Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
962177_0001.png
962177_0002.png
Folketingets Udvalg forUdlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Dato:J.nr.:
25. februar 201111/12623

Ministerens for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr.

187, alm. del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V).

Spørgsmål nr. 187:

”Hvordan har man målt, om målsætningen for og forventningerne til "Brug for alle unge" erblevet indfriet, jf. UUI alm. del - bilag 65?”

Svar:

Brug for alle unge har været genstand for to eksterne evalueringer, som begge er fremsendttil satspuljeordførerne og offentliggjort på Brug for alle unges hjemmeside.Den første eksterne evaluering fra 2007 konkluderede, at Brug for alle unge i perioden 2003til 2006 i nogen grad havde indfriet sit overordnede mål om at sikre, at flere unge med andenetnisk baggrund end dansk påbegynder og fuldfører en erhvervsuddannelse. Konklusionenbygger bl.a. på, at etniske minoritetsunges påbegyndelse af en erhvervsuddannelse fra2002/2003 til 2005/2006 steg med 29,7 pct., mens stigningen blandt etnisk danske unge varpå 4,2 pct. I forlængelse heraf opregnes i evalueringen en række direkte effekter, som Brugfor alle unge har haft.Den anden eksterne evaluering fra 2010 konkluderede, at Brug for alle unge ved forældrerol-lemodellerne, ungerollemodellerne og lektiecaféerne har gennemført initiativer, som de in-volverede generelt har udtrykt stor tilfredshed med, og der gives udtryk for, at indsatserne errelevante for de pågældende målgrupper. Den oplevede effekt er, at rollemodellerne bidra-ger til inspiration og motivation og mere konkret øget refleksion over uddannelsesvalg, menslektiecaféerne bidrager til elevernes faglige resultater. Den kvalitative del af undersøgelsenviser stor tilfredshed med de evaluerede initiativer, og den overordnede konklusion er, at dekan virke inspirerende og motiverende over for deltagerne/brugerne. Det er dog ikke muligtat aflæse en entydig positiv udvikling i de kvantitative indikatorer. Evaluator peger i den for-bindelse på, at ikke alle deltagende elever på måletidspunktet er repræsenteret i de kvantita-tive indikatorer, hvorfor det endnu er for tidligt at måle på disse.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Herudover indgik Brug for alle unges lektiehjælpsordninger i en ekstern evaluering af Inte-grationsministeriets samlede indsats på lektiehjælpsområdet fra 2007 til 2009. Det blev herkonkluderet – på baggrund af vurderinger fra de børn og unge, der benytter lektiecaféerne,og de frivillige lektiehjælpere – at de børn og unge, der deltager i lektiecaféerne, udvikler enmere hensigtsmæssig adfærd – både socialt, personlig og fagligt – som positivt påvirker de-res muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse betydeligt.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk