Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 34, 35, 36 og 37 (Alm. del) stillet afUdvalget for Videnskab og Teknologi den 4. november 2010. Spørgsmålene erstillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
25. november 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
Charlotte Sahl-Madsen
NetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09749616045711/1
Spørgsmål nr. 34, 35, 36 og 37 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi
den 4. november 2010 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
(Alm. del).
Spørgsmål 34
Giver de gentagne nedbrud som har ramt NemID ministeren anledning til nyeovervejelser og tiltag i forhold til implementeringen af NemID?Svar
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at kontrakten mellem Videnskabsmini-steriet og DanID om NemID har en række, meget præcise servicemål for blandtandet driftseffektivitet, svartider mv. IT- og Telestyrelsen overvåger løbende oghar en tæt dialog med DanID om, hvorvidt kontraktens servicemål er blevet nået.Ministeriet for Videnskab
Men uanset, om servicemålet på 99,9 procents driftseffektivitet er nået, er ethvertnedbrud i driften af NemID naturligvis beklageligt i forhold til de gener, som detgiver for borgere og virksomheder. Formuleringen i spørgsmålet om "de gentagnenedbrud" giver dog ikke en dækkende beskrivelse af de første fire måneders drift afNemID.Ifølge de månedlige rapporter til IT- og Telestyrelsen om driften af NemID var deri juli måned en driftseffektivitet for anvendelsen af NemID på 100 procent. De til-svarende tal for august og september var 100 procent og 99,97 procent.Oktober måned var præget af to nedbrud af ca. et par timers varighed om aftenenhenholdsvis den 21. oktober og den 31. oktober. Den endelige månedsrapport foroktober er ikke klar, men driftseffektiviteten for anvendelsen af NemID vil for-mentlig ligge på ca. 99,5 procent i oktober.IT- og Telestyrelsen, der som nævnt løbende overvåger, at DanID opfylder kon-traktens bestemmelser, har tilkendegivet, at DanID i de tilfælde, hvor der har væretdriftsproblemer, hver gang gør en dedikeret indsats for at udrede årsagen til drifts-problemer og forebygge en eventuel gentagelse.Vi har – ligesom finanssektoren – en stærk interesse i, at leverandøren lever op tilvores kontraktfastsatte krav til drift. Jeg hæfter mig i den sammenhæng ved, at Fi-nansrådet for nylig erklærede sin fulde tillid til DanID som leverandør og driftsan-svarlig for NemID med en konstatering af, at når man "ruller it-systemer ud af den-ne størrelse, vil der altid være nogle børnesygdomme og opstartsproblemer."Konkluderende i forhold til spørgsmålet kan jeg derfor pege på, at de konstateredenedbrud med hensyn til anvendelsen af NemID hver gang giver anledning til initia-tiver fra DanIDs side for at forebygge en gentagelse.Spørgsmål 35
Giver det, at DanID en række gange har betalt bod for ikke at opfylde kontraktenomkring NemID ministeren anledning til at iværksætte nye tiltag for at strammeop i forhold til DanID
Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09749616045711/1
Svar
For juli, august og september skal DanID betale bod for ikke at opfylde NemID-kontraktens servicemål med hensyn til support-funktionen, dvs. at der primært harværet konstateret for lange svartider i forhold til telefon- og e-mail-forespørgslerfra borgerne.Det har DanID arbejdet for at forbedre på to fronter:- Dels ved at styrke supportfunktionen ved at nyansætte flere medarbejdere og ef-teruddanne alle medarbejdere til hurtigere, mere præcis support omkring de hyp-pigste typer af forespørgsler fra borgerne og- dels ved at arbejde for at forebygge supporthenvendelser, eksempelvis ved at for-bedre kommunikationen i velkomstbrevene.Jeg har endvidere fået den tilbagemelding fra IT- og Telestyrelsen, at pengeinstitut-terne tilsvarende har styrket deres supportfunktioner omkring netbank-løsningerneog deres informationsindsats omkring overgang til anvendelse af NemID i netban-kerne, blandt andet på netbankernes hjemmesider.Derfor giver spørgsmålet om bod i de tilfælde, der har været tale om indtil nu, migikke umiddelbart anledning til nye initiativer. Men omvendt er det klart, at en bed-re support over for borgerne er et væsentligt element i at sikre, at udrulningen afNemID forløber tilfredsstillende for borgerne. Det er min opfattelse, at det bestemtogså er et klart mål for henholdsvis DanID og for pengeinstitutterne.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Spørgsmål 36
Ministeren bedes oplyse, hvor stort et budget, der er sat af til markedsføring afNemID, herunder hvor mange penge staten betaler til markedsføring af NemID,opgørelsen bedes, hvis det er muligt, indeholde både et samlet budget samt et de-taljeret budget, hvor budgetterne deles op på enkelte indsatser?Svar
Det samlede budget til eksterne leverandører til markedsføring af NemID er på ialt 15 millioner kr. Det offentlige bidrager med i alt 7,5 millioner kr.Heraf er statens budget til markedsføring af NemID på i alt 5 millioner kr. Det erhovedsagelig en del af budgettet til den fællesoffentlige eDag3-kampagne.De 5 millioner finansieret af staten er fordelt på indsats således:Indrykning i TV og aviser: 3,75 millioner kr.Produktion af film: 1 million kr.Planlægning af kampagne: 0,25 millioner kr.Foruden disse 5 mio. kr. har det offentlige (stat, regioner og kommuner i for-ening) i kraft af kontrakten med DanID afsat 2,5 mio. kr. til markedsføringen afNemID.
Herudover har der inden for statens personalenormering været udført en rækkeinformations – og markedsføringsaktiviteter, herunder udarbejdelse af informati-onsmateriale, nyhedsbreve, deltagelse på konferencer og informationsmøder, ud-bredelse af kendskabet til NemID i samarbejde med Lær mere-netværk og biblio-teker etc.
Spørgsmål 37
Ministeren bedes foretage en opdatering af den opgørelse, der fremgik af svaretpå spørgsmål nr. 244 (2009-2010 UVT alm. del svar på spm. 244) stillet af Ud-valget for Videnskab og Teknologi den 7. september 2010, over, hvor mange afde borgere, der har tilmeldt sig NemID, der vælger at få tilknyttet en offentlig di-gital signatur til deres NemID ved at klikke "Ja til vilkår for OCES" under opret-telsen, opgørelsen bedes foretaget både i absolutte tal og procentandel?Svar
Af den statistik, som IT- og Telestyrelsen har modtaget fra DanID, fremgår det,at af de borgere, der er blevet præsenteret for ja/nej valget under aktiveringen afNemID i deres netbank, har 75,9 procent eller 840.302 af 1.106.792 borgere valgtat sige ”ja til vilkår for OCES”.Derudover har 325.532 borgere valgt selv at bestille NemID enten viawww.nemid.nueller via et borgerservicecenter eller skattecenter. Regnes dissemed, så udgør andelen af NemID med offentlig digital signatur 86,7 procent af deNemID, hvor borgeren har taget stilling til offentlig digital signatur enten i net-banker eller bestilt signaturen via offentlige kanaler.Opgørelsen er baseret på tal fra mandag, den 15. november 2010.Til sammenligning var de tilsvarende tal fra den 13. september 2010 oplyst somsvar på spørgsmål 244, følgende:”75,9 procent eller 231.302 af 304.564 borgere havde valgt at sige ”ja til vilkårfor OCES”. Derudover havde 210.834 borgere valgt selv at bestille NemID entenvia www.nemid.nu eller via et borgerservicecenter eller skattecenter, og hvis dis-se regnes med, udgjorde andelen af NemID med offentlig digital signatur 85,8procent af de NemID, hvor borgeren har taget stilling til offentlig digital signa-tur.”Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3