Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1026625_0001.png
1026625_0002.png
1026625_0003.png
Dato:J.nr.:
26. august 201110/25243
Folketingets udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 44,

alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).

Spørgsmål 44:

”På baggrund af oplysninger i medierne om, at et stort antal asylansøgerne forsvinder på ve-jen fra Københavns Lufthavn til Center Sandholm, bedes ministeren redegøre for, i hvilketomfang og hvordan politiet er forpligtet til at kontrollere de asylansøgere, som ankommer tilDanmark gennem Københavns Lufthavn. Desuden bedes ministeren redegøre for, om politi-et er forpligtet til at eskortere asylansøgerne fra Københavns Lufthavn til Center Sandholm.”

Svar:

Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der i bi-draget har henvist til en indhentet udtalelse fra Rigspolitiet, hvoraf følgende fremgår:”1. Det bemærkes indledningsvist, at Schengen-samarbejdet medfører, at deralene udføres personkontrol ved passage af de ydre Schengen-grænser, dvs.grænserne til lande, som ikke deltager i Schengen-samarbejdet. Der udføressåledes ikke personkontrol ved passage af de indre grænser mellem Schengen-landene. Dette indebærer bl.a., at der ikke foretages kontrol af personer, somindrejser med fly til Københavns Lufthavn i Kastrup fra et andet Schengen-land.Det er endvidere alene en mindre andel af det samlede antal asylansøgninger,som indgives til politiet i Københavns Lufthavn i Kastrup i forbindelse med ind-rejse over en ydre grænse fra et land uden for Schengen-området.I 2010 blev der indgivet i alt ca. 5.000 asylansøgninger, hvoraf langt hovedpar-ten blev indgivet inde i landet. Det kan således oplyses, at ca. 6 % af ansøgnin-gerne blev indgivet til politiet i Københavns Lufthavn, ca. 3 % blev indgivet tilpolitiet i Padborg, og ca. 2 % blev indgivet til politiet i Maribo, mens ca. 59 % afansøgningerne blev indgivet til politiet i Center Sandholm.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Rigspolitiet er ikke i besiddelse af statistiske oplysninger, som understøtter etbillede af, at ”et stort antal asylansøgere” forsvinder på vejen fra KøbenhavnsLufthavn i Kastrup til Center Sandholm. Det bemærkes i den forbindelse, at detsom anført alene er en lille del af det samlede antal asylansøgere, der er anførtmed Københavns Lufthavn i Kastrup som ansøgningssted.

2.

Når politiet modtager en ansøgning om asyl, foretager politiet en række ind-ledende sagsbehandlingsskridt, herunder særligt med henblik på udlændinge-myndighedernes efterfølgende realitetsbehandling af asylansøgningen.Rigspolitiet har fastsat retningslinjer for politikredsenes indledende sagsbehand-ling, når en asylansøgning modtages af en politikreds. Politikredsenes opgaveromfatter særligt:1. At afhøre asylansøgeren om identitet, nationalitet og rejserute samt even-tuel tilknytning til Danmark og/eller andre lande (familiemæssig tilknyt-ning, opholdstilladelse, visum eller verserende asylansøgning), jf. udlæn-dingelovens § 40, stk. 1.2. At optage foto og fingeraftryk af asylansøgeren, såfremt denne er fyldt 14år.3. At gøre asylansøgeren bekendt med muligheden for at komme i kontaktmed Dansk Flygtningehjælp.4. At sørge for, at alle sagsskridt og relevante oplysninger fremgår af rap-portmaterialet.5. At det i henhold til den dansk/tyske ”Dublin-aftale” i de grænsenære om-råder undersøges, hvorvidt asylansøgeren er kendt i og umiddelbart ac-cepteres tilbagetaget til Tyskland.6. At forelægge sagen for Udlændingeservice med henblik på en afgørelseom afvisning eller indrejse i forbindelse med fortsat sagsbehandling afasylansøgningen samt at forkynde Udlændingeservices afgørelse forasylansøgeren.De oplysninger og dokumenter, der er sikret i forbindelse med politiets indle-dende sagsbehandling, sendes til Nationalt Udlændingecenter i Center Sand-holm, således at man på centeret er opmærksom på, at de pågældende asyl-ansøgere er på vej til centeret.Er asylansøgeren ikke frihedsberøvet, skal politikredsen foranledige, at asylan-søgeren rejser til Center Sandholm med henblik på indlogering. Er asylansøge-ren frihedsberøvet, skal den pågældende ved politikredsens (tvangsmæssige)foranstaltning indsættes i Institutionen for Frihedsberøvede Asylansøgere mv.,Ellebæk.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Asylansøgere er således hidtil alene blevet transporteret til Center Sandholm afpolitiet, når de er frihedsberøvede, eller når der i øvrigt er en særlig begrundel-se herfor, f.eks. når der er tale om personer som mindreårige uledsagede an-søgere eller syge/gamle ansøgere.Rigspolitiet finder i tilknytning til ovenstående anledning til at bemærke, at indgi-velse af en asylansøgning ikke i sig selv kan danne grundlag for frihedsberøvel-se. Under ophold i Center Sandholm – og under transport hertil – er asylansø-gere således som udgangspunkt ikke frihedsberøvede.

3.

Særligt for så vidt angår spørgsmålet om transport af asylansøgere fra Kø-benhavns Lufthavn i Kastrup til Center Sandholm har Rigspolitiet drøftet mulig-heden for at etablere en transportordning med Integrationsministeriet. Det er iden forbindelse blevet aftalt, at politiet fremover tilbyder at foranstalte transportaf asylansøgere – f.eks. i form af hyrevogn – fra Københavns Lufthavn i Kastruptil Center Sandholm i Blovstrød. Udgifterne hertil vil blive afholdt af Integrati-onsministeriet. Er der tale om uledsagede flygtningebørn mv. vil politiet somhidtil selv stå for transporten.”
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk