Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1005291_0001.png
1005291_0002.png
1005291_0003.png
1005291_0004.png
UDENRIGSMINISTERIETDato: 30. maj 2011Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludenrigsministeren af2. maj 2011. URUalm. del spørgsmål183 stillet af SteenGade (SF).Spørgsmål 183Hvordan har finanslovsbevillingerne til eksport-, internationaliserings- og investeringsfremmeindsatsudviklet sig siden 2000 (i 2011 prisniveau)?Svaret bedes delt op, så det er muligt at se, hvor meget der er ydet i form af henholdsvis kreditter oggarantier, samt hvad det samlede resultat har været for garanti- og kreditordningerne. Derudoverønskes udviklingen i de direkte bevillinger til eksportfremmeindsats oplyst særskilt.SvarUdenrigsministeriet besvarer den del af S 183, som vedrører finanslovsbevillinger tileksport-, internationaliserings- og investeringsfremmeindsats, herunder udvikling idirekte bevillinger, men har bedt Økonomi- og Erhvervsministeriet om at besvare dendel af S 183, der omhandler eksportkreditter og –garantier idet Eksportkreditfondenhenhører under Økonomi- og Erhvervsministeriet.Finanslovsbevillingerne til eksport-, internationaliserings- og investeringsfremme-indsats er bevillinger til Eksportrådet under Udenrigsministeriet. Eksportrådet er dennationale eksport- og investeringsfremmeorganisation, som overordnet har til formålat bidrage til øget dansk eksport ved at hjælpe danske virksomheder ud påeksportmarkederne samt skabe eller fastholde arbejdspladser gennem tiltrækning afudenlandske investeringer.Eksportrådets bevilling består af en driftsbevilling (§06.11), som vedrøreradministration og drift af Eksportrådet, samt hovedområdet Eksport-, interna-tionaliserings- og investeringsfremmeindsats (§06.41), der omfatter bevillinger tileksportstipendiatordningen, den særlige indsats for små og mellemstore virksomheder,samt eksportfremmetilskuddene til fælles eksportfremstød.Eksportrådet har som led i handlingsplan for Offensiv Global Markedsføring afDanmark (Globaliseringspuljen) fået tilført midler til en styrket eksport- oginvesteringsfremmeindsats i perioden 2007-2010 samt i forbindelse med forlængelse afhandlingsplanen frem til og med 2012. Ligeledes blev der med Erhvervspakken i 2009
og 2010 samt i forbindelse med forlængelsen i 2011 afsat yderligere midler til indsatsenfor små og mellemstore virksomheder og fælles eksportfremstød. De ekstra midlerindgår i finanslovsbevillingen for de pågældende år.Udviklingen i finanslovsbevillingen til drift samt eksport-, internationaliserings- oginvesteringsfremmeindsats under Udenrigsministeriet fremgår af tabel 1.Tabel 1: Eksportrådets bevillinger (drift og eksportfremme) 2000 – 2013 (PL-2011),mio.kr.Bevillinger mio.kr.6.11.01 Driftsbevillingheraf OGM2heraf indtjening6.41.03 SMV-bevillingheraf Erhvervspakken ogOGM6.41.03 Fremstødsbevillingheraf Erhvervspakken ogOGM6.41.03 Særlig eksportfremmeDenmark.dk6.41.02 Eksportstipendiat-bevillingheraf OGMheraf indtjeningFL200012001-------------FL2002FL2003FL2004FL2005FL2006FL2007FL2008FL2009FL2010FL2011
472,5 462,7 418,2 399,6 386,3 382,5 395,0 400,0 403,2 390,9 377,3------11,012,8 16,5 17,2 14,561,5 64,9 66,4 71,7 77,5 86,7 86,785,8 89,3 86,5 85,612,6--59,5---62,8-7,524,7--52,4---61,2-7,318,4--41,1---69,3-10,218,5--39,4--6,069,9-12,618,1--37,0--5,965,6-14,917,8--34,9---65,6-19,617,8-1,132,1---72,51,121,417,4-1,126,4---77,82,121,513,37,22,118,215,5--77,04,126,020,07,12,042,125,3--77,24,025,520,55,04,536,810,06,5-72,63,026,2
Økonomi- og erhvervsministeren har oplyst følgende:Eksport Kredit Fonden (EKF) under Økonomi- og Erhvervsministeriet tilbydereksportgarantier. Formålet med EKFs aktivitet er at sikre danske virksomhederkonkurrencedygtige finansieringsløsninger på eksportmarkederne.Samlet set er der stor efterspørgsel efter EKFs garanti- og kreditordninger, ogresultaterne i EKF er grundlæggende gode jfr. tabel 2, der opgør de årlige resultater fraEKFs garanti- og kreditordninger. Som det fremgår af tabellen, har der været overskudi alle årene, bortset fra i 2011. Endvidere fremgår det, at EKF ikke har haft større tabsiden år 2001, hvor der var økonomisk krise i Argentina.Den markante stigning i indtægterne i 2009 og 2010 skyldes primært et langt størretræk på EKFs garantiordninger som følge af finanskrisen.
1
Eksportrådet blev etableret i 2000, hvorfor der ikke er direkte sammenlignelige tal på Finanslovenfor så vidt angår 2000.2Midler afsat under Offensiv Global Markedsføring af Danmark (Globaliseringspuljen)
Tabel 2: Resultat for EKFs garanti- og kreditordninger 2000-2010, (mio. kr.)Årets præmieindtægterÅrets tab *)Finansielle og øvrige poster**)

Årets resultat

2000143-145293

291

2001100-19661

-35

200276-42130

164

200311373-16

170

200413710153

291

200523280-74

238

200631221-76

257

2007245-36-10

199

200822836-17

247

2009996-19-651

326

2010827-14-253

560

*) Tabene er opgjort som nettotab. Nogle år er tabene derfor positive, da hensættelserne i de år har været højere end faktisketab.**) Finansielle poster indeholder renteindtægter fra EKFs aktiver, og øvrige poster omfatter primært nettoændringer i deforsikringsmæssige hensættelser samt administrationsomkostninger.
Efterspørgslen på eksportgarantiordninger til eksporterende danske virksomheder, derfx garanterer købers eller sælgers betalinger eller leveringer til et projekt, har væretstigende siden år 2001 med en markant vækst i især 2009-2010 som følge affinanskrisen jfr. tabel 3. I år 2010 udgjorde det samlede engagement 49 mia. kr. mod11,6 mia. kr. i 2000.Tabel 3: EKFs årlige engagement for EKFs garanti- og kreditordninger 2000-2010, (mio. kr.)2000Samlet engagement afeksportkreditgarantierog tilbud11.6002001200220032004200520062007200820092010
11.400 10.800 10.500 12.600 21.100 20.700 23.000 25.900 37.900 49.000
EKF udsteder garantier på basis af egenkapitalen. Egenkapitalen i EKF skal somminimum udgøre 6 pct. af garantiansvaret i 2011.EKF modtager derfor ikke nogen faste årlige udgiftsbevillinger på finansloven. Sidenår 2000 har EKF dog modtaget finanslovbevillinger i kraft af kapitalindskud fra statentil at opbygge egenkapitalen, der modsvarer den stigende efterspørgsel, især som følgeaf finanskrisen i 2009-2010. Omvendt har EKF tilbagebetalt/udloddet kapital tilstaten, jf. tabel 4.Tabel 4: Udlodninger til og kapitalindskud fra staten til EKF 2000-2010 (mio.kr.)2000Udlodning til statenKapitalindskud fra statenEgenkapital61-1.249200137-1.3902002205-1.5532003210-1.518200437-1.6002005--1.8002006-3002.3582007--2.5572008-2003.0042009-4003.7292010-964.386
I perioden 2000-2010 er den samlede egenkapital steget fra 1,2 mia. kr. til 4,4 mia. kr.Den øgede egenkapital består dels af det statslige nettoindskud i perioden (446 mio.kr.) og dels af 2.691 mio. kr., der kommer fra de overskud, som EKF har genereretsiden år 2000.
Det ligger i sagens natur, at en garantifond i perioder vil opbygge og akkumulereoverskud, og i andre perioder have tab, der tærer på egenkapitalen.Udover EKFs garantiordninger blev det i 2009, som følge af finanskrisen, besluttet atoprette to midlertidige eksportkreditinitiativer: Eksportlåneordningen og Eksport-kautionsordningen, der begge løber frem til ultimo 2011.Eksportlåneordningen blev oprettet med en trækningsramme på 20 mia. kr., derfinansieres ved træk på den statslige genudlånsordning. Eksportkautionsordningen på2 mia. kr. blev oprettet med en tabsramme på 300 mio. kr.I perioden, der spørges til frem til 2010, blev ordningerne administreret af EKF, menindgik ikke i EKFs kerneforretning og har derfor heller ikke betydning for EKFsegenkapital. Med aftalen om Danmark som Vækstnation er Eksportlåneordningenblevet forlænget til udgangen af 2015 og Eksportkautionsordningen gjort permanentunder EKF.