Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1017184_0001.png
1017184_0002.png
Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Dato:J.nr.:
1. juli 201111/53856-1

Ministeren for Flygtninge, Indvandrere og Integrations besvarelse af spørgsmål nr.

432, alm. del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).

Spørgsmål nr. 432:

”Vil ministeren - eventuelt og gerne med supplerende svar fra f.eks. undervisningsministeren- kommentere artiklen fra DR’s hjemmeside den 7. juni 2011 ”Tosprogede strømmer ind påSOSU-uddannelsen”, hvori det fremhæves, at andelen af ikke-vestlige udlændinge i ældre-sektoren medfører visse udfordringer. Desuden bedes ministeren oplyse, hvilke initiativer re-geringen har taget og agter at tage med henblik på at sikre udlændinge større forståelse forkulturen i ældreplejen, hvor der bl.a. lægges vægt på hjælp til selvhjælp og inddragelseaf de ældre, og med henblik på at sikre, at ansatte i ældresektoren har de nødvendigedanskkundskaber?http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/06/06192434.htm”

Svar:

Indvandrere og efterkommere uddanner sig samlet set fortsat i mindre grad end andre dan-skere og mange har derfor vanskeligt ved at finde varig beskæftigelse. Det er ikke blot enudfordring for den enkelte, der risikerer at blive marginaliseret og isoleret, men også for detdanske samfund, hvor der fremadrettet er behov for kvalificeret arbejdskraft – også i pleje-sektoren.Det er således positivt, at flere tosprogede søger ind på social- og sundhedsuddannelsen,gennemfører deres uddannelse og kommer i beskæftigelse. Det er med til at styrke integra-tionen.Undervisningsministeriet har oplyst, at social- og sundhedsuddannelsen er opdelt i to trin tilhenholdsvis social- og sundhedshjælper (trin 1) og til social- og sundhedsassistent (trin 2).Uddannelsen er tilrettelagt som vekseluddannelse, hvor eleverne skifter mellem skoleunder-visning og virksomhedspraktik. Eleverne skal bestå såvel skoleundervisningen, som virk-somhedspraktikken for at få bevis som social- og sundhedshjælper eller social- og sund-hedsassistent. Uddannelsernes mål tager blandt andet udgangspunkt i principperne om”hjælp til selvhjælp” og inddragelse af de ældre. Det fremgår således af flere af kompeten-cemålene for uddannelsen, at eleverne skal kunne arbejde med borgeren ud fra dennes res-sourcer, livsvilkår, livsform og selvbestemmelsesret. Det fremgår desuden af et praktikmål i
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
uddannelsen, at eleverne i samarbejde med borgeren skal kunne arbejde støttende, vejle-dende og igangsættende i forhold til borgerens dagligdag og deltagelse i aktiviteter, så bor-gerens livsudfoldelse og livskvalitet understøttes og styrkes. Uddannelsen tilbyder endviderefaget ”kulturmødet i plejen og på arbejdspladsen”, hvor eleverne opnår indsigt i interkulturellekompetencer og viden om kommunikation over kulturgrænser og sproglige barrierer. Social-og sundhedsskolerne kan stille krav til elevernes danskkundskaber ved optagelsen. Elever-ne på social- og sundhedshjælperuddannelsen afslutter faget dansk på D-niveau, mens ele-ver på social- og sundhedsassistentuddannelsen skal afslutte faget dansk på C-niveau. C-niveau svarer til det laveste gymnasiale niveau. Skolerne skal endvidere tilbyde støtte ogvejledning i forbindelse med faglig læsning til elever, der har behov for styrkede læsekompe-tencer for at kunne gennemføre uddannelsen. Fuldførelsesprocenterne i 2009 for elever påhenholdsvis trin 1 og trin 2 var højere for elever med anden etnisk baggrund end dansk (79procent/78 procent) end for elever med dansk baggrund (72 procent/77 procent). (Kilde:UNI-Cs databank).Det kan yderligere oplyses, at Integrationsministeriet gennem Mangfoldighedsprogrammet”Arbejdsplads til nye danskere” har taget en række sammenhængende initiativer i forhold tilledelse af en mangfoldighed sammensat medarbejderskare, som også har omfattet initiativertil imødegåelse af kulturelle udfordringer. Der er støttet 27 konkrete initiativer, hvoraf enrække har været rettet mod det offentlige område, herunder også social- og sundhedsområ-det og ældresektoren.Det skal endelig bemærkes, at Integrationsministeriets og Undervisningsministeriets fællesprojekt ”Fastholdelseskaravanen” samarbejder med fem social- og sundhedsskoler for at fo-rebygge frafald blandt de tosprogede elever. En del af indsatserne på disse skoler handlerom at forbedre de tosprogede elevers faglige, herunder sproglige, og sociale kompetencer.Herudover arbejder Fastholdelseskaravanen med at kompetenceudvikle lærerne på skoler-ne, så de bliver endnu bedre til at formidle og undervise de tosprogede elever, der er ind-vandret til Danmark fra lande, hvor pleje- og omsorgskulturen kan være anderledes end her ilandet.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk