Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
1018785_0001.png
1018785_0002.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Svar på spørgsmål 239 (alm. del)I brev af 27. juni 2011 har udvalget efter ønske fra Yildiz Akdogan (S) stillet migfølgende spørgsmål:
8. juli 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Spørgsmål 239:”Mener ministeren, at det uforudsete høje supportbehov på NemID er et udtrykfor, at NemID ikke er tilstrækkelig brugervenligt, eller at danskernesIt-færdigheder ikke er tilstrækkeligt gode?”
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Svar:Nej, det mener jeg bestemt ikke. Jeg mener snarere, det er et udtryk for, at der errigtigt mange danskerne, der har taget NemID til sig. Med mange brugere følgerogså ofte et større behov for support. NemID-supporten har bidraget til at sikre,at NemID er kommet godt fra start. Der er nu mere end 3,2 millioner aktive bru-gere, og der er gennemført over 310 millioner brugertransaktioner siden NemIDløsningen blev lanceret i sommeren 2010.Supportbehovet har især været knyttet til ibrugtagning af NemID, og når bruger-ne først er kommet i gang med at anvende NemID, falder behovet markant. Demange henvendelser til supporten stammer overvejende fra den periode, hvor net-bankerne omlagde deres kunder til NemID. I marts 2011 var der ca. 128.000 sup-porthenvendelser, men i maj måned 2011 var tallet faldet til ca. 40.000 henven-delser.Det var selvfølgelig bedst, hvis der ikke havde været behov for support, men somdet er tilfældet i alle større it-løsninger, er der altid behov for ekstraordinær sup-port ved ibrugtagningen.Som det fremgår af min redegørelse til udvalget den 23. juni 2011, er der løbendefokus på at identificere årsagerne til, at behovet for support opstår – og på at eli-minere årsagerne.
Sagsnr.Dok nr.Side
11-11270819396461/1
I øvrigt kan jeg oplyse, at IT- og Telestyrelsen har brugt NemID som en anled-ning til iværksættelse af særlige initiativer i forhold til danskernes it-færdigheder.Således er der udarbejdet undervisningsmateriale, E-læringsmateriale mv. omNemID, som er distribueret til biblioteker, ældreorganisationerne og andre rele-vante organisationer. Muligheden for gratis undervisning i NemID er dermedlandsdækkende.
Med venlig hilsen
Charlotte Sahl-Madsen
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2