Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
936724_0001.png
936724_0002.png
936724_0003.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. december 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-151-0446JEE43863
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 68 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justits-ministeren den 15. november 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLine Barfod (EL).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 68 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”I forlængelse af UUI alm. del - spm. 25 bedes ministeren re-degøre for, om anklagemyndigheden har sager imod andrefirmaer end IT-firmaet CSC vedrørende opholdstilladelser ef-ter beløbsordningen til IT-specialister?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. Efter udlændingelovens § 9 a kan der i en række tilfældegives opholdstilladelse til en udlænding på grundlag af be-skæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed. Efter ud-lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 3 – den såkaldte beløbsord-ning – kan der således efter ansøgning gives opholdstilladelsetil en udlænding, som har indgået aftale eller fået tilbud omansættelse inden for et fagområde, hvor ansættelsen indebæ-rer en årlig aflønning på et mindstebeløb, der fastsættes afministeren for flygtninge, indvandrere og integration. Detbemærkes, at mindstebeløbet aktuelt er fastsat til 375.000 kr.,jf. § 28 i udlændingebekendtgørelsen.Ud over denne årlige mindsteløn er det en betingelse for atblive meddelt opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsord-ningen, at øvrige løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efterdanske forhold.Såfremt en udenlandsk arbejdstager, der er meddelt opholds-og arbejdstilladelse i medfør af beløbsordningen, udfører ar-bejde i strid med betingelserne i tilladelsen, vil udlændingenkunne straffes, jf. herved udlændingelovens § 59, stk. 2,hvorefter den udlænding, der arbejder her i landet uden for-nøden tilladelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.På samme måde vil en arbejdsgiver kunne straffes for at be-skæftige en udlænding i strid med betingelserne i en opholds-og arbejdstilladelse meddelt i medfør af beløbsordningen.Det følger af udlændingelovens § 59, stk. 4, hvorefter den,som beskæftiger en udlænding uden fornøden arbejdstilladel-se eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en ar-bejdstilladelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.Et selskab, der har overtrådt udlændingelovens § 59, stk. 4,kan straffes med bøde, jf. udlændingelovens § 61.
2

2.

Rigsadvokaturen er ikke i besiddelse af statistiske oplys-ninger, der kan belyse omfanget af straffesager mod selskaberfor overtrædelse af reglerne om beløbsordningen, herundermod selskaber, der har beskæftiget IT-specialister, som ermeddelt opholds- og arbejdstilladelse i medfør af beløbsord-ningen. Det skyldes, at sager om ulovligt arbejde i strid medbeløbsordningen ikke registreres særskilt i politiets sagsbe-handlingssystemer. En besvarelse af det stillede spørgsmål vilsåledes forudsætte en omfattende manuel gennemgang afsamtlige sager om ulovligt arbejde omfattet af udlændingelo-vens § 59.Men generelt kan det oplyses, at der i 2009 blev rejst 426 sig-telser mod arbejdstagere og 173 sigtelser mod arbejdsgiverefor overtrædelse af udlændingelovens § 59 om ulovligt arbej-de. I perioden fra 1. januar 2010 til 31. oktober 2010 blev derrejst 231 sigtelser mod arbejdstagere og 221 sigtelser mod ar-bejdsgivere for ulovligt arbejde omfattet af udlændingelovens§ 59.”
3