Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
967852_0001.png
967852_0002.png
967852_0003.png
967852_0004.png
967852_0005.png
10. marts 2011
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi (UVT)Christiansborg
Finansministeren
Svar på Udvalget for Videnskab og Teknologis spørgsmål nr. 132af 16. februar 2011 (Alm. del – § 7)Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for forløbet omkring Statens It, herunder den senesteudvikling med afskedigelse af flere medarbejdere, og redegørelsen bedes herud-over indeholde en vurdering af følgende spørgsmål:1) Mener ministeren, at det er fornuftigt at skære ned og afskedige medarbejderepå Statens It i betragtning af de mange problemer, der har været med styringaf it i den tid VK-regeringen har siddet?2) Ministeren bedes oplyse, om ministeren stadig – også efter afskedigelse afmedarbejdere i Statens It - mener, at Statens It skal overtage it-driften frayderligere en række ministerier?3) Mener ministeren – også efter afskedigelse af medarbejdere i Statens It, at dennuværende situation i Statens It lever op til de forventninger og løfter, derblev givet til borgerne?4) Betyder nedskæringerne og afskedigelserne på Statens It, at regeringen sænkerambitionerne, når det gælder it-effektiviseringer i staten?5) Ministeren bedes oplyse, hvor mange penge, der er brugt på oprettelsen afStatens It, og hvor stort merforbruget er i forhold til det oprindeligt budgette-rede?Svar
AdMinisteren bedes redegøre for forløbet omkring Statens It, herunder den seneste udviklingmed afskedigelse af flere medarbejdere.Opbygningen af Statens It i Finansministeriet:På baggrund af den justerede plan for projektet med etablering af Statens It blevseks it-fællesskaber fra otte ministerområder den 1. januar 2010 fusioneret til Sta-tens It, der fra denne dato fik ansvaret for driften af de omfattede ministeriers it-systemer og serviceringen af deres knap 11.000 brugere. Således fik Statens It an-svar for optimering af alle opgaver vedrørende administrativ it samt en række op-gaver vedrørende drift, vedligehold og brugeradministration af fag-it. Ansvaret forudviklingen af fag-systemer ligger fortsat hos de respektive ministerier, som erkunder hos Statens It.1
Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Kulturministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrereog Integration, Miljøministeriet, Klima- og Energiministeriet samt Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.1
Side 2 af 2
Styrelsens 230 medarbejdere blev samlet organisatorisk og ledelsesmæssigt pr. 1.januar 2010, og blev i juni 2010 endvidere samlokaliseret i et fælles domicil.Efter samlingen af medarbejderne påbegyndte Statens It en omorganisering af dendaglige opgaveløsning. Hvor denne i en overgangsperiode var baseret på medar-bejdernes historiske tilhørsforhold til de betjente ministerområder, er opgavernenu som hovedregel organiseret efter faglighed og funktion. Omstillingen er ved atblive implementeret og er samtidig et led i processen mod at tilpasse organisatio-nen og det underliggende leveranceapparat mod en yderligere professionalisering.Som tidligere nævnt servicerer Statens It knap 11.000 brugere, som er medarbej-dere i de ministerier og styrelser, der er kunder hos Statens It. Med henblik på atgive Statens It’s brugere en entydig adgang til supportfunktionen er en fælles ser-vicedesk blevet idriftsat, hvor alle problemer og henvendelser registreres og føl-ges. Systemet forbedres løbende, ligesom der iværksættes initiativer for at styrkemedarbejdernes brug heraf. Statens It har samtidig udviklet og idriftsat en samletwebportal (en serviceportal), hvorfra brugerne selv kan tilgå it-supporten, herun-der servicedesken. Der udestår dog en række tilretninger, før den fulde funktiona-litet vil være tilgængelig. Serviceportalen skaber overblik over driftsmæssige for-hold og forventes at kunne reducere antallet af henvendelser.Statens It er endvidere i gang med en omfattende konsolidering af den it-mæssigeinfrastruktur (servere, storage og netværk mv.). Det overordnede formål er at ska-be et fundament, hvorpå Statens It kan etablere og fastholde sikker og stabil drift.Løsningen skal samtidig skabe det størst mulige besparelsespotentiale, iagttagehensyn til grøn it, være skalérbar i forhold til en udvidelse af Statens It (såkaldt fa-se 2) og kunne levere målbare resultater i fase 1.Statens It’s bestyrelse godkendte i forbindelse hermed i april 2010 en strategi forkonsolidering af det udstyr, som Statens It overtog fra it-fællesskaberne. Arbejdetmed implementeringen af strategien afsluttede i december 2010, og første halvåraf 2011 vil gå med at klargøre det ene af de to ‘nye’ datacentre.Tilpasning af organisationen:Et af formålene med Statens It er effektivisering. Udgangspunktet har været, atpersonalereduktioner kunne ske ved naturlig afgang. Siden Statens It overtogdriftsansvaret for otte ministerområder pr. 1. januar 2010 har der imidlertid stortset ikke været nogen personaleomsætning i styrelsen. Samtidig har det været nød-vendigt at rekruttere spidskompetencer, for at Statens It kan løse de opgaver, somden nye styrelse står overfor.Statens It har på den baggrund primo februar 2011 foretaget en tilpasning af or-ganisationen, der medfører afskedigelse af forventeligt 20 medarbejdere. Endvide-re er 17 medarbejdere omrokeret internt i Statens It for at sikre den optimale res-sourceudnyttelse i forhold til de konkrete medarbejderes kompetencer og Statens
Side 3 af 3
It’s opgaveportefølje. Afskedigelserne sker for at sikre, at organisationen holdersig inden for den økonomiske ramme, samtidig med at virksomheden er i stand tilat levere de resultater, der forventes af Statens It.Ad spørgsmål 1) Mener ministeren, at det er fornuftigt at skære ned og afskedige medarbejderepå Statens It i betragtning af de mange problemer, der har været med styring af it i den tid VK-regeringen har siddet?Formålet med etableringen af Statens It har været at effektivisere og professionali-sere driften af den statslige it. Statens It skal drive it-omkostningerne i staten nedved at samle driften af mange ministeriers it og høste stordriftsfordelene ved atsammenlægge og standardisere systemer. Som led heri skal der skabes en professi-onel it-organisation, der kan sikre en it-service af høj og ensartet kvalitet på tværsaf de omfattede ministerier.De styringsproblemer, der refereres til i spørgsmålet, vedrører en række storestatslige it-udviklingsprojekter over de seneste årtier. Disse udviklingsprojekterhører ikke under Statens It, men under de enkelte fagministerier.Regeringen har etableret et nyt IT-projektråd, der skal professionalisere arbejdetmed udviklingen af sådanne store it-udviklingsprojekter i staten. Rådet samler pri-vate og statslige kompetencer, der skal bidrage til, at staten bliver bedre til at gen-nemføre komplicerede it-projekter. Derudover skal rådet skabe overblik over destatslige it-projekter, så viden og erfaringer kan udnyttes bedre på tværs.Statens IT-projektråd vil vurdere risikobilledet for alle statslige it-projekter over 10mio. kr. Hvis rådet vurderer et projekt som særlig komplekst og risikabelt, kan detindstille, at der gennemføres et uafhængigt, eksternt review, der giver anbefalingerom, hvordan risici i projektet kan begrænses.Adspørgsmål 2) Ministeren bedes oplyse, om ministeren stadig – også efter afskedigelse af med-arbejdere i Statens It - mener, at Statens It skal overtage it-driften fra yderligere en række mini-sterier?Fase 1 i opbygningen af Statens It har taget udgangspunkt i en samling af seks it-fællesskaber på de 8 ministerområder, der allerede havde valgt at samle deres it-understøttelse ét sted. Fase 2 af opbygningen af Statens It indebærer, at flere mini-sterområder kan omfattes af Statens It’s service. Der er igangsat et forberedendearbejde i forhold til fase 2, som forventes igangsat fra 2012-2013. Personaletilpas-ningen er en forudsætning for at kunne effektivisere og klargøre Statens It til denstore opgave, det vil være at overtage it-driften fra flere ministerier.Ad spørgsmål 3) Mener ministeren – også efter afskedigelse af medarbejdere i Statens It, at dennuværende situation i Statens It lever op til de forventninger og løfter, der blev givet til borgerne?Statens It servicerer som tidligere nævnt otte ministerier med tilhørende styrelserog deres knap 11.000 ansatte inden for overordnet set drift og support. Statens Itleverer ikke løsninger eller service direkte til borgerne. Indirekte skal Statens It na-turligvis sikre stabil og effektiv drift af fagministeriernes it-løsninger, herunder
Side 4 af 4
løsninger, der tilgås af borgerne. Det er min forventning, at Statens It vil kunneløfte denne opgave.Et væsentligt indsatsområde for Statens It i 2011 er derfor at fastholde en sikkerog stabil drift. I sammenhæng hermed arbejdes der videre på at konsolidere infra-strukturen. Konsolideringen af infrastrukturen skal dels skabe et fundament forfortsatte effektiviseringer og dels forbedre grundlaget for netop at opretholde sik-ker og stabil drift.Adspørgsmål 4) Betyder nedskæringerne og afskedigelserne på Statens It, at regeringen sænkerambitionerne, når det gælder it-effektiviseringer i staten?Nej. Statens It’s personaletilpasning er et led i regeringens effektivisering og pro-fessionalisering af it-driften i staten. Som det er beskrevet i det foregående, er et afformålene med Statens It at drive it-omkostningerne i staten ned ved at samledriften af mange ministeriers it og høste stordriftsfordelene ved at sammenlæggeog standardisere systemer. En konsekvens heraf er, at der er behov for en perso-naletilpasning.Adspørgsmål 5) Ministeren bedes oplyse, hvor mange penge, der er brugt på oprettelsen af Sta-tens It, og hvor stort merforbruget er i forhold til det oprindeligt budgetterede?Opbygningen af Statens It i Finansministeriet har taget udgangspunkt i en samlingaf seks it-fællesskaber på de otte ministerområder, der allerede har valgt at samlederes it-understøttelse ét sted. Der henvises til Akt 192 af 3. september 2009.Tabel 1 nedenfor viser en oversigt over budgetterede og faktisk afholdte omkost-ninger til etablering af Statens It i 2009 og 2010. Det skal her anføres, at 2010-tallene er foreløbige regnskabstal, eftersom de endelige regnskabstal for 2010 førstvil foreligge i Statens It’s årsrapport i maj 2011.Samlet set har der i 2009 og 2010 været et mindreforbrug på 37,2 mio. kr. til etab-leringen af Statens It. Mindreforbruget er udtryk for en forskydning af implemen-teringsaktiviteter, som ikke blev afsluttet i 2010, men fortsætter ind i 2011 og se-nere. De vigtigste af disse aktiviteter er konsolideringen af den it-mæssige infra-struktur (servere, storage mv.) samt kompetenceudvikling. I Akt 192 er der endvi-dere afsat 19,5 mio. kr. til implementeringsaktiviteter i 2011.
Side 5 af 5
Tabel 1. Etableringsomkostninger vedr. Statens ItMio. kr., årets priserBevilling til etablering i altOverført fra Skatteministeriet (§ 09.31.01.)Bevilling til implementeringsplanen, jf. Akt 19203.09.09Yderligere bevilling fra implementeringspuljen (§07.11.02.32.)Afholdte omkostninger til etablering i altÅrets mindre-/merforbrug til etablering200978,154,523,6-57,720,4201056,6-33,523,139,816,8
Udover bevillingerne til implementeringsaktiviteter i 2010 har Statens It fået over-ført de tidligere it-fællesskabers bevillinger. Statens It’s samlede bevilling er på324,9 mio. kr. i 2010.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen