Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
BUDSKABSSPAPIRTil:Fra:UdviklingsministerenGSØ/Amb. WashingtonJ.nr.:Dato:73.C.278.november 2010
Emne:Samråd i URU den 11. november 2010, alm. del: Samrådsspørgsmål W ”Vil mini-steren redegøre for hovedemnerne på dagsordenen for Verdensbankens årsmødeden 10-11. oktober 2010”.[Formål:At informere Udvalget om resultaterne af Årsmøderne.]Budskaber:
Jeg repræsenterede de nordisk-baltiske lande på mødet i Udviklingskomitéen.Emnerne var reformer af Banken, udviklingslandenes situation i lyset af krisenog genopfyldningen af verdensbankens vindue for bistand til de fattigste lande- IDA. Jeg mødtes også bilateralt med Verdensbankens præsident Robert Zoel-lick. Desuden drøftede jeg indsatsen i svage stater med direktør Sarah Cliffeog korruption og risikovurdering med vicepræsident Leonard McCarthy. Ende-ligt havde jeg mulighed for at drøfte udviklingen i Afghanistan med National-bankdirektør Abdul Qadeer Fitrat.Mine budskaber til Udviklingskomitéen og Bankens Præsident var som følger:De globale institutioner må reformeres, så de afspejler de nye internationaleøkonomiske og politiske realiteter. Derfor er det glædeligt, at man i april ene-des om at ændre stemmefordelingen i Verdensbanken til fordel for vækstøko-nomierne. En tilsvarende reform er på vej i IMF. Det er vigtigt for vor evne tilat håndtere globale spørgsmål, at institutioner som Verdensbanken og IMF for-bliver både repræsentative og effektive.Og der bliver brug for en slagkraftig Verdensbank, når vi skal afskaffe fattig-dom, sikre udviklingslandene en favorabel integration i verdensøkonomien oghåndtere klimaforandringerne.
Det kræver, at Bankens evne til at arbejde effektivt for og dokumentere udvik-lingsresultater fortsat styrkes, og at medlemslandenes muligheder for at følgemed i og vejlede Banken i dens arbejde øges f.eks. i forbindelse med Forårs- ogÅrsmøderne.Jeg opfordrede især til, at der skabes øget sammenhæng mellem mål, budgetterog dokumentation af resultater i Bankens arbejde. Det er mit klare indtryk, atBankens ledelse er helt enig i dette og vil følge op herpå.I samarbejde med præsident Zoellick og ligesindede medlemmer lykkedes detogså at få sat ligestilling øverst på Bankens dagsorden. Kvinders adgang til atdeltage i den økonomiske udvikling er afgørende for at sikre bæredygtig vækstog for opnåelse af 2015-målene. Det afspejles også i kommunikéet fra Udvik-lingskomitéens møde.Heldigvis er gruppen af udviklingslande kommet bedre igennem krisen endventet. Også lavindkomstlandene stod bedre rustet til at imødegå denne kriseend tidligere kriser. Det er glædeligt, og også et udtryk for, at udviklingssam-arbejdet gør en afgørende forskel.Den væsentligste grund er dog, at denne gruppe af lande overordnet har formå-et at opretholde gode vækstrater siden 2000 og føre en fornuftig økonomisk po-litik, der har tilgodeset øgede investeringer, servicering af befolkningen og op-bygning af reserver. Og Banken har bidraget ved at flerdoble sit udlån som re-aktion på krisen.Der er dog fortsat store udeståender. Nogle lande har ikke formået at imødegåfaldet i eksportindtægter, direkte investeringer og overførsler fra borgere medarbejde i udlandet. Og gruppen af svage stater og stater, der har været i kon-flikt, halter stadig langt bagefter. Et særligt problem, navnlig i lavindkomstlan-dene, er manglen på sociale sikkerhedsnet og ordninger, der kan afbøde virk-ningerne af kriser for borgere og producenter. Jeg har derfor opfordret Bankens
ledelse til at øge støtten til opbygning af sådanne mekanismer, der kan værnede fattigste grupper i befolkningerne mod kriser.Zoellick udtrykte under vores samtale enighed i, at der skal fokuseres mere påvækst som en afgørende forudsætning for at fastholde de positive landvindin-ger. De rige lande må bidrage til at opretholde væksten i verdensøkonomien ogsikre en udviklingsvenlig liberalisering af verdenshandlen. Væksten må fast-holdes og yderligere intensiveres i lavindkomstlandene, og hele den underskovaf små landbrugere og entreprenører, der findes i de fleste udviklingslande, måhave bedre betingelser for at bidrage til at skabe vækst og beskæftigelse. Ellerstaber vi nogle meget store ungdomsårgange og forspilder en gylden mulighedfor at gøre en ende på den absolutte fattigdom.Det er også grunden til, at jeg sammen med Direktør Lars Thunell fra Interna-tional Finance Corporation - Bankens privatsektor-vindue – i margen af mødetunderskrev en aftale om et strategisk partnerskab om fremme af privatsektor-udvikling i de skrøbelige stater – i første omgang med fokus på Sudan, Somaliaog Zimbabwe.Udviklingsbistand fortsat afgørende for mange lavindkomstlandes fortsatte ud-vikling. Derfor er det vigtigt, at de igangværende forhandlinger om genopfyld-ning af Den Internationale Udviklingssammenslutning, IDA, ender med et godtresultat, også med hensyn til finansieringen.Vi har arbejdet for beslutningen om, at ligestilling, klima og indsatsen i post-konflikt og svage stater bliver særlige temaer for IDA-16. Forhandlingerne omIDA 16 ventes afsluttet inden årets udgang.Verdensbanken har også en vigtig opgave i at fremme en grøn og bæredygtigvækst i udviklingslandene. Derfor yder Danmark støtte til Klima Investerings-fondene, som skal bistå udviklingslandene både med klimatilpasning og medden grønne omstilling.
Stemmereformen og kapitaludvidelsen, som jeg senest orienterede udvalget omefter vedtagelsen ved forårsmøderne i april, blev sendt til endelig afstemning ijuni. Danmark har stemt for. De indebærer, at den nordisk-baltiske stols andelreduceres fra 3,35 til 3,08 pct. og den danske andel fra 0,83 til 0,76 pct. Dan-marks andel af aktiekapitalen i IFC reduceres fra 0,78 til 0,71 pct. Danmark af-giver stemmer i samme forhold som sammenlignelige lande. Danmarks bidragtil kapitaludvidelsen er ca. 190 mio. kr.Baggrund:
IMF og Verdensbanken undergår fundamentale forandringer i lyset af de ændrede styrkefor-hold i verdensøkonomien, hvor udviklingslandene nu står for mere end halvdelen af væksten.Deres efterspørgsel stiger i øjeblikket dobbelt så hurtigt som de avancerede økonomiers, oghandelen iblandt dem udgør 1/3 af verdenshandelen. Vækstøkonomiernes krav om øget ind-flydelse blev i april 2010 imødekommet i Verdensbanken med en beslutning, der sikrer udvik-lingslandene mere end 47 % af stemmerne. Fastholdes vækstdifferentialet mellem udviklings-landene og de avancerede økonomier, vil de inden længe reelt have flertal i Banken. En stem-mereform er ligeledes undervejs i IMF, og der har været intense forhandlinger for at opnå enresultat under Årsmøderne. Det lykkedes imidlertid ikke, men et resultat ventes umiddelbartinden G20 topmødet i Seoul 10-11. november 2010.Det er opløftende, at lavindkomstlandene som gruppe har haft gode vækstrater siden 2000(2009 undtaget) og stod væsentligt bedre rustet da krisen ramte dem. Afrika klarer sig godt,som Dominique Strauss-Kahn sagde. Nu har landene brugt deres reserver, og de skal genop-bygges. Krisen har dog også sat bestræbelserne på at nå MDG tilbage. Der skal forsat højvækst til for at indhente det forsømte. Og udviklingsbistand. Det er i de rige landes egen inte-resse at bistå lavindkomstlandene, som i stigende grad bidrager til væksten i verdensøkonomi-en.Også Zoellick understregede, at det nu var åbenlyst, at væksten i udviklingslandene var en delaf løsningen. For første gang nogensinde var det denne gruppe lande, der drev væksten i ver-densøkonomien. Men risikoen for prisfluktuationer f.eks. på fødevarer, katastrofer og en rækkeandre stressfaktorer var reel. Banken måtte forsætte sin støtte til udviklingslandene. (Udlånsni-veauet er tredoblet som resultat af krisen, og der er ikke umiddelbare tegn til, at det falder).Hurtigere reaktionsevne og det nye krisevindue under IDA vil gøre det lettere at imødegå kri-ser fremover, men der var brug for at cementere udviklingsresultaterne her og nu. Det var vig-tigt, at de igangværende forhandlinger om genopfyldning af IDA endte med et godt finansieltresultat. Der var fokus på resultater i Banken, og IDA var en effektiv partner for lavindkomst-landene. 27 tidligere IDA lande var nu mellem- eller høj- indkomstlande. Flere bidrog til fi-nansieringen som donorer. Andre ved at accelerere tilbagebetalinger på IDA lån og atter andreved at acceptere skærpede lånebetingelser. Zoellick så samarbejdet med G20 som vigtigt, menvar samtidig opmærksom på, at det var følsomt for ikke-medlemmer.
Udviklingsministeren repræsenterede den nordisk-baltiske valggruppe i Udviklingskomitéen.De vigtigste emner var lavindkomstlandenes situation i kølvandet fra krisen, IDAs bidrag tiludviklingsresultaterne og reformerne i Banken. Efter stemme reformen forlanger navnligOECD landene en opstramning af styringen af Banken og dens arbejdsgange. Mange ønskerBankens præsident valgt efter meritter og i en åben proces - for Europa er dette en betingelsefor at opgive den europæiske besættelse af MD posten i IMF. Der ønskes også en tættereovervågning og ledelse af Banken fra Guvernørerne. Og der arbejdes med indførelse af et sam-let system for måling af resultatet – udviklingsresultater så vel som mål for organisationenseffektivitet - og en karakterbog for Bankens ledelse, der omfatter et udvalg af disse mål.Udviklingsministeren talte blandt de første og tog i sit indlæg i Udviklingskomitéen udgangs-punkt i MDG topmødet i New York og den udestående dagsorden. Det internationale samfundved, hvad der virker. Med politisk vilje kan udryddelsen af absolut fattigdom være indenforrækkevidde om få årtier. Vækst er afgørende for at befæste opnåede resultater og skabe grund-lag for yderligere fremskridt. Og kvinder og mænd må have lige muligheder for at deltage iproduktionen og høste resultaterne. Udviklingsministeren opnåede, ved at påvirke andre gu-vernører og Zoellick, at få ligestilling markeret i kommunikéet fra mødet, på et tidspunkt hvorteksten ellers reelt var lukket. Styring efter og måling af resultater var helt centralt for Banken,som blev opmuntret til at arbejde videre på baggrund af de fremlagt forslag. Verden havdebrug for en ny Verdensbank, som udover at være mere repræsentativ, også blev mere selektivog effektiv som resultat af de interne reformer. Og mere fokuseret på at levere og dokumentereresultater. IDA var et vigtigt redskab og Udviklingsministeren opfordrede til, at traditionelle ogogså nye donorer bidrog til et godt finansielt resultat af de igangværende forhandlinger omgenopfyldning af IDA. Og Banken var en vigtig spiller på klimaområdet, hvis erfaring, globalerækkevidde og operative kapacitet måtte udnyttes fuldt ud.Styring efter og måling af resultater var et gennemgående tema i mange indlæg, fra britisk sideledsaget af en bemærkning om, at der ikke var tale om nye betingelser, men om at blive holdtansvarlig for aftalte mål. Den udestående MDG dagsorden og de igangværende bestræbelser påat skabe en mere strategisk og slagkraftig Bank blev nævnt af mange, som også så et fornuftigtniveau for genopfyldningen af IDA som afgørende. Også behovet for fortsat vækst og øgetbeskæftigelse blev understreget fra flere sider. Det samme gjorde nødvendigheden af at op-bygge sikkerhedsnet og forsikringsordninger i opgangstider, som kan forebygge drastisk for-værring af levevilkår for udsatte i krisetider.Stemme reformen og kapitaludvidelsen, der besluttedes under Forårsmøderne, blev sendt tilendelig afstemning i juni 2010. Danmark har stemt for. Den begrænsede kapitaludvidelse iIBRD, som muliggør stemmereformen, indebærer, at udviklings- og overgangsøkonomiernessamlede andel af aktierne i IBRD øges til i alt 47,19 pct. Kapitaludvidelsen bringer IBRDssamlede aktiekapital op på 276,1 mia. USD. Den nordisk-baltiske stols andel reduceres fra3,35 til 3,08 pct. og den danske fra 0,83 til 0,76 pct. Danmarks andel af aktiekapitalen i IFC vili så fald blive reduceret fra 0,78 til 0,71 pct. Danmark har stemt ja til resolutionerne. Det inde-bærer ikke forpligtelse til at købe aktier. Danmarks ventes som led i kapitaludvidelserne iIBRD at skulle indbetale ca. 26 mio. USD til Banken. Der indgår 190 mio. kr. i FFL11 til detteformål.Kontoret for globalt samarbejde og økonom