Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1026120_0001.png
1026120_0002.png
1026120_0003.png
1026120_0004.png
Dato:J.nr.:
24. august 201111/69327
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.

462, alm. del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).

Spørgsmål nr. 462:

”Ministeren bedes oversende Integrationsministeriets vurdering af Den Europæiske Menne-skerettighedsdomstols afgørelse i sagen Elmi vs. the United Kingdom fra 28. juni 2011. Her-under bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser dommen vil få i forhold til hjem-sendelse af somaliske statsborgere fra Danmark, og hvad ministeren agter at foretage sig ianledning af dommen.”

Svar:

Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at jeg som integrationsminister ikke har kom-petence i asylsager.Afgørelser om asyl træffes derimod af Udlændingeservice i 1. instans med klageadgang tilFlygtningenævnet, der er et uafhængigt domstolslignende organ.Udlændingeservice og Flygtningenævnet træffer afgørelse i asylsager på baggrund af denenkelte asylansøgers forklaring om sit asylmotiv sammenholdt med de til enhver tid forelig-gende baggrundsoplysninger om forholdene i ansøgerens hjemland. Såfremt en asylansø-ger ikke er omfattet af beskyttelsen efter udlændingeloven, meddeles den pågældende af-slag på asyl.Jeg har til brug for besvarelsen anmodet Flygtningenævnet om et bidrag. Flygtningenævnethar oplyst følgende:
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har den 28. juni 2011 afsagt dom i en saganlagt mod Storbritannien af to somaliske statsborgere (application no. 8319/07 and11449/07). Domstolens væsentligste konklusioner kan sammenfattes således:-Domstolen finder, at den generelle vold i Mogadishu aktuelt har nået et niveau, hvorenhver, der vender tilbage til byen, som udgangspunkt vil være i reel risiko for at bli-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
ve udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventionsartikel 3, alene som følge af den blotte tilstedeværelse, medmindre vedkommendehar tilstrækkeligt gode relationer på højeste niveau til magtfulde aktører i byen, dergør det muligt for ham at opnå beskyttelse (præmisserne 248-250). Det vil ikke væretilstrækkeligt, at den udsendte er medlem af en majoritetsklan (præmisserne 249 og309).-Artikel 3 udelukker i sig selv ikke anvendelse af et internt flugtalternativ (IFA) i restenaf det sydlige og centrale Somalia, forudsat at den udsendte kan rejse til og bosættesig i det pågældende område uden at komme i en reel risiko for overgreb i strid medartikel 3. I denne forbindelse accepterer Domstolen, at der kan være dele af det syd-lige og centrale Somalia, hvor en udsendt ikke nødvendigvis vil være i reel risiko forat blive udsat for overgreb i strid med artikel 3, alene som følge af den generelle si-tuation (præmis 270). Det vil imidlertid kun kunne lade sig gøre, hvis den pågælden-de har nære familiære relationer i det pågældende område, hvor vedkommende ef-fektivt vil kunne søge tilflugt. Hvis den udsendte ikke har disse relationer, eller hvisdisse relationer er i et område, hvortil han ikke kan rejse i sikkerhed, finder Domsto-len, at der er en sandsynlighed for, at vedkommende vil se sig nødsaget til i stedetat søge tilflugt i en flygtningelejr (præmisserne 266 og 294).Hvis en udsendt persons familierelationer er i en region, der kontrolleres af al-Shabaab, eller hvis den udsendte er nødt til at rejse igennem et al-Shabaab kontrol-leret område for at komme dertil, finder Domstolen, at vedkommende vil være i enreel risiko for overgreb, medmindre det kan påvises, at vedkommende har erfaringmed at rejse og opholde sig i Somalia og derfor kan undgå opmærksomhed fra al-Shabaab (præmis 276-277). Dette er en følge af en tilbagesendt persons vanskeligemuligheder for at leve op til al-Shabaabs strenge islamiske kodeks (”westernized”,præmis 275).Hvis det er overvejende sandsynligt, at en udsendt vil være nødsaget til at søge til-flugt i en IDP-lejr, fx lejrene i Afgooye korridoren, eller i en flygtningelejr, såsom Da-daab lejren i Kenya, finder Domstolen, at der vil være en reel risiko for, at vedkom-mende vil blive udsat for behandling i strid med artikel 3 som følge af de humanitæreforhold dér (præmis 295).
-
-
Det er første gang, at Domstolen i en konkret sag har lagt til grund, at den generelle vold i etbestemt område har antaget en så alvorlig og ekstrem karakter, at en udsendelse til områdetvil udgøre en krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.Dommen er ikke endelig og kan søges indbragt for Storkammeret inden for tre måneder.Flygtningenævnet finder, at dommen - såfremt den bliver endelig – må forventes at medføreen ændring af nævnets praksis i forhold til somaliske statsborgere.Flygtningenævnets Koordinationsudvalg har på denne baggrund den 30. juni 2011 besluttetat berostille behandlingen af verserende sager vedrørende somaliske statsborgere indtil vi-Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
dere. Det er endvidere besluttet at udsætte udrejsefristen i sager, hvor somaliske statsborge-re har fået afslag på asyl og aktuelt er i udsendelsesposition. De pågældende vil herefter ha-ve lov til at opholde sig i Danmark indtil videre.Det kan endvidere oplyses, at nævnet indtil videre har berostillet behandlingen af verserendesager vedrørende 17 personer. Nævnet har herudover udsat udrejsefristen vedrørende 59personer.”Det af Flygtningenævnet oplyste giver mig ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk