Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
1001811_0001.png
1001811_0002.png
1001811_0003.png

NOTITS

Til:Fra:UdenrigsudvalgetUdenrigsministerietJ.nr.: 73. C.27.qDato: 19.maj 2011
Emne: Verdensbankens forårsmøde i Washingtonden 16. og 17. april 2011

Indledning

Udviklingskomitéen diskuterede på sit forårsmøde dels Verdensbankens rolle i konfliktpåvirke-de og skrøbelige stater med udgangspunkt i World Development Report 2011, og dels Bankensanalyse af konsekvenserne af prisudsving på fødevarer for fattige befolkningsgrupper og lande.Desuden vedtog man retningslinjer for en mere meritbaseret og gennemsigtig nominering afVerdensbankens præsident.Danmark gjorde både forud for og under forårsmødet sine synspunkter gældende med støtte tilen øget indsats for Verdensbanken i konfliktpåvirkede og skrøbelige stater og med hensyn tilfødevaresikkerhed. Under forårsmødet var udviklingsministeren desuden vært for et højniveau-arrangement i forbindelse med lanceringen af World Development Report 2011 om konfliktpå-virkede og skrøbelige stater og drøftede situationen i Nordafrika, Sudan og Zimbabwe, Bankensengagement i svage stater samt klima og fødevaresikkerhed i bilaterale samtaler med repræsen-tanter for Verdensbanken, den amerikanske administration og tænketanke. Udviklingsministe-ren deltog endvidere i rundbordsmøder om Zimbabwe og Sudan og drøftede sidstnævnte bila-teralt med formanden for AU’s Højniveaupanel for Sudan, Thabo Mbeki.

Mødet i Udviklingskomitéen

IMF forventede, at det globale opsving ville fortsætte, men ujævnt fordelt. Den årlige vækstforventedes at være 4,5 pct. i 2011 og 2012, fordelt på 2,5 pct. i de avancerede økonomier og6,5 pct. i vækstøkonomierne. Men den store offentlige gæld i flere OECD-lande skabte usik-kerhed og bidrog til at sætte renten i vejret, og der var risiko for overophedning i de dynamiskeøkonomier. Nu ansås kontrol af kapitalbevægelser ikke længere for djævlens værk, men som endel af værktøjskassen, omend et værktøj der ifl. IMF fortsat burde tages i brug sidst og medmåde. Inflationen var på vej tilbage – mest udtalt i Latinamerika og Asien. EU's konkurrence-pakke var et positivt skridt, som kunne bidrage til stabilisering fremover. Med udsigt til vækstmed arbejdsløshed og fortsat fattigdom var spørgsmålet, hvordan der kunne skabes vækst medbeskæftigelse og købekraft for de mange. Arbejdsmarkedspolitik var en mulighed, men svær atnå til enighed om.Fra WTO’s generalsekretær Pascal Lamy forlød det, at Doha var på kanten af sammenbrud. 10års forhandlinger ville i så fald falde fra hinanden. Verdensbankens præsident Zoellick tog trå-
den op og kritiserede i usædvanlig skarpe vendinger de økonomisk stærke magter, herunderogså USA, for ikke at vise lederskab. Hvad nyttede den megen snak om strukturelle tilpasningeri verdensøkonomien og de stærkes (G20) udmeldinger om, at de ville håndtere de væsentligespørgsmål, når man var parat til at forspilde en gylden chance for at skabe velfærdsforbedringerfor alle i en verden, der havde hårdt brug for det.Zoellick understregede, at højere priser på fødevarer, brændsel og inflation skabte usikkerhedfor hushold og regeringer i mange udviklingslande. Verdensbanken havde spillet en anticykliskrolle under krisen ved at tredoble sit udlån. Udlån var langsomt på vej tilbage til niveauet fra førkrisen. Bankens administrative budget havde været uændret de seneste 6 år trods øget udlån.Den Internationale Finansieringsinstitution, IFC, havde øget indsatsen med 36 %, herundermed finansiering og garantier for eksportører. Det Multilaterale Investeringsgaranti Agentur,MIGA, havde styrket sine garantier mod politiske risici, og Banken arbejdede på instrumenter,der kunne hjælpe landbruget inklusive de små brug med at håndtere risici.MDG-målet om halvering af fattigdommen i 2015 ville blive nået, men indsatsen skulle intensi-veres overfor mødre- og spædbarnsdødelighed samt vandforsyning og sanitet. Zoellick bekla-gede, at G20’s program for landbrug og fødevaresikkerhed Global Agriculture and Food Secu-rity Program, GAFSP, kun havde modtaget en fraktion af de lovede midler (490 mio. af 22 mia.US$), og tyve lande ventede fortsat på finansiering. Reformen af de internationale fødevare-forskningsinstitutioner, CGIAR, og Bankens samarbejde med FAO om formulering af princip-per for ansvarlige investeringer i landbrug kunne bidrage til at forbedre betingelserne for jord-brugere. Verdensfødevareprogrammet WFP’s forslag om forbedret styring af fødevarelagre ogudviklingsbankernes øgede støtte til sikkerhedsnet og investeringer til gavn for de små brug traki samme retning. Banken samarbejdede med G20 om at imødegå den sårbarhed, som prisud-svingene på fødevarer skaber for mange fattige. G20 ville drøfte emnet i juni. Banken havdeoptrappet sit udlån til infrastruktur, navnlig i Afrika og med henblik på at understøtte den regi-onale integration. IFC anvendte sin særlige fond for infrastruktur til at tiltrække private investe-ringer til udbygning af veje, energiforsyning, etc.World Development Report 2011 drejede sig om udsigterne for de 1,5 mia., der bor i konflikt-påvirkede og skrøbelige stater. Der skulle investeres i sikkerhed, institutioner og job med Ban-ken i en langt mere aktiv rolle, men i samarbejde med FN og andre med et komplementærtmandat. Moderne multilateralisme indebar iflg. Zoellick evne til at reagere hurtigt. Mellemøstenog Nordafrika havde brug for en inklusiv vækst, der skabte beskæftigelse for de mange, og manskulle ikke vente på fuld stabilisering af situationen. I årtier har manglen på job været et pro-blem. Man måtte hurtigt i gang med målrettede programmer koblet til handel og eksport. Detvar ikke tilstrækkeligt med makro-økonomisk politik. Regionen havde brug for en ny socialkontrakt med borgeren i en central rolle og ansvarlig regeringsførelse.I indlæggene i Udviklingskomitéen fra repræsentanterne for lavindkomstlandene udtryktes be-kymring over, at prisudsvingene på fødevarer skabte budgetproblemer i landene. Samtidig varde højere priser på fødevarer også en økonomisk mulighed for landbruget og de nettoeksporte-rende lande. Der var underinvesteret i landbruget. Det måtte vende, så lavindkomstlandenekunne indlede den strukturelle transformation med øget produktivitet, der skulle sikre vækst
- 2-
med beskæftigelse og bedre fordeling af mulighederne. Afrika var især sårbart overfor klimafor-andringerne, og de rige lande opfordredes til at leve op til deres løfter om finansiering af FastStart Initiativet.I deres indlæg udtrykte medlemmerne af komitéen generelt anerkendelse af Banken for arbejdetmed WDR11 og støtte til den intensiverede indsats i de konfliktpåvirkede og skrøbelige stater.Donorlandene bakkede fuldt op om Banken. Tidligere luftede forbehold fra mellemindkomst-lande om, at Banken skulle træde varsomt i forhold til indblanding i indre anliggender, blev ikkegentaget ved denne lejlighed. Det vil dog utvivlsom udgøre konfliktstof i forbindelse med be-handling af konkrete programmer i bestyrelsen fremover. Også den åbne proces for forberedel-sen af rapporten mødte anerkendelse, og flere understregede deres forventning om, at Bankenogså i praksis ville søge samarbejde med FN. Konkret kunne man forudse en donorinvasion iSydsudan efter delingen, og alle måtte bestræbe sig på at undgå kaos ved at finde deres naturligeplads og søge samarbejde.Navnlig fødevaresikkerheden optog en stor del af indlæggene. Der var anerkendelse af behovetfor øget indsats over en bred front og med særlig vægt på at få bragt de små brug ind i en posi-tiv spiral med øget produktivitet og afkast. Behov for udbudsrelaterede tiltag som forskning,teknologi og investeringer i landbrug, akvakultur og relaterede erhverv og infrastruktur i udvik-lingslandene blev fremhævet igen og igen, også af de afrikanske lande. De latinamerikanske net-toeksportører af fødevarer nyder godt af de høje priser og var mest interesserede i afvikling afsubsidieringen af landbruget i USA og EU.Japans repræsentant brugte anledningen til at advare verdenssamfundet mod at investere iatomenergi. Årtiers omfattende investeringer i sikkerheden omkring kærnekraftværkerne i Japanhavde vist sig nytteløse, da uheldet var ude.Behovet for at ændre vækstmønstret i retning af mere inklusive former, der sikrede adgang forde mange til at skaffe sig et rimeligt økonomisk afkast som iværksættere eller lønarbejdere, blevnævnt i mange indlæg, med adresse til Mellemøsten og Nordafrika, Afrika generelt og landemed en skæv udvikling. Sydafrikas repræsentant opfordrede Zoellick til at gøre Banken til ban-nerfører for inklusiv vækst. Også repræsentanter fra landene i Nordafrika og Mellemøsten pe-gede på behov for ekstern støtte til vækst og beskæftigelse og til styrkelse af institutionerne,regeringsførelsen og fødevaresikkerheden. Verdensbanken har ydet et lån på 250 mio. US$ tilTunesien rettet mod beskæftigelse og sikkerhedsnet. Et lignende lån var på vej til Ægypten.
Udenrigsministeriet/Kontoret for Globalt Samarbejde og Økonomi
- 3-