Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
UVT Alm.del
Offentligt
915537_0001.png
915537_0002.png
915537_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 10 og 11 (alm. del) stillet af Udvalgetfor Videnskab og Teknologi den 11. oktober 2010. Spørgsmålene er stillet efter øn-ske fra Rasmus Prehn (S).
15. november 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
TelefaxE-postNetsted
Charlotte Sahl-Madsen
CVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09607915871521/1

Spørgsmål nr. 10 og 11 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den

11. oktober 2010 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm.

del). Spørgsmålene er stiller efter ønske fra Rasmus Prehn (S).

Spørgsmål 10

Hvilke initiativer vil ministeren tage for at udbrede de gode erfaringer fra Aal-borg Universitet med at få de studerende igennem studiet på normeret tid?

Svar

Det er regeringens mål, at flere studerende skal gennemføre deres universitetsud-dannelse på normeret tid. Kvaliteten af undervisningen på universiteterne er derforhelt central, hvis vi skal fastholde de studerende og sikre, at de gennemfører deresuniversitetsuddannelse på normeret tid.Det er vigtigt, at vi har fokus på undervisningsindsatsen på universiteterne. Under-visningsformerne skal hele tiden fornyes og udvikles i takt med, at de studerendesforudsætninger ændrer sig og i takt med, at forskningen giver os nye indsigter i,hvad der skaber god og inspirerende undervisning og læring.Jeg tog derfor initiativ til et debatmøde om undervisningskvalitet den 14. oktober2010, hvortil Videnskabsudvalget var inviteret. Her diskuterede universiteternesledelser, relevante medarbejdere og repræsentanter fra de øvrige interessenter påuniversitetsområdet, hvordan undervisningsaktiviteterne kan fremmes på universi-teterne.Formålet med debatmødet var blandt andet at diskutere, hvordan universiteterneudvikler deres undervisning og løbende styrker undervisernes pædagogiske og di-daktiske kompetencer. Debatmødet åbnede op for mange interessante drøftelser affremtidens krav til læringsmiljøerne på universiteterne, og universiteterne delte de-res gode erfaringer med udvikling af nye undervisningsformer, anvendelse af it iundervisningen og styrket samspil med erhvervslivet. Der var ligeledes bred enig-hed om nødvendigheden af et vedvarende ledelsesmæssigt og strategisk fokus påudvikling af undervisningskvaliteten på universiteterne.Jeg er løbende i dialog med universiteterne om udvikling af undervisningskvalite-ten, og alle universiteter har ved flere lejligheder tilkendegivet, at de er enige imålet om, at de studerende skal gennemføre deres universitetsuddannelse pånormeret tid.Tilrettelæggelse, gennemførelse og udvikling af undervisningen er imidlertid etområde, som bedst varetages af det enkelte universitet, idet der er faglige forskel-le og faglige begrundelser for differentieret organisering af studieforløbene på deforskellige uddannelser. Forskellige undervisningsformer er med til at underbyg-ge de enkelte universiteters karakteristika, og det synes jeg, er en god ide. Jeg harderfor ingen planer om fra centralt hold at tage initiativ til at udbrede erfaringer-ne fra Aalborg Universitet. Jeg vil dog fortsat opfordre universiteterne til at delederes erfaringer, herunder også om hvordan uddannelserne kan tilrettelægges, såde studerende gennemfører hurtigere.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09607915871521/2

Spørgsmål 11

Vil ministeren tage initiativ til at udbrede gruppe- og projektarbejde på universite-terne, da det tilsyneladende har en positiv effekt på antallet af studerende, der gen-nemfører deres kandidatuddannelse på normeret tid på Aalborg Universitet?

Svar

Universiteterne arbejder allerede med at inddrage nye undervisnings- og lærings-former i universitetsuddannelserne. Der tænkes nyt og anderledes på universiteter-ne, hvor de blandt andet arbejder med at integrere ny teknologi og nye sociale me-dier i undervisningen. Der arbejdes også med gruppe- og projektarbejde, hvor destuderende arbejder sammen på tværs af faglige discipliner. Her har blandt andetAalborg Universitet rigtig gode erfaringer med deres problembaserede projektar-bejde, hvor de studerende i projektløsningen samarbejder med virksomheder og or-ganisationer.Side2/2
Jeg har med stor tilfredshed set, hvordan Aalborg Universitet har arbejdet med enomfattende certificering af deres problembaserede læringsmodel, der blev afsluttetmed en international konference på universitetet i foråret 2010. Dette arbejde blevligeledes drøftet i forbindelse med Universitets- og Bygningsstyrelsens dialogmødemed Aalborg Universitet i januar 2010.Det er meget positivt at følge med i de gode erfaringer fra Aalborg Universitet.Som nævnt i svaret på spørgsmål 10 er tilrettelæggelse, gennemførelse og udvik-ling af undervisningen imidlertid et område, som bedst varetages af det enkelteuniversitet, idet der er faglige forskelle og faglige begrundelser for differentieretorganisering af studieforløbene på de forskellige uddannelser. Ligesom forskelligeundervisningsformer er med til at underbygge de forskellige universiteters karakte-ristika.Jeg vil derfor ikke fra centralt hold tage initiativ til at udbrede gruppe- og projekt-arbejde på universiteterne.