Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
952822_0001.png
952822_0002.png
952822_0003.png
FolketingetUdenrigsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2011Det InternationaleKontorCasper Grue Jensen2010-151-0460CAJ40361
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 84 (Alm. del), som Folketin-gets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. december2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Lars Barfoed/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 84 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren oplyse, i hvilke tilfælde en dansker vil væreunderlagt amerikanske og ikke danske retssikkerhedsprincip-per med hjemmel i ”Aftale mellem Amerikas Forenede Sta-ters regering og Kongeriget Danmarks regering om styrketsamarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af alvorlig kri-minalitet”, jf. folketingsåret 2009-10, REU alm. del – bilag687?”

Svar:

I medfør af artikel 4 og 7 i aftalen mellem USA og Danmark skal parter-ne under visse nærmere betingelser give hinanden adgang til at foretageelektronisk søgning i deres respektive fingeraftryksregistre med henblikpå forebyggelse og efterforskning af alvorlige strafbare handlinger og tilat foretage søgninger i deres respektive dna-registre med henblik på ef-terforskning af alvorlige strafbare handlinger.Det fremgår af aftalens artikel 6, stk. 2, og artikel 9, stk. 2, at de nærmeretekniske og proceduremæssige bestemmelser vedrørende søgning i derespektive registre skal fastsættes i en eller flere gennemførelsesaftaler,der skal indeholde en omfattende liste over strafbare forhold, der skaldanne grundlag for samarbejdet i henhold til de to parters nationale lov-givning, og som kan straffes med frihedsstraf af en maksimal varighed påmere end et år eller med en strengere straf. De foreliggende udkast tagerudgangspunkt i den såkaldte ”positiv-liste”, der er knyttet til den europæ-iske arrestordre, jf. udleveringslovens § 10 a, stk. 1.Søgning må kun foretages i enkelttilfælde og under overholdelse af denanmodende stats lovgivning. Aftalen omfatter alene en såkaldt ”hit/nohit”-adgang til parternes registre, hvilket indebærer, at parterne kun fåradgang til referencedata (dvs. dna-profilen/fingeraftrykket og et referen-cenummer).Aftalen giver således ikke direkte adgang til bagvedliggende personhen-førbare oplysninger om en dna-profil eller et fingeraftryk. Den anmoden-de stat må i tilfælde af et ”hit” anmode om yderligere oplysninger fra denanden part efter de sædvanlige procedurer for gensidig retshjælp. Det in-debærer, at myndighederne i den anmodede stat vil foretage en konkretvurdering af den enkelte sag. Det betyder for Danmarks vedkommende,at der efter dansk ret skal foretages en vurdering af, om der er grundlag2
for at videregive de bagvedliggende personhenførbare oplysninger. Mu-lighederne for efter gældende ret at udlevere personhenførbare oplysnin-ger udvides således ikke.Det bemærkes herudover, at aftalens artikel 11-17 indeholder en rækkebestemmelser om databeskyttelse, der bl.a. fastsætter de nærmere betin-gelser for udveksling, opbevaring og sletning mv. af oplysninger, og reg-ler vedrørende den registreredes rettigheder.
3