Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
938191_0001.png
938191_0002.png
938191_0003.png
Dato:J.nr.:
21. december 201010/33496
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 97.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (SF).

Spørgsmål nr. 97:

”Vil ministeren begrunde, hvorfor Udlændingeservice ikke anser et rengøringsjob eller køk-kenmedhjælp som integrationsfremmende, jf. artikel i Berlingske Tidende den 28. november2010 "Ministerium underkender ti års arbejde".”

Svar:

Besvarelse af spørgsmålet skal ses i sammenhæng med praksis for vurdering af tilknyt-ningskravet.Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 7, at opholdstilladelse til ægtefæller til herboendepersoner kan, medmindre ganske særlige grunde taler derimod, kun gives, såfremt ægtefæl-lernes samlede tilknytning til Danmarker større endægtefællernes samlede tilknytning til etandet land.På denne baggrund skal såvel den herboende som ansøgeren efter praksis have opnået envis tilknytning til Danmark for at anse tilknytningskravet for opfyldt. Uanset hvor stærk tilknyt-ning den herboende måtte have til Danmark, vil tilknytningskravet som udgangspunkt såle-des alene kunne anses for opfyldt, hvis ansøger tillige har en vis tilknytning til landet, for ek-sempel i form af visumophold eller lignende.Af bemærkningerne til lov nr. 365 af 6. juni 2002 fremgår følgende om betydningen af varig-heden af ægtefællernes ophold i de respektive lande:”Ved afvejningen skal der bl.a. lægges vægt pålængden og karakteren af ægtefællernes opholdide respektive lande, herunder på hvor de har haft deres opvækst, og hvor de har gået i skole. Detvil således skulle tillægges betydning, om f.eks. den herboende person har haft en stor del af sin
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
opvækst i det land, hvorfra ægtefællen kommer, herunder om den pågældende har gået i skole ilandet m.v. Langvarige eller hyppige ferieophold i ægtefællens hjemland vil tillige skulle indgå ivurderingen af tilknytningen til de respektive lande. Det vil dog ikke være afgørende for tilknyt-ningsvurderingen, hvis f.eks. den herboende person alene har haft et korterevarende ferie- ellerskoleophold i ægtefællens hjemland. Det vil heller ikke i sig selv være afgørende, hvis f.eks. dentilkommende ægtefælle alene i kraft af sin højere alder har boet flere år i sit hjemland, end denherboende ægtefælle har boet her i Danmark.”
Som et moment ved vurderingen af tilknytningskravets opfyldelse tillægges længden af denherboende ægtefælles ophold i Danmark betydelig vægt. I praksis kræves som udgangs-punkt, at opholdet i Danmark udgør cirka 12 år. Det forudsættes herved, at den herboendeægtefælle i øvrigt har gjort en indsats for at blive integreret.Forhold som navnlig uddannelse og arbejde kan forkorte kravet til længden af den herboen-des ophold i Danmark.Har den herboende således gennem mindst cirka 7-8 år været i kontinuerlig beskæftigelsevil dette være et moment, der taler for at anse den herboende for at have opnået en væsent-lig tilknytning til landet, uanset at pågældende ikke har opholdt sig i Danmark i 12 år.Det vil som udgangspunkt være en forudsætning for at forkorte kravet til den herboendesophold – henset til beskæftigelse – at den herboende fortsat er i beskæftigelse på tidspunk-tet for meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren.I visse tilfælde vil kravet om 7-8 års beskæftigelse kunne nedsættes et krav om til 4-5 årsbeskæftigelse. Dette gælder, når der er tale om beskæftigelse, der ersærligtegnet til atmedvirke til den herboendes integration. Beskæftigelse, der indebærer en væsentlig grad afkontakt og kommunikation på dansk med kolleger og eventuelle kunder, anses for integrati-onsfremmende. Vurderingen af beskæftigelsens karakter og graden af den herboendes inte-gration skal ses i nær sammenhæng med den herboendes sproglige færdigheder.Der kan i den forbindelse mere generelt henvises til ministeriets notat af 1. december 2005om anvendelsen af tilknytningskravet ved ægtefællesammenføring, jf. udlændingelovens § 9,stk. 7, af 1. december 2005, side 7 til 8, som er sendt til Udvalget for Udlændinge og Integra-tionspolitik den 5. december 2005 (alm. del – bilag 53, folketingsåret 2005-06).”Der lægges ved vurderingen af den herboendes tilknytning til arbejdsmarkedet vægt på fasthedenaf tilknytningen til arbejdsmarkedet, typen af beskæftigelse, varigheden af beskæftigelsen og på,om arbejdsmarkedstilknytningen er opnået i kraft af kvalifikationer, der er erhvervet gennem ud-dannelse i Danmark.Har den herboende gennem mindst ca. 4-5 år haft en fast arbejdsmarkedstilknytning, vil dette væ-re et moment, der under hensyn til beskæftigelsens karakter og graden af den herboendes integra-tion i Danmark taler for, at den herboende anses for at have opnået en væsentlig tilknytning til lan-det, uanset at varigheden af opholdet ikke strækker sig over en længere periode end ca. 4-5 år.Det forudsættes herved, at den herboendes tilknytning til arbejdsmarkedet har været uden væsent-lige afbrydelser.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Ved vurderingen af beskæftigelsens karakter lægges der vægt på, om det pågældende arbejde ersærligt egnet til at medvirke til den herboendes integration i Danmark. Beskæftigelse, der indebæ-rer en væsentlig grad af kontakt og kommunikation på dansk med kolleger og eventuelle kunder,anses for integrationsfremmende.Således vil fast beskæftigelse i ca. 4-5 år i et arbejde der ikke indebærer nævneværdig kontakt tildansktalende personer, normalt ikke have en sådan integrationsfremmende karakter, at den her-boende anses for at have opnået en væsentlig tilknytning til Danmark.Vurderingen af beskæftigelsens karakter og graden af den herboendes integration skal ses i nærsammenhæng med den herboendes sproglige færdigheder, jf. afsnit 2.3. I tilfælde af konkret tvivlom en beskæftigelses nærmere karakter kan udlændingemyndighederne foranstalte en undersø-gelse heraf.Der er således mulighed for i tvivlstilfælde at indhente en udtalelse fra den herboendes arbejdsgi-ver om karakteren af det konkrete arbejde samt graden af kontakt og kommunikation på dansk.Det bemærkes, at en sådan udtalelse alene er vejledende og således ikke forpligter udlændinge-myndighederne til at træffe en bestemt afgørelse.Har den herboende gennem mindst ca. 7-8 år haft en fast arbejdsmarkedstilknytning vil dette væreet moment, der taler for at anse den herboende for at have opnået en væsentlig tilknytning til lan-det, uanset at den pågældendes beskæftigelse ikke kan anses for særlig egnet til at medvirke tilden pågældendes integration i Danmark.Det vil som udgangspunkt i alle tilfælde være et krav, at den herboende i alle de beskrevne situati-oner er i beskæftigelse på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse til ansøgeren.Uddannelsesmæssig tilknytning til DanmarkEndvidere spiller den herboendes uddannelsesmæssige baggrund en rolle ved vurderingen af til-knytningen til Danmark. Således vil der ved vurderingen af tilknytningen til Danmark blive slækketpå kravene til varigheden af opholdet i Danmark, når den herboende har gennemført en erhvervs-kompetencegivende fuldtidsuddannelse og siden afslutningen af uddannelsen kontinuerligt harværet i beskæftigelse i en længere periode inden for faget.Det vil endvidere skulle indgå i tilknytningsvurderingen med en vis vægt, hvis den herboende hargennemført eller gennem længere tid har fulgt og fortsat er indskrevet på/følger en længerevaren-de erhvervskompetencegivende fuldtidsuddannelse.”
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk