Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
Folketingets UdenrigsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
10. november 2010
Udenrigsudvalget har i brev af 18. oktober 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 30(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MogensLykketoft (S).
J.nr. 2010-0017054
”I 2001 blev oprettet et OECD-kontaktpunkt i Udenrigsministeriet, hvortil klagerover virksomheders brud på internationale forpligtelser skulle rapporteres. Hvilkeinitiativer vil ministeren tage for at aktivere dette kontaktpunkt til at blive reeltsagsbehandlende, hvad det åbenbart ikke har været på noget tidspunkt siden opret-telsen”
Jeg vil indledningsvis bemærke, at jeg er glad for at få mulighed for at beskrive lidtnærmere, hvad Det danske Kontaktpunkt er og hvordan det arbejder. En væsentligudfordring for kontaktpunktet består netop i at kommunikere ud, hvad et kontakt-punkt kan og skal gøre, og jeg er glad for, hvis jeg kan bistå kontaktpunktet med atgøre op med misforståelser og fejlopfattelser af, hvad et kontaktpunkts rolle egent-lig er.Først og fremmest vil jeg gerne præcisere, at Det danske Kontaktpunkt såvel førsom efter revisionen af OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder iår 2000 har været forankret i Beskæftigelsesministeriet (Arbejdsministeriet). En delaf baggrunden for denne forankring er, at arbejdsmarkedets parter er repræsentereti Det danske Kontaktpunkt, som i øvrigt består af ministerielle repræsentanter.Jeg vil også gerne præcisere, at Det danske Kontaktpunkt ikke behandler klagerover virksomheders brud på internationale forpligtelser, men klager over virksom-heders manglende efterlevelse af OECD’s Retningslinjer. Som det fx fremgår afden vejledning om Retningslinjerne, som Det danske Kontaktpunkt i 2001 publice-rede sammen med den danske oversættelse af Retningslinjerne, er Retningslinjerneanbefalinger fra regeringerne til de multinationale virksomheder, og de udgør enfrivillig ramme for ”principper for god forretningsskik”.Netop som følge af, at der er tale om retningslinjer og ikke bindende retsregler,træffer et kontaktpunkt ikke afgørelser i konkrete klagesager og har ikke mulighedfor at pålægge en sanktion overfor en virksomhed, der ikke efterlever OECD’sRetningslinjer. Det, der først og fremmest er opgaven for et kontaktpunkt i forbin-delse med behandlingen af konkrete klagesager, er at sikre efterlevelsen af OECD’s
Retningslinjer gennem dialog med relevante aktører, herunder den indklagede virk-somhed. Hvis der ikke kan opnås enighed i en konkret klagesag, vil sagen kunneafsluttes med en udtalelse fra kontaktpunktet, som efter omstændighederne kan væ-re en anbefaling af, hvordan Retningslinjerne effektueres.Hvis der med begrebet ”reelt sagsbehandlende” i det stillede spørgsmål sigtes til, atDet danske Kontaktpunkt skal behandle konkrete klagesager med henblik på, at derskal træffes bindende afgørelser, kan jeg således oplyse, at en sådan sagsbehand-ling ifølge OECD-Retningslinjerne ligger udenfor de rammer, der gælder for etkontaktpunkt. Jeg kan konstatere, at Det danske Kontaktpunkt i de konkrete klage-sager, der har været under behandling siden 2001, har behandlet disse sager i over-ensstemmelse med Retningslinjerne.Vedrørende konkrete initiativer i relation til Det danske Kontaktpunkt og OECD'sRetningslinjer for Multinationale Virksomheder kan jeg oplyse, at der for øjeblik-ket arbejdes i OECD-regi på en opdatering af Retningslinjerne. Det kan endvidereoplyses, at Rådet for Samfundsansvar kommer med deres anbefalinger til regerin-gen om mæglings-/klagemekanismer. Disse anbefalinger vil indgå i regeringens vi-dere overvejelser.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2