Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
960684_0001.png
960684_0002.png
J.nr. 2011-349-2077Dato: 23. februar 2011
TilFolketinget – Udvalget for Udlændinge- og Inte-grationspolitik
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 75 af 16. november2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen(V).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Carsten Vesterø

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål 254 (folketingsåret 2009-10),hvori ministeren oplyser, at godkendelse fra skattemyndighederne for så vidt angår religiø-se samfund er betinget af et krav om, at det religiøse samfunds primære formål er gudsdyr-kelse efter en nærmere udformet lære, bedes ministeren oplyse, hvordan det konkret afgø-res, om et bestemt religiøst samfund lever op til dette formål.

Svar:

Ved vurderingen af, om et religiøst samfund efterlever kravet om gudsdyrkelse efteren nærmere udformet lære, anvendes de vejledende retningslinjer om trossamfund, udar-bejdet af Det Rådgivende Udvalg vedrørende trossamfund under Familiestyrelsen. Fakto-rer, der indgår i vurderingen, er, om der udføres gudstjenester, missionsvirksomhed og lig-nende, samt om der foreligger en trosbekendelse eller anden tekst, som klarlægger med-lemmernes etik og moral, og hvordan der nærmere er tale om gudsdyrkelse.Hvis der er tvivl om, hvorvidt en åndelig bevægelse kan karakteriseres som et trossamfund,forelægges spørgsmålet for Justitsministeriet (Familiestyrelsen) til udtalelse.Til sikring af, at godkendte religiøse samfund anvender donerede midler til formålet, er deri bekendtgørelse om godkendelse mv. efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12 stk. 3, afalmenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner og religiøsesamfund mv. her i landet eller i et andet EU/EØS-land fastsat regler om kontrol.Religiøse samfund skal således årligt indsende oplysninger om det samlede gavebeløb efterligningslovens § 8 A, de samlede løbende ydelser efter ligningslovens § 12, stk. 3, og detsamlede beløb, der er uddelt efter formålsparagraffen. Der skal endvidere foretages indbe-retning efter skattekontrollovens § 8 Æ om gavebeløb og løbende ydelser og identifikationaf bidragsyderne.SKAT kan konkret indkræve mere specificerede oplysninger til regnskabet, f. eks. hvis detreligiøse samfund mv. anvender sine midler til aktiviteter uden for EU/EØS-lande. Til do-kumentation af det religiøse, almennyttige eller almenvelgørende formål kan SKAT såledesforlange oplysninger om projekter udenfor EU/EØS-lande, herunder formålet med projek-tet, den ansvarlige for projektet, budgetrammer, navne på modtagerne af midlerne mv.Til sikring af, at donationer til religiøse samfund ikke anvendes til uvedkommende formål,kontrollerer SKAT løbende indberettede oplysninger om fradragsberettigede gavebeløb ogløbende ydelser samt anvendelsen heraf.
Side 2