Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
976560_0001.png
976560_0002.png
976560_0003.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
30. marts 2011Civil- og Politiafde-lingen2011-151-0481JEE44102
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 217 (Alm. del), som Folke-tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til ju-stitsministeren den 15. februar 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 217 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændin-

ge- og Integrationspolitik:

”Kan ministeren oplyse, hvorledes det sikres, at vikarfirmaerikke medvirker til at rekruttere underbetalt østeuropæisk ar-bejdskraft til Danmark, og kan ministeren oplyse antallet afsigtelser og sager på området indtil nu, hvor der er faldet domover vikarfirmaer eller individer, der har medvirket til at re-kruttere underbetalt østeuropæisk arbejdskraft?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Rigspolitiet og Beskæftigelsesministeriet.Rigspolitiet har oplyst følgende:”Rigspolitiet skal indledningsvist bemærke, at spørgsmål omansattes lønvilkår mv. ikke som udgangspunkt hører underpolitiet. Sådanne forhold hører under arbejdsmarkeds parter,og politiet fører således ikke tilsyn hermed.Politiet er naturligvis opmærksom på eventuelle strafbareforhold, der relaterer sig til arbejdsmarkedet, herunder i for-hold til illegal arbejdskraft.Politiets indsats mod udlændinges illegale arbejde har karak-ter af strafferetlig efterforskning i henhold til retsplejelovendels på grundlag af modtagne anmeldelser, dels som led imålrettede indsatser på eget initiativ og på et efterretningsba-seret grundlag.Politiet kan endvidere i henhold til politilovens § 2 udførekontrol og tilsynsopgaver, jf. lovens § 2, stk. 5, samt yde an-dre myndigheder bistand, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 6. Politi-kredsene vil således som hidtil inden for gældende lovgiv-ning og efter en politimæssig vurdering kunne deltage i deFairplay-kontrolaktioner, som SKAT koordinerer, der er ret-tet mod ”sort arbejde”.Det er Rigspolitiets erfaring, at de enkelte politikredse har etbredt funderet samarbejde med såvel faglige organisationersom arbejdsgiverorganisationer og andre relevante interes-senter, herunder SKAT, Udlændingeservice, Arbejdstilsynetog fagforeninger mv., med henblik på at kunne sikre en hur-tig og konsekvent politimæssig indsats mod illegalt arbejdesamt øvrige strafbare forhold, der måtte følge heraf.Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der i 2009 og 2010 blevrejst henholdsvis 173 og 340 sigtelser for overtrædelse af ud-2
lændingelovens § 59, stk. 4, hvorefter den, som beskæftigeren udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i stridmed de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser, kan straf-fes med bøde eller fængsel i indtil 2 år. Antallet af fældendeafgørelser i 2009 og 2010 var henholdsvis 174 og 236. Detbemærkes, at antallet af fældende afgørelser ikke umiddelbartkan sammenlignes med antallet af sigtelser, da afgørelserneogså kan hidrøre fra tidligere års sigtelser.”Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:”I Danmark er løn ikke reguleret i lovgivningen, men via kol-lektive overenskomster. Det er således ikke et lovfastsat krav,at der skal betales en bestemt løn. Dette gælder både i forholdtil danske arbejdstagere og arbejdstagere fra EU, som frit kanarbejde og opholde sig i Danmark efter de samme regler, somgælder for danske arbejdstagere.I Danmark er det overladt til arbejdsmarkedets parter at sikrerimelige løn- og arbejdsvilkår via indgåelse af kollektiveoverenskomster. Dette gælder også i forhold til vikarbureau-er, som ikke er særskilt reguleret i Danmark. Hvis en ar-bejdsgiver, herunder et vikarbureau, har tegnet overenskomst,gælder den for alle ansatte, som arbejder inden for overens-komstens område – uanset om de er udlændinge eller danske-re.Mange vikarbureauer i Danmark har indgået overenskomstmed de vikaransatte, således at vikarerne har ordentlige løn-og arbejdsforhold. Men hvis en virksomhed ikke er bundet afen overenskomst, der bestemmer andet, er der intet ulovligt iat ansætte medarbejdere til en løn, der er under den sædvan-lige løn på området, da løn- og arbejdsvilkår ikke er regulereti lovgivningen.Det kan i øvrigt oplyses, at Danmark senest den 5. december2011 skal have implementeret EU's direktiv om vikararbejde,der fastslår, at vikarer, som udgangspunkt skal have sammeløn, som hvis de var ansat direkte af brugervirksomheden.Lovforberedelsen vil ske i tæt samarbejde med arbejdsmar-kedets parter.Beskæftigelsesministeriet har ikke kendskab til, i hvilket om-fang vikarbureauer er blevet dømt (civilretligt) for at over-træde indgåede overenskomster på grund af underbetaling.”
3