Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
943784_0001.png
943784_0002.png
943784_0003.png
943784_0004.png
943784_0005.png
943784_0006.png
943784_0007.png
943784_0008.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Stormgade 2-61470 København KTlf. 22 68 85 65[email protected]www.lige.dk
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har i brev af 13.december 2010stillet mig følgende spørgsmål 114 alm. del, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 114”I forlængelse af SOU alm. del - spørgsmål 92 bedes ministeren kommentereThe Body Shops foreslåede anbefalinger til handlingsplanen mod menneske-handel 2011, jf. UUI alm. del - bilag 52.”SvarThe Body Shops foreslåede anbefalinger inddrages, som nævnt i besvarelsenaf SOU alm. del spørgsmål 92, i det arbejde, der pågår med at udvikle en nyhandlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel 2011-2014.Da området vedrørende en del af anbefalingerne hører under henholdsvis In-tegrationsministeriet og Justitsministeriet, har jeg til brug for besvarelsen ind-hentet bidrag fra henholdsvis Integrationsministeriet og Justitsministeriet.I relation til anbefalingernes punkt 1.”Menneskehandlede skal ikke sættes ifængsel eller udvises som kriminelle”har Integrationsministeriet oplyst føl-gende:”Udlændingelovgivningen indeholder særlige regler og tilbud rettet mod hand-lede udlændinge. Disse initiativer blev gennemført ved en ændring af udlæn-dingeloven (lov nr. 504 af 6. juni 2007 (Bekæmpelse af menneskehandel mv.)),der trådte i kraft den 1. august 2007. Lovændringen udmøntede bl.a. en rækketiltag fra regeringens Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker2007-2010.De udlændinge, som kan være omfattet af udlændingelovens særlige regler, erudlændinge under Udlændingeservices forsørgelse, dvs. asylansøgere og ud-lændinge uden lovligt ophold i Danmark. I forhold til denne gruppe udlændingeer det Udlændingeservice, der vurderer, om der er tale om menneskehandel.Disse udlændinge bliver normalt identificeret som handlede enten:1. i forbindelse med asylsagens behandling, f.eks. fordi der ved asylsam-talen kommer oplysninger frem om handlen, eller2. i forbindelse med, at politiet anholder en udlænding, der ikke har lovligtophold i Danmark, og der ved politiets afhøring eller Center mod Men-

Minister for Ligestilling

14. januar 2011J nr. 2011-16
MINISTER FORLIGESTILLING
neskehandels (CMM) samtale med udlændinge kommer oplysningerfrem om handlen.Når politiet møder en udlænding uden lovligt ophold, bliver sagen forelagt forUdlændingeservice, der træffer afgørelse om ud- eller afvisning. I den forbin-delse træffer Udlændingeservice også afgørelse om, hvorvidt udlændingen erhandlet og dermed kan få en forlænget udrejsefrist (refleksionsperiode). Ud-lændingeservices afgørelse om handelsspørgsmålet træffes på baggrund afpolitiets vurdering heraf samt på baggrund af en indstilling fra CMM og eventu-elle yderligere informationer fra NGO’er, som udlændingen har været i kontaktmed.Det er politiets opgave at sikre, at en eventuel afgørelse om ud- eller afvisningkan håndhæves – og dermed at udlændingen er til stede og kan udsendes,hvis Udlændingeservice træffer afgørelse om ud- eller afvisning. Derfor kanpolitiet efter udlændingelovens § 34 bl.a. bestemme, at udlændingen skal tageophold et bestemt sted eller pålægges meldepligt. Hvis det er nødvendigt, kanpolitiet endvidere frihedsberøve vedkommende i medføre af udlændingelovens§ 36. Det afhænger af forholdene i hvert enkelt tilfælde, hvad der er nødven-digt for at sikre udlændingens tilstedeværelse. Da der er tale om udlændinge,der opholder sig ulovligt i Danmark, og som undergives disse foranstaltninger,indtil det er besluttet, hvad der videre skal ske, er det meget vigtigt, at både po-litiets forelæggelse og Udlændingeservices stillingtagen til spørgsmålet om ud-og afvisning og til, om der foreligger menneskehandel, foregår hurtigt.Udlændingeloven indeholder i § 26 a en særlig regel, der betyder, at der veden afgørelse om udvisning for en lovovertrædelse skal tages hensyn til, om ud-lændingen har været udsat for menneskehandel. Hvis de omstændigheder,som normalt ville føre til udvisning (dvs. det strafbare forhold), er en følge af, atudlændingen har været udsat for menneskehandel, vil udlændingen ikke bliveudvist af Danmark med indrejseforbud, men alene udsendt. Baggrunden forudvisning af udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, er typiskulovligt ophold eller arbejde eller dokumentfalsk efter straffelovens regler, fordide pågældende er indrejst i Danmark med falsk pas eller visum. I sådanne til-fælde vil de omstændigheder, der ligger til grund for en mulig udvisning, typiskhænge sammen med menneskehandlen.Bestemmelsen i udlændingelovens § 26 a gælder både i forbindelse med ad-ministrativ udvisning og udvisning ved dom. Hvis der er tale om administrativeudvisninger, f.eks. for ulovligt ophold eller arbejde, tager Udlændingeservicestilling til spørgsmålet om menneskehandel. Er der tale om udvisning ved dom,vil spørgsmålet om udvisning og menneskehandel opstå i tilknytning til enstraffesag. I sådanne tilfælde vurderes spørgsmålet af domstolene, men an-klagemyndigheden kan også på forhånd undlade at nedlægge påstand om ud-visning, hvis betingelserne i udlændingelovens § 26 a vurderes opfyldt.Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at handlede udlændinge – i mod-sætning til andre udlændinge under Udlændingeservices forsørgelse – modta-ger udvidede tilbud om hjælp og støtte. Det drejer sig om følgende:
Side 2
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 3
Kontaktperson
Alle handlede udlændinge får – umiddelbart efter, at Udlændingeservice harvurderet dem handlede – via CMM udpeget en kontaktperson, der skal bistådem under hele forløbet i Danmark.Udvidede indkvarterings-, sundheds og aktiveringstilbud
Udover de normale indkvarterings-, sundheds- og undervisningstilbud, som al-le udlændinge under Udlændingeservices forsørgelse er omfattet af, har hand-lede udlændinge – hvis der er behov for det – mulighed for indkvartering på etkrisecenter og adgang til udvidet sundhedsfremmende behandling, undervis-ning samt psykologisk, juridisk og socialpædagogisk hjælp. Hvis udlændingenskal udrejse og tager imod tilbuddet om en forberedt hjemsendelse, jf. neden-for, vil den pågældende som led heri endvidere have udvidet adgang til under-visningstilbud, i det omfang disse aktiviteter sker som led i den pågældendesreintegrationsplan.Refleksionsperiode
Handlede udlændinge, der skal rejse ud af Danmark, får – medmindre særligegrunde taler imod det – en refleksionsperiode (forlænget udrejsefrist) på 30dage, jf. udlændingelovens § 33, stk. 14, 1. pkt. Refleksionsperioden kan for-længes i op til i alt 100 dage, jf. udlændingelovens § 33, stk. 14, 2. pkt., hvissærlige grunde taler for det, eller hvis udlændingen samarbejder om en forbe-redt hjemsendelse. De 100 dage – den udvidede refleksionsperiode – skalbruges til at forberede udlændingens hjemrejse.Særlige grunde kan f.eks. være lægelige hensyn, eller hensynet til at udlæn-dingen skal vidne mod eventuelle bagmænd i forbindelse med efterforskningeller behandling af en straffesag om menneskehandel her i landet.Samarbejde med myndighederne om en forberedt hjemsendelse forudsætter,at udlændingen tager imod de forskellige tilbud om hjælp, som gives, om mu-ligt medvirker til at give oplysninger, der kan etablere de nødvendige kontakteri hjemlandet, og underskriver nødvendige ansøgninger om rejsedokumenterm.v.Tilbud om forberedt hjemsendelse
Den forberedte hjemsendelse er et tilbud til de handlede udlændinge, der skaludrejse af Danmark. Tilbuddet omfatter både aktiviteter her i landet (udvidetsundhedsfremmende behandling og psykologisk, juridisk og socialpædagogiskhjælp samt undervisningstilbud) og i hjemlandet (modtagelse og re-integration). I praksis omfatter begrebet ”forberedt hjemsendelse” et individuelttilrettelagt hjemrejse-, modtagelses- og reintegrationsforløb, der bl.a. kan inde-bære tilbud om indkvartering efter den enkeltes behov, eventuel iværksætter-
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 4
ydelse, mulighed for uddannelse/undervisning og psykosocial rådgivning. Ud-lændingeservice har med henblik på varetagelse af opgaven indgået kontraktmed International Organisation for Migration (IOM), der bl.a. forestår planlæg-ning og gennemførelse af forløbet.I de konkrete sager vil kontaktpersonen fra CMM i samarbejde med udlændin-gen og IOM sammensætte en reintegrationsplan tilpasset den enkelte udlæn-ding. Reintegrationsplanen vil gælde i tre måneder i hjemlandet. Som eksem-pler på elementer i reintegrationsplaner er modtagelse i hjemlandet af landetslokale IOM kontor, indkvartering på krisecentre, deltagelse i sprogkurser, fri-sørskole, manicurekurser, opstart af egen virksomhed samt medicinsk assi-stance.Asyl
Hvis en udlænding, der har været udsat for menneskehandel, frygter for forføl-gelse fra bagmænd eller andre hjemland, kan den pågældende søge asyl iDanmark. Asylmyndighederne vurderer på baggrund af forholdene i den enkel-te sag, hvorvidt betingelserne for asyl er opfyldt. Ved siden af asylsystemet haren handlet udlænding mulighed for at få opholdstilladelse, hvis væsentligehensyn af humanitær karakter afgørende taler for det, f.eks. hvis udlændingenlider af en meget alvorlig fysisk eller psykisk sygdom. Herudover kan der givesopholdstilladelse, hvis ganske særlige grunde i øvrigt taler derfor.”Justitsministeriet har desuden oplyst følgende:”TheBody Shop foreslår, at det bør indgå som en del af regeringenshandlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2011-2014, atmenneskehandlede ikke skal sættes i fængsel eller udvises som krimi-nelle.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at indsatsen mod menne-skehandel siden 2002 har været et højt prioriteret område for regerin-gen.Et af de centrale elementer i indsatsen mod menneskehandel er, at ofrefor menneskehandel har ret til støtte og beskyttelse.I relation til den politimæssige indsats har Rigspolitiet i samarbejde medRigsadvokaten udarbejdet en vejledning vedrørende indsatsen på prosti-tutionsområdet, som løbende vedligeholdes.Vejledningen er en klassificeret manual, der benyttes som et arbejds-redskab i politikredsene i forbindelse med den konkrete behandling afsager i prostitutionsmiljøet og mod prostitutionens bagmænd.Vejledningen indeholder både en detaljeret gennemgang af de efter-forskningsmæssige overvejelser mv., der kan være relevante i forhold tilsager mod prostitutionens bagmænd og en beskrivelse af sagsbehand-
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 5
lingen, hvor der lægges vægt på en skånsom behandling af ofre og vid-ner.Det fremgår bl.a. af vejledingen, at politiet som udgangspunkt bør be-tragte alle prostituerede kvinder som potentielle ofre for strafbare for-hold, og at politiet på den baggrund bør sikre, at antrufne prostitueredeer orienteret om de sociale tilbud, der formidles af relevante myndighe-der og organisationer, ligesom politiet bør formidle kontakt – uanset omder er grundlag for at anholde den trufne prostituerede – mellem denprostituerede og de relevante myndigheder og organisationer, hvis kvin-den giver udtryk for et ønske herom.Er der tale om mulige ofre for menneskehandel, der tilbageholdes af po-litiet, og som har ulovligt ophold i Danmark eller af anden grund står tilud- eller afvisning, sker der forelæggelse for Udlændingeservice, dertræffer afgørelse om, hvorvidt den pågældende må antages at have væ-ret udsat for menneskehandel.Såfremt Udlændingeservice træffer afgørelse om, at en udlænding er of-fer for menneskehandel, placeres den pågældende som udgangspunkt iet beskyttelsestilbud – typisk et kvindekrisecenter. I forhold til udlændin-ge, der vurderes som ofre for menneskehandel, opretholdes en eventuelfrihedsberøvelse således som udgangspunkt ikke.Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 30.november 2010 af spørgsmål nr. 36 (alm. del) fra Folketingets Retsud-valg, der indeholder en nærmere beskrivelse af praksis i relation til fri-hedsberøvelse af udenlandske prostituerede. Besvarelsen vedlægges ikopi.I relation til anbefalingernes punkt 2:”Alle ofre for menneskehandel, somopholder sig i Danmark, skal beskyttes”,har Integrationsministeriet oplystfølgende:” Det er en forudsætning for, at en udlænding kan blive omfattet af udlændin-gelovgivningens særlige regelsæt om menneskehandel, at udlændingen erkommet til Danmark som led i et bestående menneskehandelsforhold. Det vilsige, at den omstændighed, der begrunder, at udlændingen bliver omfattet afde særlige regler, skal være aktuel på det tidspunkt, hvor udlændingen aflederret heraf.Begrebet ”handlet til Danmark” er ikke så absolut, som The Body Shop anføreri pkt. 2 i bilag 52 c.Menneskehandel er komplekst, og derfor er det afgørende for, om en udlæn-ding vurderes ”handlet til Danmark”, at udlændingen er indrejst og opholder sigher i landet i kraft af et handelsforhold, dvs. ikke frivilligt. Det afgørende er ikke,om den pågældende forinden har været handlet fra hjemlandet til et andet landog først senere er kommet til Danmark i kraft af handlen.”
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 6
I relation til anbefalingernes punkt 3:”Flere ressourcer og bedre uddannel-se af politi og myndigheder til forbedring af hjælp til menneskehandle-de”,kan jeg oplyse følgende:Allerede under handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel 2007-2010 har uddannelse og undervisning af både politi og andre myndigheder væ-ret et centralt indsatsområde. I samarbejde med Rigspolitiets Nationale Efter-forskningscenter (NEC) og Politiskolen har Center mod Menneskehandel(CMM) undervist førsteårselever på politiskolen. I perioden 2008-2010 harCMM sammen med NEC undervist 46 gange. Undervisningen har været for éneller to klasser ad gangen.CMM har desuden i samarbejde med NEC, Rigspolitiets Udlændingeafdelingog Rigsadvokaten afholdt to uddannelsesdage i henholdsvis Øst- og Vestdan-mark målrettet landets politikredse. Ligeledes har enkelte politikredse særskiltmodtaget undervisning.I øjeblikket er CMM ved at færdiggøre to undervisningsfilm: En målrettet politi-et - både elever på Politiskolen og færdiguddannede politi ude i kredsene. Enmålrettet sundhedspersonale og studerende på relevante sundhedsuddannel-ser.Herudover har CMM gennem uddannelsesdage undervist følgende faggrupperog organisationer: Dansk Røde Kors’ asylafdelinger, Reden International, ProVest, Hope Now, gadeplansarbejdere, hospitalspersonale, kvindekrisecentre,udvalgte kommuner, advokater, dommere, Kriminalforsorgen og personale påsikrede institutioner.Uddannelse af politi, andre myndigheder samt relevante organisationer ogfaggrupper vil fortsat være i fokus i den kommende handlingsplan til bekæm-pelse af menneskehandel.Justitsministeriet har desuden oplyst følgende:”The Body Shop foreslår endvidere, at det bør indgå som en del af rege-ringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2011-2014, at der afsættes flere ressourcer og bedre uddannelse af politi ogmyndigheder til forbedring af hjælp til menneskehandlede.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at det er et væsentligt ledi politiindsatsen mod menneskehandel, at relevante medarbejdere i poli-tiet uddannes i relation til bekæmpelse af menneskehandel.Bekæmpelse af menneskehandel og rufferi indgår således som en inte-greret del af undervisningen på Politiskolens grunduddannelse. Endvide-re gennemføres uddannelsesaktiviteter for ansatte i politi og anklage-myndighed af Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter i samarbejdemed de ledende kontaktpersoner i politikredsene samt politikredsenes
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 7
eksterne samarbejdspartnere på området.I relation til anbefalingernes punkt 4:”Sikre vidnebeskyttelse til de menne-skehandlede og deres familier”,har Justitsministeriet oplyst følgende:”The Body Shop foreslår endvidere, at det bør indgå som en del af rege-ringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2011-2014, at der sikres vidnebeskyttelse til de menneskehandlede og deresfamilie.Justitsministeriet kan i den forbindelse generelt oplyse, at politiet medhenblik på at beskytte vidner kan iværksætte sådanne foranstaltninger,som efter politiets skøn anses for nødvendige eller hensigtsmæssige.Foranstaltningerne kan efter omstændighederne bestå i, at politiet –eventuelt i samarbejde med den overordnede anklagemyndighed og Po-litiets Efterretningstjeneste – iværksætter beskyttelsesforanstaltninger iform af f.eks. alarmtelefoner, patruljering og bevogtning.I de mest alvorlige tilfælde kan der som led i et vidnebeskyttelsespro-gram foretages et fuldstændigt identitetsskifte, og den pågældende kaneventuelt også hjælpes til et nyt liv i et andet land. For at identitetsskifteskal kunne gennemføres, skal vidnet medvirke til processen og overhol-de en række konkret fastsatte betingelser. Vidnet skal således være ind-stillet på bl.a. at afbryde kontakten til sin familie, venner og øvrige om-gangskreds, ligesom vidnet må opgive arbejde eller uddannelse. Vidne-beskyttelsesprogrammet kan ikke gennemføres, hvis vidnet ikke over-holder disse betingelser.”
Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets og Integrationsministeriets besva-relser.
Med venlig hilsen
Lykke Friis
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 8