabelige tidsskrifter. Populærvidenskabelig formidling af forsk-ningsresultater er også vigtig, men det er væsentligt ikke at blande det sammenmed Open Access til videnskabelige artikler.

Danske tidsskrifters økonomiske situation

Det anføres i notatet, at danske videnskabelige tidsskrifter har været i krise i snart10 år. Der er endnu ikke i noget særlig omfang gennemført krav om Open Ac-cess i Danmark, hvorfor en sådan krise næppe kan tilskrives Open Access. Ud-bredelsen af internettet, flere digitale medier og ændrede brugervaner, frafald afportostøtte m.m. kan anføres som væsentlige faktorer for udviklingen. De inter-nationale tidsskrifter har således især i de seneste 15 år gennemgået en konsolide-rings- og digitaliseringsproces. Der er i dag færre og større forlag, og de sælgerprimært digitale tidsskrifter. Open Access kan snarere ses som en mulig løsningpå danske tidsskrifters krise end som årsag.Det er næppe heller hensigtsmæssigt at opstille tidsskriftsstøtte som alternativ tilinvesteringerne i Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek (DEFF).DEFF har eksisteret siden 1997 og har på nuværende tidspunkt en årlig bevillingpå ca. 20 mio. kr. DEFF har bidraget til at fremme it-udviklingen på forsknings-bibliotekerne ved f.eks. at digitalisere bibliotekskatalogerne, støtte nye it-systemer og etablere et indkøbssamarbejde om digitale videnskabelige tidsskrif-ter.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3