Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
1011177_0001.png
1011177_0002.png
1011177_0003.png
1011177_0004.png
1011177_0005.png
1011177_0006.png
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, DetEuropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget omEU's politiske strategi i forbindelse med ITU's verdensomspændenderadiokommunikationskonference 2012 (WRC-12)KOM (2011) 180 endelig- Vedtagelse af rådskonklusioner
ResuméKommissionens meddelelse har til hensigt at orientere Europa-Parlamentet og Rådet om de punkter pådagsordenen for den kommende verdensomspændende radiokommunikationskonference (WRC-12), derafholdes den 23. januar – 17. februar 2012 i Genève. På konferencen behandles emner, der er afbetydning for politikken på en række af EU’s områder som for eksempel det indre marked, lufttrafik,rumfart og miljø. Meddelelsen omfatter også forslag til, hvilke fælles målsætninger der bør forfølgesunder konferencens forhandlinger.Kommissionen foreslår blandt andet, at forskrifter til sikring af en effektiv udnyttelse af Den DigitaleDividende (800 MHz-båndet) bør støttes med henblik på at understøtte målet om udbredelse af mobilebredbåndstjenester i hele EU.Endvidere lægges der op til, at der på den forestående konference fastlægges dagsorden for næsteradiokommunikationskonference (i 2015 eller 16), hvori der bør indgå et punkt om frekvensressourcer tilfremtidige bredbåndstjenester.Endelig foreslås det, at det danske EUI-formandsskabet under WRC-12 taler på vegne af EU med henblikpå samordning af holdninger til de relevante punkter i samarbejde med Kommissionen.Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den27. maj 2011 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.1. BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 180 den 6. april 2011 fremsendt meddelelse om EU's politiskestrategi i forbindelse med ITU's verdensomspændende radiokommunikationskonference 2012 (WRC-12).Konferencen afholdes den 23. januar – 17. februar 2012 i Genève, hvor Danmark varetager formandskabetfor EU.Den verdensomspændende radiokommunikationskonference WRC afholdes ca. hvert fjerde år i regi af denInternationale Telekommunikations Union (ITU), der er FN’s organisation for telekommunikation ogandre elektroniske kommunikationsformer. Konferencen har til formål at tilpasse ITU's radioreglement,som er den internationale aftale om koordinering af brugen af radiofrekvenser verden over.Forberedelsen til WRC-12Danmark og de andre EU-medlemsstater forhandler i ITU formelt som uafhængige medlemmer. I praksiskoordinerer Danmark dog tekniske standpunkter med andre lande inden for Den Europæiske Konference afPost og Teleadministrationer (CEPT), der er en sammenslutning af 48 europæiske landes nationale frekvens-og telemyndigheder. CEPT er grundet sine medlemslande et hensigtsmæssigt forum for udformningen af de
detaljerede europæiske forhandlingsstandpunkter, der er nødvendige i en teknisk reguleringskonference somWRC. Alle EU-landene er medlemmer af CEPT.På WRC-12 vil EU-medlemsstaternes forhandlinger ske på grundlag af blandt andet konsolideredeeuropæiske holdninger ("fælleseuropæiske forslag") vedtaget i CEPT. Udformningen af de tekniskestandpunkter i CEPT bør suppleres af drøftelser om EU's overordnede interesser i forbindelse medforhandlingerne. For at understøtte dette og på linje med bestemmelserne i rammedirektivet harKommissionen anmodet frekvenspolitikgruppen, et rådgivende organ bestående af medlemsstaternesrepræsentanter, om at afgive en udtalelse. Udtalelsen, der blev vedtaget den 10. februar 2011, skal rådgiveKommissionen om de EU-politiske interesser, der drøftes ved konferencen.Der er tradition for at Rådet på baggrund af Kommissionensvedtagelsen udarbejder rådskonklusioner, derherefter udgør Unionens poltiske mandat på konferencen. Denne procedure gentages også forud for WRC-12 og ved det kommende rådsmøde forventes vedtagelse af rådskonklusioner om WRC-12.Kommissionen vil deltage i WRC-12 som ITU-sektormedlem uden formel ret til at stemme eller tale påfællesskabet vegne. I denne egenskab vil Kommissionen støtte de fælles europæiske standpunkter, der errelevante for Fællesskabets politikker.2. Formål og indholdMeddelelsen har til hensigt at orientere Europa-Parlamentet og Rådet om de punkter på dagsordenen forden kommende verdensomspændende radiokommunikationskonference (WRC-12), der er af betydning forpolitikken på en række af EU’s områder som for eksempel det indre marked, lufttrafik, rumfart og miljø.Meddelelsen omfatter også forslag til hvilke fælles målsætninger, der bør forfølges under konferencensforhandlinger.Dagsordenen på WRC omfatter 25 individuelle punkter med varierende betydning for EU’s interesser. Forhvert af de enkelte punkter giver Kommissionen i sin meddelelse en beskrivelse af det enkelte punktsbetydning for EU’s politikker samt forslag til politisk strategi og målsætning.Af meddelelsen fremgår blandt andet følgende punkter fra dagsordenen:Punkt 1.17 - Den Digitale Dividende (Det indre marked)Punktet vedrører anvendelsen af 800 MHz-frekvensbåndet1, som er blevet ledigt efter at EU-medlemslandende er overgået fra analogt til digitalt tv. Visse medlemslande anvender dog fortsatfrekvenserne til udsendelse af tv, hvortil der gives forrang i henhold til ITU’s Geneva 06-aftale (GE-06).De lande, som har valgt ikke længere at anvende båndet til udsendelse af tv, er forpligtiget til at stillebåndet til rådighed for andre tjenester, i henhold til vedtagne harmoniseringsregler til fremme af det indremarked for mobile bredbåndstjenester.Ved EU's østlige grænse anvendes frekvenserne dog til et forældet aeronautisk navigationssystem, hvilketforhindrer en effektiv anvendelse af 800 MHz-båndet til mobilt bredbånd. Dette system nærmer sig nuslutningen af sin levetid, og EU bør søge at fremme en hensigtsmæssig sameksistens mellem de fremtidigeanvendelser på begge sider af grænsen, hvilket vil give mulighed for at udnytte 790–862 MHz-båndet fuldtud til trådløst bredbånd i hele EU.Kommissionen foreslår derfor, at EU støtter forskrifter, som sikrer en velafvejet sameksistens mellemtrådløst bredbånd og den aftagende brug af aeronautiske radionavigationssystemer langs EU's østligegrænse med sigte på at indføre trådløse bredbåndstjenester, der dækker hele EU. Det foreslås endvidere, at1
790-862 MHz
forpligtelserne til at beskytte digital radio/tv-spredning i henhold til GE-06 fortsat bør gælde, og der ikkebør indføres yderligere forpligtelser på konferencen.Punkt 1.4 / 1.18 - Galileo-systemet (Transeuropæiske net)Galileo-systemet er et europæisk initiativ, som skal sikre etablering af et meget avanceret globaltsatellitnavigationssystem, som giver meget nøjagtige og sikre globale positions-, navigations- ogtidsbestemmelsesoplysninger. Systemet kommer til at underbygge kritisk infrastruktur og vigtigeoffentlige tjenester som søge- og redningstjenester, kommercielle anvendelser ogsatellitnavigationsmodtagere til private forbrugere.Kommissionen foreslår i sin meddelelse, at EU er nødt til at beskytte de frekvenser, der er nødvendige tilsystemets drift, fra skadelige forstyrrelser fra andre radiobaserede anvendelser. Endvidere bør EU støtteindretningen af det yderligere frekvensbånd 2483,5–2500 MHz til fremtidige avancerede tjenester.Punkt 1.4/1.7 SESAR (Luftfart)Punktet vedrører EU’s program for forskning i lufttrafikstyring i det fælles europæiske luftrum (SESAR),der sigter mod indførelsen af en ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem, som kan sørgefor sikker og gnidningsløs lufttransport i hele verden i de kommende 30 år. En forudsætning herfor ersikring af, at de planlagte anvendte frekvensbånd kan anvendes til luftfartsformål. Det bør endvideresikres, at de afsatte frekvenser ikke skader andre anvendelser som for eksempel Galileo og radioastronomi.Kommissionen opfordrer i sin meddelelse til, at EU bør arbejde for at bevare Europas mulighed for atudvikle og implementere det bedst mulige system på en effektiv og gennemsigtig måde. Samme mål børgælde for EU's politik vedrørende punkt 1.7, når det gælder SESAR's satellitdel, og det bør sikres, atsatellitdelen kan tjene sit formål.Punkt 1.7/1.13/1.25/7 Kommunikationssatellitter (Det indre marked, rumpolitik)Europæiske virksomheder er verdensførende, når det gælder satellitkommunikation, herunderradio/tvspredning, fast-satellittjenester og mobil-satellittjenester, som alle spiller en vigtig rolle forformidlingen af tjenester til mange områder af vores økonomi og samfund.Kommissionen henstiller til, at det sikres, at disse tjenester fortsat kan bevare deres førende position,samtidig med at det sikres, at frekvensressourcerne udnyttes på en effektiv måde.Punkt 1.2 Et fleksibelt internationalt reguleringssystem (Det indre marked)Kommisionen opfordrer i meddelelsen til, at EU bevarer muligheden for at moderniserefrekvensforvaltningen og opfordrer ITU til at arbejde hen imod mere fleksibel frekvensanvendelse. Detskal blandt andet ske ved i mere udbredt grad at tillade brugen af avancerede teknologier som software-defineret radio og kognitiv radio, så længe det ikke skader den primære anvendelse.Punkt 1.22 Emissioner fra kortdistanceudstyr (Det indre marked)Kommissionen opforder til, at der ikke indføres yderligere begrænsninger i ITU’s radioreglement forkortdistanceudstyr (SRD2). Det vil sige radioer, som sender over en afstand på ganske få meter frem forkilometer. Anvendelsen indebærer således meget lille risiko for grænseoverskridende forstyrrelser.Kortdistanceudstyr anvendes lige fra fjernbetjeningen til bilen og avanceret medicinsk udstyr og harsamlet set stor betydning for EU’s økonomi og samfund.
2
Short Range Devices
Punkter på dagsordenen af betydning for videnskabelig forskning og bekæmpelse af klimaforandringerKommissionen foreslår, at EU sikrer beskyttelse af videnskabelige tjenester – navnlig dem til bekæmpelseaf klimaforandringer og beskyttelse af borgerne, da disse kan være særligt følsomme over for forstyrrelser.Punkt 1.5 Tuning-intervaller for elektronisk nyhedsindsamlingPunktet omhandler frekvenser til anvendelse for udstyr (lyd og billede) under nyhedsbegivenheder, når oghvor det behøves. Behovet kan være forskelligt alt efter tidspunkt og sted, hvorfor Kommissionenopfordrer til brug af mulige tunings-intervaller for at give den nødvendige fleksibilitet, når frekvenser skalstilles til rådighed med kort varsel.Punkt 8.2 Dagsorden for den næste WRC-konferenceUnder hver verdensomspændende radiokommunikationskonference fastlægges dagsordenen for den næstekonference. Den næste konference vil være af stor betydning for EU's politik, herunder navnlig påbredbåndsområdet.Kommissionen peger på, at dagsordenen for WRC-15, som fastsættes i 2012, bør adressere potentiellefrekvensbehov som følge af vigtige EU-politikker. Der bør navnlig være et punkt, som adresserereventuelle kapacitetsbegrænsninger for leveringen af trådløse bredbåndstjenester, i overensstemmelse medmålenefor den digitale dagsorden for Europa. Kommisionen foreslår, at diskussionen om frekvensbehov ikke børbegrænse sig til specifikke frekvensbånd.Medlemsstaterne og EU – fælles handlingKommisionen anfører i sin meddelelse, at frekvensressourcer har en vigtig EU-politisk dimension, fordi depåvirker det indre marked generelt, men også har betydning for specifikke områder som forskning,transport, klimaforandringer osv., der er underlagt delt eller fælles kompentence. Unionen kan haveenekompetence i de tilfælde, hvor fælles regler berøres eksempelvis i tilfældet med punktet om dendigitale dividende og kortdistanceudstyr, hvor der allerede gælder EU-regler for de berørte frekvensbånd.Ændringer i radioreglementet kan derfor påvirke EU-lovgivningens anvendelsesområde direkte.Kommissionen peger derfor på, at der er behov for en samordnet tilgang for at sikre en fælles, konsekventog effektiv indsats fra EU og medlemsstaterne i forbindelse med de af dagsordenens problemstillinger ogpunkter, der kan påvirke EU-interesser.Idet EU ikke er medlem af ITU og derfor ikke har de samme rettigheder som medlemsstaterne, foreslårKommissionen, at det danske EU-formandskab på konferencen koordinerer holdningerne til de relevantepunkter på dagsordenen i tæt samarbejde med Kommissionen, og at formandskabets repræsentanter talerpå vegne EU.I forhold til den interne koordinering mellem medlemslandene understreger Kommissionen, at man omnødvendigt vil forelægge Rådet et forslag med henblik på vedtagelse af hvilken holdning, der på WRC-12skal indtages på Unionens vegne, jf. artikel 218, stk. 9, i TEUF.I meddelelsen fremgår det slutteligt, at Kommissionen forestiller sig, at EU’s rolle i ITU på sigt tages optil revurdering.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
5. Gældende dansk retDen gældende danske lovgivning på frekvensområdet omfatter:Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenserLov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 823 af3. juli 2007Lov om auktion over tilladelser til 3.generations mobilnet (3G-loven), jf. lovbekendtgørelse nr.1266 af 20. december 2000Lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 664 af10/07/2003Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11/04/2007.
6. KonsekvenserMeddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning.Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller miljøet.Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige eller for erhvervslivet.Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark7. HøringMeddelelsen har været behandlet på møde i EU-specialudvalget for it og telekommunikation den 29. april2011.DR noterede sig, at der var stort fokus på at frigøre frekvenser til mobilt bredbånd. DR bemærkede i denforbindelse, at det er vigtigt, at der også sikres frekvenser til broadcasting. Såfremt der bliver tale om enyderligere reduktion af broadcastfrekvensbåndet (eksempelvis 700 MHz-båndet) kan det nuværende antalDTT Mux ikke opretholdes med en reduktion af det nuværende kanaludbud til følge. Indførelse af mereeffektive modulationsarter, såsom DVB-T2 som kompensation, indebærer store omkostninger for såvelbroadcastere som forbrugere.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerMeddelelsen er blevet præsenteret i rådsarbejdsgruppen for it- og telekommunikation den 14. april 2011.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter Kommissionens forslag til koordinerede tiltag, der skal sikre opfyldelsen af en rækkemålsætninger, herunder på bredbåndsområdet. Fra dansk side er det særligt vigtigt, at der sikres optimaleanvendelsesbetingelser og fleksibilitet for de frekvenser, der skal anvendes til mobilt bredbånd. Det ervæsentligt at få fjernet begrænsningerne for at anvende frekvenserne i den digitale dividende (punkt 1.17),samt at der sikres en fleksibel frekvensforvaltning (punkt 1.2 og 1.19). Det er endvidere et vigtigt punktfor Danmark, at næste WRC-konference kan behandle potentielle yderligere frekvensbehov til mobiltbredbånd.Fra dansk side kan det støttes, at Danmark som varetager EU-formandskabet under WRC-12 konferencen,sammen med ungarsk og polsk formandskab koordinerer holdningerne til de relevante punkter pådagsordenen i samarbejde med både medlemsstater og Kommissionen, og at formandskabet taler på vegneaf EU, hvor det er relevant.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om meddelelsen er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. april 2011.11. IndstillingerDet indstilles, at Danmark støtter forslagene i Kommissionens meddelelse, og at der fra dansk side aktivttages del i fastlæggelsen af koordinerede holdninger til de enkelte punkter på dagsordenen med henblik påsikring af EU’s interesser. Dette gælder særligt frekvenser til bredbåndsformål.Sagen skønnes at skulle forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på orientering.