Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1003756_0001.png
1003756_0002.png
Dato:J.nr.:
27. maj 201111/37228
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.

358, alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Dam Kristensen (S).

Spørgsmål nr. 358:

Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan gå til, at der findes tilfælde, hvor sagsbehand-lingstiden ved ansøgninger om familiesammenføringer overskrides med flere måneder? Ogvil ministeren redegøre for, hvordan det kan hænge sammen, at Udlændingeservice har op-sagt medarbejdere i en tid, hvor ansøgere om familiesammenføringer oplever, at deressagsbehandlingstid bliver overskredet?

Svar:

Udlændingeservice har på de fleste væsentlige sagsområder fastsat servicemål i form afmaksimale sagsbehandlingstider, som regnes fra det tidspunkt, hvor ansøgeren har leveretde oplysninger, der er nødvendige for, at Udlændingeservice kan behandle sagen. Målet forUdlændingeservice er at behandle mindst 90 pct. af de afgjorte sager inden for den fastsattemaksimale sagsbehandlingstid.Servicemålet for enkle, fuldt oplyste familiesammenføringssager er fastsat til 3 måneder. Ensag betragtes som enkel, hvis ansøgningen umiddelbart giver indtryk af, at de almindeligebetingelser for familiesammenføring er opfyldt, eller hvis det er tydeligt, at et grundlæggendekrav ikke er opfyldt, fx at ægteskabet ikke kan anses for gyldigt.Servicemålet for komplicerede familiesammenføringssager er fastsat til 7 måneder. En sagbetragtes som kompliceret, hvis det vil kræve nærmere efterprøvelse af sagen at tage stillingtil, om de almindelige betingelser for familiesammenføring er opfyldt, eller hvis der er behovfor at foretage nærmere undersøgelser, fx slægtskabs- og aldersundersøgelser.Udlændingeservice har oplyst, at de i stort set alle tilfælde overholder servicemålet på 3 må-neder i de enkle sager (96 pct. i 1. kvartal 2011).
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Udlændingeservice har endvidere oplyst, at servicemålet på 7 måneder er overholdt i 73 pct.af de komplicerede familiesammenføringssager i 1. kvartal 2011. I flere af de kompliceredefamiliesammenføringssager skal der iværksættes vurdering af attester, indhentelse af sup-plerende oplysninger eller foretages nærmere undersøgelser, som kræver involvering af an-dre myndigheder, herunder danske og udenlandske repræsentationer. I sager, hvor der an-søges om familiesammenføring af et barn, kan der særligt blive tale om at gennemføreslægtskabs- og aldersundersøgelser. Sagsbehandlingen i disse sager vil ofte også krævepartshøring af ansøger eller det herboende familiemedlem over oplysninger, som Udlændin-geservice har indhentet, ligesom flere af sagerne kræver yderligere sagsskridt. Udlændinge-service har derfor i visse sager ikke kunnet holde sagsbehandlingstiden inden for servicemå-let på 7 måneder.Pr. 1. januar 2011 blev der indført gebyrfinansiering af Udlændingeservices sagsbehandlingpå opholdsområdet. Det er bevillingsmæssigt forudsat, at knap halvdelen af Udlændingeser-vices udgifter herefter skal dækkes af gebyrindtægter. I årets første måneder har Udlændin-geservice modtaget færre ansøgninger end forudsat, hvorfor det blandt andet har væretnødvendigt at tilpasse antallet af medarbejdere.Udlændingeservice har oplyst, at reduktionen af medarbejderstaben ikke vurderes at få be-tydning for styrelsens muligheder, for at opfylde de fastsatte servicemål.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk