Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETDen 19. november 2010Spørgsmål fra Udenrigsudval-get til udviklingsministeren af26. oktober 2010. URU alm.del - spørgsmål 32Spørgsmål 32:”Vil ministeren redegøre for sine kommentarer til og de mulige konsekvenser afdenne evalueringsrapport?”Svar:Det er regeringens opfattelse, at fremme af privat ejendomsret er fundamentalt for sikring aføkonomisk velstand. Jeg vil derfor sætte fokus på dette aspekt i vore samarbejdsprogrammer,der selvsagt skal bygge på det bedst mulige erfaringsgrundlag. Derfor tog jeg initiativ til dennyligt afholdte konference om ejendomsret og fattigdom med den internationalt anerkendteøkonom Hernando de Soto, jf. nedenfor, ligesom jeg med interesse har set på den norske rap-port.Norge igangsatte i 2004 projektet “the Property and Business Formalization Programme”(PBFP/Tanzania) – på kiswahili kendt som MKURABITA – med det formål at øge den fattigebefolknings adgang til de formelle finansielle markeder ved at formalisere denne befolknings-gruppes ejendomsret og deres virksomheder. Oprindeligt var den drivende kraft i initiativetHernando de Sotos institut, Institute for Liberty and Democracy (ILD), som på en 7 mio. USDkontrakt finansieret af Norge leverede ydelser til en projektstyringsenhed placeret i ”President’sOffice” i Tanzania.Projektet nåede at gennemføre to faser, før Norge i juli 2010 stoppede støtten, nemlig 1) diag-nosefasen, hvorunder den potentielle markedsværdi af den uformelle sektor samt den uformellepraksis for forvaltningen af jord og ejendomsret blev kortlagt, og 2) reformdesign fasen, hvordet tanzanianske lovkompleks for ejendomsret blev analyseret, og reformforslag udarbejdet.Oprindelig var det hensigten, at de efterfølgende faser skulle indeholde implementeringen afreformforslagene, men med bortfaldet af den norske støtte standsede aktiviteterne.Rapporten ”Annual Review of the Property and Business Formalization Programme in Tanza-nia” (maj 2008) er det tredje review af projektet og har især fokus på reformforslagene. Udoveren række projekttekniske kommentarer har rapporten to centrale pointer af generel betydning:
For det første fandt man, at designprocessen ikke havde sikret tilstrækkelig deltagelse af rele-vante nationale institutioner og aktører, og man vurderede, at dette ville blive en udfordring, daejerskabet hos de implementerende aktører ikke i tilstrækkelig omfang var sikret.For det andet fandt man ikke, at der var empirisk belæg for at antage, at en omfattende formali-sering af ejendomsretten – særlig til jord – ville føre til fattigdomsreduktion.Jeg kan helt tilslutte mig betragtningen om, at der er brug for nationalt ejerskab. Deltagerorien-teret tilgang og sikring af ejerskab blandt involverede aktører er grundlæggende i dansk udvik-lingsbistand, hvilket også følger af Pariserklæringen og dens vægt på ejerskab og tilpasning tilnationale systemer. Fremtidige danske indsatser til at styrke betingelserne for formalisering afjord- og ejendomsret vil derfor, som andre danske indsatser, blive forankret i nationale politik-ker og processer og blive ledet af de nationale partnere med de relevante mandater.Med hensyn til effekten af formaliseret ejendomsret, så tog den nævnte konference om ejen-domsret og fattigdom med Hernando de Soto netop udgangspunkt i opfattelsen af, at formali-sering af ejendomsret har et stort potentiale til at bekæmpe fattigdom og fremme økonomiskvækst, men at det også skal ses i sammenhæng med tiltag rettet mod andre elementer som f.eks.retssystemet, finansielle ydelser og styrkelse af de relevante nationale institutioner med ansvarfor at sikre retsstatens funktion. Det blev understreget, at spørgsmålet netop er, hvordan vi kanadressere formalisering samtidig med disse andre elementer – og hvordan vi kan understøtte defattige i at få de færdigheder og ressourcer, der gør, at de kan tage hånd om sig selv og deresinteresserer i det formelle system.Vi vil nu konkret følge op i Tanzania ved at se på, hvordan vi kan støtte det videre arbejde medformalisering af ejendomsret og jordreformer, som samtidig skal ske indenfor rammerne af delokale prioriteter.Rapporten om det norske projekt vil indgå i det videre arbejde på dette område sammen mederfaringer fra danskstøttede programmer indenfor fattigdomsbekæmpelse, økonomisk vækst oggod regeringsførelse. Samtidig vil vi indenfor rammerne af vores program i Uganda sammenmed Ugandas regering sætte fokus på fremme af privat ejendomsret.