Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1003015_0001.png
1003015_0002.png
1003015_0003.png
1003015_0004.png
1003015_0005.png
1003015_0006.png
1003015_0007.png
Dato:J.nr.:
17. maj 201111/27882

Talepapir til brug for integrationsministerens besvarelse af samråds-

spørgsmål W fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-

politik den 17. maj 2011.

Samrådsspørgsmål W:

Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning han vurderer det vil få forintegrationen, at der i de kommende år sandsynligvis vil blive etableret enrække stormoskéer i Danmark. Herunder bedes ministeren redegøre for,hvad han konkret vil gøre for at sikre, at kommende og eksisterende moskéeri Danmark ikke bliver centre for udbredelsen af islamisk fundamentalisme.Indledning
Jeg er blevet bedt om at vurdere, hvilken betydning byggeri af moske-er vil få for integrationen i Danmark.
For mig er byggeri af bygninger til religiøse formål - et spørgsmål ombyggeri.
Og det skal vi undgå at blande sammen med spørgsmålet om den al-vorlige udfordring fra ekstremisme, som vi desværre står overfor.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Vi har siden 1849 haft religionsfrihed i Danmark.
Vi har i dag godt 120 lokaler og bygninger rundt om i landet, der imange år har været brugt af muslimske trossamfund som moske ellerbedested.
Jeg synes derfor, det er på sin plads fra starten at slå fast, at ekstre-misme blandt et mindretal ikke må bruges til at mistænkeliggøre detstore flertal.
Vi har tværtimod en fælles interesse i at værne om vores åbne sam-fund.
Når forstokkede isolerede grupper prøver at sprede deres ekstremisti-ske budskaber, er det en udfordring for os alle.
Også for de flygtninge, der er flygtet fra rædselsregimerne, og nu haret stærkt ønske om at sikre sig en plads i det danske samfund.
Den

iranske stats evt. rolle i moskébyggeriet på Vibevej

I følge medierne er den iranske stat tilsyneladende dybt involveret i etkommende moskébyggeri på Vibevej i Københavns Nordvestkvarter.
Flere herboende iranere har offentligt advaret om, at Iran spiller encentral rolle i mosképrojektet, både økonomisk og politisk.
Disse oplysninger må naturligvis give anledning til bekymring og efter-tanke.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Man må jo spørge sig selv, hvad der foregår i foreningen ”Ahlul Bayt iDanmark”, der officielt står bag opførelsen af ”Imam Ali Moskéen” påVibevej 25-27.
Skal vi frygte, at moskéen på Vibevej bliver en platform for islamistiskpropaganda og fanatisme – orkestreret af præsident Ahmadinejad ogayatollaerne i Teheran?
Jeg synes faktisk, at folkene bag foreningen ”Ahlul Bayt i Danmark”,skylder os en forklaring.
Opfordring

til danske muslimer om at sige nej til indblanding fra Iran

Lad mig minde om, at Amnesty International i sin årsrapport fra 2010konstaterer, at de iranske myndigheders overgreb på civilbefolkningener eksploderet siden præsidentvalget i 2009, hvor Mahmoud Ahmedi-nejad og hans folk i revolutionsgarden fuldstændigt tilsidesatte befolk-ningens ønske om demokratiske reformer og regimeskifte.
Vi taler altså om et regime, der systematisk krænker menneskerettig-hederne og de grundlæggende friheder.
Hvis det er det styre, som folkene bag Ahlul Bayt i Danmark hylder,forstår jeg ærligt talt ikke, hvorfor de vælger at blive boende i Dan-mark.
Og selv om der er tale om en lille isoleret gruppe skal vi selvfølgeligttage det yderst alvorligt, når ekstremismen banker på døren.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Det

principielle i moskébyggeri

Som sagt skal finder jeg, at vi må undgå at sammenblande diskus-sionen om, hvordan vi imødegår ekstremisme med det principielle iopførelsen af moskéer og andre bedesteder.
Det principielle er, at Danmark er et retssamfund, hvor religion oglovgivning er adskilt, og hvor borgerne derfor frit kan praktisere de-res religion, så længe samfundets øvrige regler overholdes.
Med hensyn til moskebyggerier sætter religions- og trosfriheden ogde øvrige demokratiske frihedsrettigheder en naturlig grænse for,hvad jeg kan og vil foretage mig.
Som liberal kunne jeg ikke drømme om at begrænse disse funda-mentale rettigheder og friheder.
Reglerne

vedr. moskébyggeri

Der er i Danmark ingen særlige regler for byggeri af moskéer ellerandre bygninger der skal anvendes af religiøse foreninger eller tros-samfund
Der er ingen som helst forskel på at opføre en bygning til et religiøstformål og på at bygge en ny børnehave eller en bowlinghal. Hergælder helt de samme regler i bl.a. plan- og byggelovgivningen.
Det afgørende er, at der foreligger en godkendt lokalplan, og at mo-skébyggeriet opfylder de relevante bestemmelser om bygningens
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
indretning, højde, størrelse, æstetiske og arkitektoniske udtryk og såfremdeles.Så vidt jeg er orienteret, er alle formelle regler for byggeriet af ImamAli Moskéen på Vibevej opfyldt.
Det samme gælder også en række andre kommuner i Danmark,hvor der enten er givet tilladelse til, at eksisterende ejendomme kanombygges til moskéer, eller hvor lokalplanerne giver mulighed fornybyggerier af moskéer.

[PET’s indsatser for at modvirke islamistisk fundamentalisme

Med hensyn til, hvad der kan gøres for at undgå, at de nye moskéeri Danmark bliver arnesteder for islamistisk fundamentalisme, kan jegoplyse, at Politiets Efterretningstjeneste som national sikkerheds-myndighed har til opgave at modvirke foretagender og handlinger,der udgør eller vil kunne udgøre en trussel mod bevarelsen af Dan-mark som et frit, demokratisk og sikkert samfund.
PET har tidligere givet udtryk for, at opførelsen af moskéer i Dan-mark næppe i sig selv vil give anledning til en ændret trusselsvurde-ring for så vidt angår den nationale sikkerhed eller i øvrigt vil havebetydning for varetagelsen af PETs opgaver, herunder i forbindelsemed forebyggelsen af ekstremisme og terrorisme.
I relation til emnet for dagens samråd kan jeg i øvrigt mere genereltnævne, at PET har etableret et særligt forebyggelsescenter i afde-
Side 5
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
lingen for forebyggende sikkerhed, der bl.a, har en løbende dialogmed de muslimske miljøer i Danmark med henblik på at identificereog modvirke eventuelle tegn på radikalisering.
PET gennemfører desuden forskellige aktiviteter i forhold til be-kæmpelse af terrorfinansiering, hvilket også er relevant at få med inærværende sammenhæng.
Skulle det vise sig, at der foregår ulovligheder i forbindelse mednogle af de kommende moskébyggerier i Danmark, har jeg såledesfuld tillid til, at de relevante myndigheder vil håndtere dette.

Integrationsministeriets indsatser for at forebygge radikalisering

Regeringen har også igangsat en række initiativer for at forebyggeekstremisme.
Det er en indsats, som i stort omfang tager udgangspunkt i denhandlingsplan som regeringen fremlagde i 2009 - ”En fælles og trygfremtid”.
Målet med handlingsplanen er, at vi styrker det demokratiske fæl-lesskab i Danmark og forebygger ekstremistiske holdninger og radi-kalisering, især blandt unge.
Flere af de i alt 22 initiativer og 56 underinitiativer i handlingsplanenhar Integrationsministeriet ansvaret for at iværksætte eller koordine-re, bl.a. med udgangspunkt i det særlige Kontor for Demokratisk
Side 6
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Fællesskab og Forebyggelse af Radikalisering – i daglig tale Demo-kratikontoret.
Dette sker i tæt samarbejde med andre relevante myndigheder ogaktører på såvel nationalt som lokalt plan, samt gennem en løbendedialog med en lang række foreninger, institutioner og forskere i ind-og udland. Det er en klar prioritering for regeringen, at vi aktivt skalimødegå ekstremisme.
Som ansvarlig regering hverken kan eller vil vi se passivt til, at eks-tremistiske og totalitære kræfter truer vores demokrati og frihed.
Tak.
Side 7
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk