Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
enedes man om en handlingsplan (Seoul Action Plan) med fem politikområder, hvor dedeltagende lande i et supplerende topmødedokument har tilkendegivet intentioner ogmålsætninger for egne tiltag og initiativer. De fem politikområder er (1) penge- og valutapolitik,(2) handel og udviklingspolitik, (3) finanspolitik, (4) finansielle reformer og (5)strukturreformer. Selve sluterklæringen indeholder desuden fælles kompromiserklæringer omfælles forpligtelser i forbindelse med Seoul-handlingsplanen. Især vedrørende penge- ogvalutapolitik balanceres i erklæringen mellem på den ene side ønsker (fra især USA og EU) om,at G20-landene bør bevæge sig i retning af mere markedsbestemte valutakursregimer og højeregrad af valutakursfleksibilitet, som afspejler de underliggende økonomiske forhold, og afstå frakonkurrerende devalueringer, og på den anden side ønsker (fra bl.a. Kina) om, at de udvikledelande, inklusiv dem med reservevalutaer, bør undgå for store udsving i valutakurserne medhenblik på at reducere risiko for store udsving i de internationale kapitalbevægelser. G20-samarbejdet inden for Rammen for Stærk, Bæredygtig og Balanceret Vækst forventes udbyggetyderligere under det franske G20-formandskab i 2011, som har tilkendegivet at ville prioriterebl.a. valutakursspørgsmål og internationale monetære spørgsmål.Et andet centralt emne, som berøres i sluterklæringen, erreformen af Den Internationale
Valutafond (IMF).
På G20-topmødet i Seoul endosseredes enigheden fra G20-mødet forfinansministre og centralbankchefer den 22.-23. oktober, som efterfølgende var blevetgodkendt i IMF’s bestyrelse. Der var således enighed om en række elementer i den IMF-reform,som det ikke lykkedes at sikre enighed om på IMF’s årsmøde medio oktober. G20 nåede bl.a. tilenighed om en kvote- og stemmereform inden januar 2011, som indebærer et skift ikvoteandele til dynamiske vækstlande og udviklingslande (EMDC) og til underrepræsenteredelande på mere end 6 procentpoint. Desuden enedes man bl.a. om at sikre øget repræsentationtil EMDC’erne i IMF’s bestyrelse ved at reducere antallet af bestyrelsesmedlemmer, derrepræsenterer de udviklede europæiske lande, med samlet set to medlemmer senest fra 2012.Der henvises i øvrigt til finansministerens skriftlige redegørelse til udvalget af 3. december 2010vedr. reformerne af IMF.På G20-topmødet i Seoul enedes man desuden omreformer af den finansielle sektor
ved atendossere den såkaldte Basel III aftale om skærpede krav til bankers kapital og likviditet og vedat tilslutte sig Financial Stability Board’s (FSBs) anbefalinger om øget overvågningsintensitet og-effektivitet og om imødegåelse af risici skabt af systemisk vigtige finansielle institutioner(SIFIs). Desuden gentog G20 den fælles forpligtelse til at begrænse risikoen for ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioners destabiliserende effekter på det globale finansielle system. I denforbindelse anmodes FSB om i foråret 2011 at identificere de jurisdiktioner, som ikkesamarbejder fuldt ud med bl.a. FSB og Global Forum on Tax Transparency and Exchange ofInformation i forbindelse med deres evaluering af, hvorvidt disse udviser fremskridt mht.informationsudveksling og administrativt samarbejde.Med hensyn tilbekæmpelse af protektionisme og fremme af handel og investeringer
tilkendegav G20, at 2011 udgør et kritisk tidspunkt for afslutningen af Doha-forhandlingerne iWTO. Det blev samtidig understreget, at handel kan være et effektivt redskab til at reducerefattigdom og fremme økonomisk vækst i udviklingslande, herunder særligt i lavindkomstlande.Flere lande, herunder flere dynamiske vækstlande, har været modvillige over for at drøfte