Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETEndelig besvarelse af URUalm. del spørgsmål 71 af1.december 2010 tiludenrigsministeren fraFrank Aaen (EL).Spørgsmål 71:”Ministeren bedes oversende alle relevante dokumenter, herunder diplomatiske telegrammer, hvor en eventuelsammenhæng mellem udnævnelsen af Anders Fogh Rasmussen som NATO’s generalsekretær og ROJ TVberøres”Svar:Der henvises indledningsvist til foreløbigt svar af 21. december 2010, hvori frist for besvarelseaf spørgsmål 71 blev udskudt til den 15. februar 2011. Behovet for udskydelse af svarfristenopstod, da det desværre ikke inden for den oprindelige svarfrist var muligt at gennemgå allerelevante akter mhp. identifikation af relevante dokumenter til brug for besvarelsen.Der henvises til vedlagte dokumenter, der af Udenrigsministeriet er identificeret i sagen ogvurderet på grundlag af offentlighedslovens regler om offentlighed i forvaltningen.Udenrigsministeriets identifikation af dokumenter i forbindelse med anmodningen omfatterdokumenter, der er journaliseret frem til den 1. december 2010, som er datoen for spørgsmålettil udenrigsministeren. Det første dokument, der er identificeret, er fra 9. oktober 2008.Udenrigsministeriet har identificeret 65 dokumenter, som er omfattet af anmodningen og harforetaget en konkret vurdering af disse dokumenter. Der er i den forbindelse truffet afgørelseom begrænsninger i retten til dokumentadgang i henhold til de nedenfor angivne bestemmelser.Der vedlægges endvidere i det fremsendte materiale en liste over samtlige dokumenter omfattetaf anmodningen med angivelse af begrundelse for de foretagne begrænsninger.Interne dokumenterI medfør af offentlighedslovens § 7 omfatter retten til aktindsigt ikke en myndigheds internearbejdsdokumenter. Som interne arbejdsdokumenter anses dokumenter, der udarbejdes af enmyndighed til eget brug, eller som er brevveksling mellem forskellige enheder inden for sammemyndighed. I medfør af lov om udenrigstjenesten § 2 anses Udenrigsministeriet og dediplomatiske og konsulære repræsentationer i udlandet som én myndighed. Korrespondancemellem udenrigstjenestens grene anses derfor som interne arbejdsdokumenter ioffentlighedslovens forstand. Der er imidlertid i medfør af offentlighedsloven § 11 en pligt tilat oplysninger i interne dokumenter om faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydningfor sagsforholdet, skal offentliggøres i overensstemmelse med lovens almindelige regler.
Herefter kan oplysninger om faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning forsagsforholdet kun undtages efter reglerne i §§ 12 og 13. For eksterne dokumenter gælder atretten til aktindsigt kan begrænses efter tilsvarende undtagelsesbestemmelser.Begrundelser for undtagelse af oplysninger og dokumenter.Som det fremgår af vedlagte dokumenter og dokumentlisten er der i visse interne og eksternedokumenter foretaget helt eller delvis undtagelse af oplysninger, blandt andet hvor det ernødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske ellerudenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkeligeinstitutioner (§ 13, stk.1, nr.2). Af betydning i denne konkrete sag er hensynet til opretholdelseaf Danmarks politiske dialog og samarbejde med Tyrkiet og andre af de i sagen involveredelande.I visse dokumenter er undtaget oplysninger med henblik på beskyttelse af væsentlige hensyn tilforebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og lignende samtbeskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning (§13 stk.1. nr.3.). Disse undtagelser vurderes at være nødvendige af hensyn til Rigsadvokaten ogPolitiets arbejde med retssagen mod ROJ-tv og Mesopotamia Broadcast, samt beskyttelse afsigtede og vidner i sagen.Et enkelt eksternt dokument undtages tillige af hensyn til private og offentlige interesser, hvorhemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet ( § 13, stk.1, nr. 6), idet dettedokument udgør udkast til presselinie til statsministeren.For de dokumenter, der er omfattet af undtagelsesbestemmelserne i offentlighedslovens § 13,stk.1, har Udenrigsministeriet i medfør af offentlighedslovens § 13, stk.2 vurderet, hvorvidt detbeskyttelsesværdige hensyn kun gør sig gældende for en del af de pågældende dokumenter. Dadette er tilfældet for en række dokumenters vedkommende, gives der aktindsigt idokumenternes øvrige indhold.Et enkelt dokument er undtaget med henvisning til offentlighedslovens regler om tavshedspligt(§ 14) i forbindelse med Udenrigsministeriets betjening af Det udenrigspolitiske Nævn, pågrundlag af Lov om Det udenrigspolitiske Nævn.MeroffentlighedUdenrigsministeriet har overvejet, hvorvidt der er mulighed for at give aktindsigt i videreomfang i medfør af offentlighedslovens § 4. Det vurderes at være muligt i et enkelt tilfælde, jf.dokumentlisten, idet det kan oplyses at ministeriet har foretaget en afvejning af debeskyttelsesmæssige interesser, der ligger bag undtagelsesbestemmelsen i § 13,stk.1 nr.2 overforde berettigede interesser, som udvalget må antages at have i, at anmodningen imødekommes.