Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1014750_0001.png
1014750_0002.png
Dato:J.nr.:
24. juni 201111/50534
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.

436, alm. del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).

Spørgsmål nr. 436:

”Af besvarelsen af spørgsmål 72 til L 168 fremgår det, at Kommissæren for menneskerettig-heder i Europarådet, Thomas Hammarberg, i sin rapport af den 11. marts 2009 har udtalt kri-tik af den nederlandske lovgivning. Det hedder i besvarelsen:´” I rapporten anbefaler Ham-marberg at evaluere lovgivningen og sikre, at prøver, gebyr og alderskrav ikke i sig selv ud-gør en uproportionel hindring, som vil være i strid med retten til familiesammenføring i med-før af familiesammenføringsdirektivet. Den nederlandske regering erklærede sig enig i denneanbefaling i sit svar til rapporten under henvisning til den kommende evaluering af indvan-dringsprøven”. Ministeren bedes uddybende redegøre for, hvad den hollandske regering harerklæret sig enig i, om den omtalte evaluering er foretaget i Holland, og om den danske re-gering også vil foretage løbende evalueringer.”

Svar:

Af det nederlandske svar til rapporten af 11. marts 2009 fra Kommissæren for Menneskeret-tigheder i Europarådet Thomas Hammarberg fremgår det, at Nederlandene erklærer sig enigi Menneskerettighedskommissærens betragtning om, at integrationsprøven, som gennemfø-res i udlandet, ikke bør udgøre en uproportional hindring for udlændinge, navnlig børn. Detfølger endvidere af det nederlandske svar, at beståelsesprocenten for integrationsprøvenligger på omkring 91 %, og at dette efter nederlandsk opfattelse kan tages som udtryk for, atlovgivningen ikke har en uproportional hindrende effekt. Den nederlandske tilkendegivelseom, at de nederlandske myndigheder deler det generelle synspunkt om, at integrationsprø-ven, der skal gennemføres i udlandet, ikke bør være uproportionalt hindrende for udlændin-ge, er knyttet specifikt til Europarådets rapport. Det understreges, at formålet med integrati-onsprøven er at sikre en efterfølgende god integration, ikke at holde ansøgere ude.Nederlandene har senest i maj 2009 gennemført en evaluering af integrationsprøven, somskal gennemføres i udlandet. Evalueringsrapporten ”Evaluation of the Civic Integration (Pre-paration Abroad) Act” er udarbejdet af en rådgivende kommission, som blev nedsat i forbin-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
delse med loven om integrationsprøven, og den rådgivende kommission var sammensat affolk fra universitetsverdenen, centraladministrationen og konsulentfirmaet Ernst & Young. Tilgrund for evalueringen blev udarbejdet tre delrapporter fra forskningsinstitutioner til belys-ning af den faktiske indvirkning på integrationen, de juridiske og de finansielle aspekter.Evalueringsrapportens fokus er på effekterne af sprogtesten, herunder navnlig om det harbetydet bedre integration af de tredjelandsborgere, som har taget ophold i Nederlandene.Som opfølgning på evalueringen blev der den 1. april 2011 gennemført en ændring af regel-sættet vedrørende integrationsprøven, der gennemføres i udlandet. Kravet i sprogtesten blevsåledes hævet til et højere niveau, der blev indført et krav om basale læsefærdigheder i for-hold til latinske bogstaver, og der blev gennemført en forbedring i forhold til det undervis-ningsmateriale, som er til rådighed i forbindelse med sprogtestene.For så vidt spørgsmålet om evaluering af den danske indvandringsprøve henvises der til be-svarelsen af spørgsmål nr. 25 ad L 168, hvoraf det fremgår, at der planlægges udarbejdet enevaluerende redegørelse vedrørende indvandringsprøven cirka et år efter prøvens ikrafttræ-delse, dvs. november 2011. Det er ikke hensigten, at der skal foretages løbende evaluerin-ger af indvandringsprøven, men udviklingen på området vil blive fulgt af Integrationsministe-riet. Endvidere kan Folketingets medlemmer og udvalg til enhver tid anmode om oplysningerom administration m.v. af reglerne.Med henvisning til besvarelsen af spørgsmål nr. 72 ad L 168 kan det i øvrigt oplyses, at EU-domstolen ved kendelse af 10. juni 2011 har udtalt, at det er ufornødent at træffe afgørelseom den anmodning om præjudiciel afgørelse, som den nederlandske domstol Rechtbank’s-Gravenhage har fremsat, da ansøgeren er blevet meddelt opholdstilladelse i Nederlandene.Kendelsen er offentliggjort påhttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62011O0155:DA:NOT.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk