Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Dato: 23. marts 2011Spørgsmål nr. 228ad UUI alm. del af22. februar 2011 fraFolketingets Udvalgfor Udlændinge- ogIntegrationspolitik tiludenrigsministeren,stillet efter ønske fraPeter Skaarup (DF).Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 228:Vil ministeren være indstillet på i EU-sammenhæng at arbejde for, at den milliard-store udviklingsbistand til de nordafrikanske stater knyttes sammen med krav om, atdisse lande forpligter sig til effektivt at forhindre, at deres befolkninger masseud-vandrer/flygter til Europa, f.eks. ved at sikre en bedre levestandard og ved at kon-trollere deres egne grænser bedre?Svar:EU samarbejder allerede med de nordafrikanske lande på migrationsområdet, her-under om bekæmpelse af ulovlig indvandring til EU. Dette samarbejde finder pri-mært sted inden for rammerne af EU’s samlede migrationsstrategi, EU’s Nabo-skabspolitik og Unionen for Middelhavet, og samarbejdet er gennem de seneste årblevet udbygget og styrket. EU lægger netop vægt på kapacitetsopbygning af denordafrikanske landes grænse- og migrationsmyndigheder, således at myndighedernebliver bedre i stand til at håndtere blandede migrationsstrømme og foretage effektivgrænsekontrol.I øjeblikket pågår der i øvrigt forhandlinger i EU om en ændring af forordningenom det europæiske grænseagentur (Frontex) med henblik på en præcisering og styr-kelse af Frontex-agenturets mandat og opgaver i lyset af de praktiske erfaringer si-den oprettelsen af agenturet i 2004. Der lægges i forslaget op til, at Frontex får mu-lighed for at indsætte forbindelsesofficerer i tredjelande med henblik på at styrke detpågældende lands kapacitet på grænseområdet.
2
Regeringen støtter et øget samarbejde mellem EU og de nordafrikanske lande påmigrationsområdet, og har bl.a. via nærområdemidlerne medfinansieret projekterrettet mod at forbedre migrationssystemerne og sikre en bedre migrationshåndte-ring.Det er vigtigt, at bekæmpelse af ulovlig indvandring ses i et bredt perspektiv, hvoroprindelseslande, transitlande og destinationslande samarbejder tæt, så umiddelbareforanstaltninger for at forhindre ulovlig indvandring suppleres af mere langsigtedetiltag for at imødegå dette. En forudsætning for et velfungerende migrationssystemer, at de lande, der ikke tager egne statsborgere tilbage, som opholder sig ulovligt iandre lande, bringes til at gøre dette.Regeringen ønsker, at flygtninge og internt fordrevne har adgang til ordnede levevil-kår og beskyttelse så tæt på deres hjem som muligt, så det sikres, at så mange sommuligt kan hjælpes, ligesom det styrker muligheden for at de pågældende kan vendetilbage, når situationen i oprindelseslandet tillader dette. Det gælder naturligvis også iforhold til de nordafrikanske lande.Det er således vigtigt at bidrage til de nordafrikanske landes økonomiske udviklingog jobskabelse. En bedring af deres levestandard og en nedgang i arbejdsløsheden –særligt blandt de unge – kan være med til at mindske incitamentet til at migrere. IEU-regi arbejder Danmark bl.a. for at øge disse landes markedsadgang og gennem-føre handelsliberaliseringer. Fokus er i øjeblikket på Tunesien og Egypten.Endelig er det samtidig vigtigt, at EU hurtigt og effektivt er i stand til at reagere påen potentiel, stor indstrømning af migranter i blandede migrationsstrømme fra denordafrikanske lande, herunder via Frontex, Det Europæiske Asylstøttekontor samtEU’s solidaritetsfonde.