Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1014752_0001.png
1014752_0002.png
Dato:J.nr.:
24. juni 201111/50528
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.

435, alm. del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).

Spørgsmål nr. 435:

”I bilaget til besvarelsen af spørgsmål 69 til L 168 (notat af 20. juni 2006) står der på side 8:”De gældende betingelser for meddelelse af opholdstilladelse som familiesammenført…gælder alle udlændinge uanset nationalitet. Der ses ikke at være nogen forhold, der afgø-rende taler for at bryde med dette princip” og ”Herudover kan det tænkes, at forskelsbehand-ling af den foreslåede karakter vil blive mødt af en vis kritik, jf. diskriminationsforbuddet iEMRK artikel 8, jf. artikel 14”. Ministeren bedes forholde sig til Integrationsministeriets vurde-ring i dette notat fra 2006 og redegøre for, hvad der har ændret sig, siden man nu i 2011 alli-gevel vælger at bryde med det tidligere gældende princip om ligebehandling. Hvorfor givermuligheden for at undtage visse nationaliteter fra indvandringsprøven anledning til bekym-ring i 2006, men ikke i 2011?”

Svar:

Af notatet af 1. september 2006 fremgår bl.a. følgende:”Spørgsmålet er, om der tillige skal gælde særlige regler for statsborgere fra andre vestlige lande såsom USA, Canada, Australien, New Zealand, Japan og Vatikanet.De gældende betingelser for meddelelse af opholdstilladelse som familiesammenført eller religiøs for-kynder gælder alle udlændinge uanset nationalitet. Der ses ikke at være nogen forhold, der afgørendetaler for at bryde med dette princip. Aflæggelse af en prøve kan ikke antages at volde personer fra depågældende lande særlige vanskeligheder.Endvidere vil en undtagelse af statsborgere fra de pågældende lande fra prøvekravet rejse spørgsmålom undtagelse af de pågældende fra andre betingelser. Herudover kan det tænkes, at forskelsbehand-ling af den foreslåede karakter vil blive mødt med en vis kritik, jf. diskriminationsforbuddet i EMRK arti-kel 8, jf. artikel 14, uanset at forskelsbehandling på baggrund af nationalitet næppe kan anses for dis-krimination.”
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Det afgørende er, at der med hjemmel i den ved lov nr. 601 af 14. juni 2011 indførte bemyn-digelsesbestemmelse vil blive gennemført en ordning, der er objektiv og rimeligt begrundet.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 69 ad L 168.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk