Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
999197_0001.png
999197_0002.png
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Svar på spørgsmål 177 (alm. del):I brev af 4. april 2011 har udvalget efter ønske fra Nanna Westerby (SF) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål 177:”Vil ministeren redegøre for, hvor mange midler landets universiteter anvenderdels til reklamekampagner, dels til øvrige markedsføringsudgifter, hvor primæreformål er at tiltrække studerende til institutionen. Alternativt bedes ministerenredegøre for, hvor mange midler hhv. Aarhus Universitet, Roskilde Universitets-center samt Danmarks Tekniske Universitet til disse formål. Ministeren kaneventuelt tage udgangspunkt i besvarelsen af UVT alm. del - svar på spm. 7.”Svar:Ministeriet har taget kontakt til alle universiteterne med henblik på at indhenteoplysninger om universiteternes udgifter til reklamekampagner og anden mar-kedsføring, der er afholdt med det primære formål at tiltrække studerende til in-stitutionerne.Universiteternes svar viser, at det ikke er muligt at sammenligne udgifterne påtværs af universiteterne, da det er meget forskelligt, hvad universiteterne harmedregnet i deres opgørelser. Flere af universiteterne peger også på, at udgifterneikke er at henregne som markedsføringsudgifter men udgifter til information omudbud af uddannelser. Danmarks Tekniske Universitet henviser fx til udgifterforbundet med åbent hus arrangementer, hvor universitetet orienterer om de ud-budte uddannelser../.Jeg henviser til de vedlagte redegørelser fra alle otte universiteter.I 2008 har den tidligere videnskabsminister, Helge Sander, imidlertid for så vidtangår Aarhus Universitet, Roskilde Universitet og Danmarks Tekniske Universi-tets, svaret på et enslydende spørgsmål (UVT spørgsmål 7 af 7. november 2008).Derfor er det muligt at vise udgifterne for de tre universiteter for 2008 og 2010.Der tages dog forbehold for at sammenligne opgørelserne over årene, da det ikkefremgår af redegørelserne, om disse er opgjort på et identisk grundlag.
19. maj 2011
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10869618635741/1
Udgifter til reklame og markedsføring (kr. i løbende priser)20082010Aarhus Universitet3.071.000 4.369.000Roskilde Universitet1.200.000 1.145.000Danmarks Tekniske Universitets6.712.362 6.500.894Jeg henviser til mit foreløbige svar på dette spørgsmål sendt til udvalget den 14.april 2011.
Med venlig hilsen
Charlotte Sahl-MadsenMinisteriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2