Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
996964_0001.png
996964_0002.png
996964_0003.png
996964_0004.png
996964_0005.png
996964_0006.png
996964_0007.png
996964_0008.png
996964_0009.png
996964_0010.png
996964_0011.png
NOTATDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:27. april 2011Internationalt11/30557ARA
Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Europaudvalg den 6. maj2011 forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. maj2011.
- Jeg vil starte med at henlede opmærksomhedenpå, at punkt 4 om IT-agenturet og punkt 5 ommødet med USA med kort varsel er taget af dags-ordenen for rådsmødet. Derfor er sagerne ogsåudgået af dagsordenen for dette samråd.- Jeg vil alene nævne punkt 1 om Nordafrika ogpunkt 2 om tilbagetagelsesaftaler, mens jeg forpunkt 3 henviser til samlenotatet.- [Det bemærkes, at jeg forelægger sagerne påvegne af integrationsministeren]Dagsordenspunkt 1): EU’s sydlige naboer (Nordafrika) samlenotatets side 2[EU-procedure: Sagen er ikke omfattet af forbeholdet. Der er tale om en generel drøftelse,og sagen forelægges alene til orientering. Alene sager af større rækkevidde – for eksempellovgivningsmæssigt eller økonomisk – forelægges med forhandlingsoplæg, jf. Folketingetsberetninger].
- På sidste rådsmøde for retlige og indre anliggen-der den 11.-12. april 2011 blev der vedtagetrådskonklusioner, som indeholder tiltag, der kangennemføres på kortere sigt for at få accelereretprocessen med at håndtere flygtninge- og migrati-onsstrømmene fra Nordafrika.- Således er både Frontex, EU’s nyoprettede asyl-støttekontor, EU’s solidaritetsfonde og andre EU-programmer allerede bragt på banen i forhold til athåndtere den aktuelle situation.- Jeg kan bemærke, at Rigspolitiet siden 2008 lø-bende har bidraget med personel til Frontex-operationer og forbereder udsendelse af i alt 4 po-litibetjente til Frontex-operationen ved Lampedu-sa.- På rådsmødet den 12. maj 2011 forventes det, aten mere langsigtet handlingsplan vil blive drøftet.- Dette skal ses i lyset af, at Det Europæiske Råd imarts 2011 har opfordret Rådet (retlige og indreanliggender) til i samarbejde med Kommissioneninden juni 2011 at præsentere en strategi til athåndtere de nuværende migrationsudfordringer iMiddelhavet og Nordafrika.
Side 2
- Kommissionen har for 2 dage siden den 4. maj2011 fremlagt sit oplæg til en mere langsigtet stra-tegi, som også fokuserer på de mere dyberelig-gende årsager til migration.- Kommissionens oplæg lægger i høj grad op til enstyrkelse af de ideer, der allerede arbejdes med,men der er også enkelte nye tiltag.- Et nyt forslag er, at der bør indføres en ny meka-nisme på grænseområdet, der skal kunne bringesi anvendelse, både når et land ikke lever op til si-ne forpligtelser til at kontrollere egne grænser ognår et land er udsat for et helt ekstraordinært presved sine grænser.- Denne mekanisme vil kun skulle bruges som ensidste udvej, og Kommissionen oplyser, at den vilundersøge det mulige indhold af en sådan meka-nisme nærmere og vende tilbage med et forslaginden længe.- Kommissionen anfører i meddelelsen, at manstøtter en udvidelse af det eksisterende pilotpro-jekt om genbosætning af asylansøgere og flygt-ninge fra Malta.- Kommissionen vil også i lyset af udviklingen af si-tuationen overvåge situationen med ulovlig ind-Side 3
vandring generelt og måske vil den beslutte ativærksætte det særlige direktiv om midlertidig be-skyttelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Mender er vi ikke endnu.- Med andre ord lægger Kommissionen i meddelel-sen ikke op til, at der på nuværende tidspunkt skalske en tvangsmæssig byrdefordeling af asylansø-gere eller flygtninge.- Kommissionen vil dog for at styrke solidaritetenvende tilbage med ideer til ad hoc tiltag, der kanhjælpe lande med et særligt behov, herundergennem finansiel støtte, praktisk samarbejde ogteknisk assistance.- Herudover lægger Kommissionen op til et øgetsamarbejde med tredjelande, herunder bilateraldialog med de nordafrikanske lande om migration,sikkerhed og mobilitet, herunder de mulighederEU allerede har på visumområdet, og betydningenaf integration af de tredjelandsstatsborgere, der erher lovligt.- Dermed har Kommissionen taget højde for nogleaf de ideer, som Sarkozy og Berlusconi for nyligtfremkom med, herunder de to statslederes ønskeom at se nærmere på muligheder for midlertidigindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser.Side 4
- Regeringen støtter, at man får udviklet en merelangsigtet handlingsplan til at håndtere situationeni Nordafrika og Middelhavet.- Regeringen støtter i den forbindelse et øget sam-arbejde med landene i regionen og de lande, sommigranterne kommer fra. Det vil også sige, at for-drevne primært skal hjælpes i nærområdet.- Regeringen støtter, at der ses nærmere på beho-vet for at ændre Schengen-regelsættet, således atder i højere grad kan genindføres grænsekontrol iekstraordinære situationer, idet de nærmere krite-rier herfor vil skulle fastlægges nærmere.- Regeringen støtter, at de eksisterende instrumen-ter og institutioner tages i brug, og at man løben-de og hurtigt bliver i stand til at justere på tiltage-ne, hvis situationen måtte ændre sig.- Regeringen kan fortsat ikke støtte intern byrdefor-deling af flygtninge i EU, idet dette kan skabe enpull faktor, men finder at solidariteten bør kommetil udtryk på anden måde, f.eks. ved deltagelse iFrontex-operationer.- Der vil dog fra dansk side blive taget stilling til atgenbosætte UNHCR-anerkendte flygtninge, derSide 5
tidligere har opholdt sig i Libyen, hvis UNHCRanmoder om det i konkrete sager.- Regeringen mener ikke, at situationen for tiden eraf en karakter, hvor EU skal aktivere ordningenmed midlertidig beskyttelse.- Regeringen stiller sig dog åben over for en drøf-telse heraf i fremtiden, når og hvis Kommissionenmåtte finde at betingelserne er opfyldt, og EUmåtte stå over for en situation med et meget stortantal libyske flygtninge.- Der er tale om et meget vigtigt punkt, som skalhåndteres fra EU’s side, og regeringen er tilfredsmed, at formandskabet har prioriteret emnet vedat indkalde til et ekstraordinært rådsmøde for ret-lige og indre anliggender den 12. maj.Dagsordenspunkt 2): Evaluering af EU-tilbagetagelsesaftaler, samlenotatets side 7[EU-procedure: Sagen er ikke omfattet af forbeholdet. Der er tale om en generel præsentati-on og drøftelse, og sagen forelægges alene til orientering. Alene sager af større rækkevidde– for eksempel lovgivningsmæssigt eller økonomisk – forelægges med forhandlingsoplæg, jf.Folketingets beretninger].
- Den næste sag vedrører Kommissionens evalue-ring af EU-tilbagetagelses-aftaler.- Kommissionen har den 23. februar i år, i overens-stemmelse med anmodningen i Stockholm-Side 6
programmet, fremlagt sin meddelelse vedrørendeevaluering af EU-tilbagetagelsesaftalerne.- Formålet med meddelelsen er, at den skal dannegrundlag for Rådets udarbejdelse af en ny sam-menhængende tilbagetagelsesstrategi.- På rådsmødet den 12. maj forventer jeg, at Kom-missionen formelt vil præsentere sin meddelelsefor Rådet, der derefter skal påbegynde den førstedrøftelse af strategien.- Danmark deltager fuldt ud i Rådets drøftelser afen ny tilbagetagelsesstrategi, selvom Danmarkgrundet forbeholdet på området for retlige og in-dre anliggender ikke er bundet af de tilbagetagel-sesaftaler, som EU indgår med tredjelande. Dan-mark indgår dog på bilateralt niveau lignende afta-ler om tilbagetagelse med en stor del af de berør-te tredjelande.- Kommissionen giver i sin meddelelse 15 konkretehenstillinger, som den anbefaler, at en ny tilbage-tagelsesstrategi skal afspejle. Jeg henviser i denforbindelse til samlenotatet, der i detaljer gen-nemgår Kommissionens meddelelse.
Side 7
- Regeringen kan overordnet tilslutte sig mange afKommissionens anbefalinger. På nogle punktergår anbefalingerne dog for vidt.
- Der skal for eksempel ikke herske tvivl om, at re-geringen lægger stor vægt på overholdelse afmenneskerettighederne, også i forbindelse medudsendelse af personer til oprindelses- eller tran-sitlande, herunder sikring af non-refoulement-princippet.- Allerede i dag foretager udlændingemyndigheder-ne en konkret og individuel vurdering af, hvorvidten udlænding ved en tilbagevenden til oprindel-ses- eller transitlandet vil være i risiko for over-greb eller forfølgelse.- Det er vi - i lighed med alle andre EU-lande - for-pligtet til i henhold til den Europæiske Menneske-rettighedskonventions artikel 3, FN-konventionenom Borgerlige og Politiske Rettigheder, især art.7, FN-konventionen mod Tortur art. 3 og FN’sFlygtningekonvention.- Vurderes det af udlændingemyndighederne, atder består en risiko for overgreb, vil personen ikkeblive udsendt og kan således aldrig blive omfattetaf en tilbagetagelsesaftale.Side 8
- Dette kan ikke understreges tydeligt nok.- Regeringen er imidlertid skeptisk over for Kom-missionens anbefaling vedrørende et pilotprojektom indførelse af en efterfølgende forpligtelse til atovervåge den udsendte person i en ikke tidsmæs-sigt defineret periode efter hjemkomsten.
- De – meget få – tilfælde, hvor sådanne tiltageventuelt kunne komme på tale, kræver ikke ind-førelsen af et generelt princip om overvågning afudsendte personer.- Regeringen kan således heller ikke støtte Kom-missionens forslag om at indføre bestemmelser itilbagetagelsesaftaler om, at tredjelande, der ikkehar ratificeret de vigtigste internationale menne-skerettighedskonventioner, forpligtes til at over-holde standarderne i disse.- Alle EU-lande er allerede juridisk bundet af de re-levante menneskerettighedsinstrumenter, som deri øvrigt i forvejen også henvises til i præamblernetil tilbagetagelsesaftalerne.- I det omfang tredjelande ikke måtte være bundetaf de relevante menneskerettighedsinstrumenter,Side 9
eller ikke overholder dem, forekommer det migusandsynligt at tro, at disse lande så bare i stedetvil acceptere dem i en tilbagetagelsesaftale – somde ofte egentlig ikke har de store ønsker om atindgå – endsige at de af denne grund vil overhol-de standarderne. Konsekvensen i disse tilfældemå være, at de pågældende ikke udsendes dertil.- Lad mig her slå fast, at indgåelse af tilbagetagel-sesaftaler er en forudsætning for indgåelse af vi-sumliberaliseringsaftaler.- Det er min opfattelse, at den nødvendige styrkelseaf menneskerettighedssituationen i visse tredje-lande, på sigt bedst sker ved en intensiv danskmenneskerettighedspolitik i samarbejde med lige-sindede lande og gennem en styrket mellemfolke-lig kontakt mellem de pågældende tredjelandesborgere og EU-medlemsstaternes borgere.- Den mellemfolkelige kontakt kan blandt andetstyrkes gennem indgåelse af visumlempelsesafta-ler – og ja – så bliver vi nødt til at indgå tilbageta-gelsesaftaler.
- Regeringen kan støtte, at en sammenhængendestrategi for tilbagetagelse skal tage hensyn til de
Side 10
overordnede forbindelser med tredjelande, somEU ønsker at indgå tilbagetagelsesaftaler med.
- Danmark er dermed positiv over for en drøftelseaf muligheden for at indlede forhandlinger om til-bagetagelsesaftaler sideløbende med forhandlin-ger om f.eks. rammeaftaler.- Overordnet ser regeringen derfor frem til, at der iEU fastlægges en ny helhedsorienteret tilbage-sendelsesstrategi – således at det i fremtiden fort-sat vil være muligt at sikre en fast og fair udlæn-dingepolitik, hvor personer, der opholder sig ille-galt i EU, og som ikke har et internationalt beskyt-telsesbehov, effektivt kan udsendes.
Side 11