Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
Udenrigsministeriet9. november 2010Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 12.oktober 2010. URU alm.del – spørgsmål 16.
Spørgsmål 16
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministerens notat om "Baggrund for omlægningen af den danske bistand tiluddannelse" (URU 2009-2010 alm.del bilag 267) finder, at omlægningen ikke vil føre til en reduktion i dendanske støtte til grunduddannelse, mens Uddannelsesnetværket i deres notat (URU 2009-2010 alm. del bilag263) omtaler et fald på 165 mio. DKK årligt?Svar:
Omlægningen af dansk bistand til uddannelse på finanslovsforslaget for 2011I Udenrigsministeriets notat af 14. september 2010 vedr. baggrunden for omlægningen af dendanske bistand til uddannelse redegøres for omlægningen af den danske udviklingsbistand tiluddannelse fra de bilaterale uddannelsesprogrammer i Zambia, Burkina Faso, Nepal og Benintil Fast-track initiativet for uddannelse (FTI) på finanslovsforslaget for 2011. Heraf fremgår, atomlægningen ikke ændrer det planlagte niveau for tilsagn om dansk støtte til grunduddannelse iperioden 2011-2015, jf. nedenstående tabel. Reduktionen i den bilaterale støtte til uddannelse ide fire lande opvejes således af en tilsvarende stigning i bidraget til Fast-track initiativet foruddannelse (FTI) ift. hvad der var budgetteret på finansloven for 2010, som anført i tabellennedenfor.
Tabel – omlægning fra bilateral til multilateral støtte til uddannelse fra FL 2010 til FFL
2011:
Planlagte tilsagn 2011-2015(mio. kr.)NepalBeninBurkina FasoZambiaI alt bilateralt
FTI (over 5 år)I alt
* Svarende til 135 mio. kr. årligt** Svarende til 270 mio. kr. årligt
FL 20103302501204001.100
675*1.775
FFL 201110010075150425
1.350**1.775
Der er således på finanslovsforslaget for 2011 ikke tale om et fald i niveauet for planlagtetilsagn til grunduddannelse ift. finansloven for 2010 som følge af omlægningen af bistanden frade fire lande til FTI. Der er tidligere truffet beslutning om udfasning af uddannelse ihenholdsvis Mozambique og Bhutan, jf. nedenfor, ligesom jeg tidligere i år traf beslutning omat udfase al bistanden, herunder til uddannelse, i Nicaragua og Bolivia.Anden dansk støtte til uddannelseI Uddannelsesnetværkets notat medregnes ikke dansk støtte til uddannelse i lande, der liggeruden for kredsen af tidligere programsamarbejdslande. F.eks. er der i 2009 og 2010 afgivettilsagn på hhv. 10 mio. kr. og 50 mio. kr. til støtte af uddannelse i Pakistan, og der planlægges i2011 afgivet tilsagn på 25 mio. kr. til støtte af uddannelse i Burma. Hertil kommer, at dendanske støtte til uddannelse i Afghanistan planlægges at ligge på 110 mio. kr. om året fra 2011stigende til 115 mio. kr. i 2014 – og ikke som Uddannelsesnetværket anfører 100 mio. kr. omåret. Desuden indgår uddannelse som et vigtigt element i den danske bistand til både det sydligeSudan og til Syrien samt i nogen grad til Somalia. Hertil kommer, at den budgettering, der påfinanslovsforslaget for 2011 ligger for årene 2011-2014, ikke nødvendigvis er den endelige nårdet gælder budgetoverslagsårene. F.eks. kan en kommende stigning i bistanden til skrøbeligestater komme til at betyde stigende støtte til uddannelse, da Danmark som nævnt støtteruddannelse i både Afghanistan, Pakistan, Burma, Sudan og i nogen grad i Somalia. Dette vil igivet fald blive udmøntet ifm. de årlige finanslovsforslag.Konsekvenser af udfasning fra Mozambique, Bhutan, Bolivia og NicaraguaFor så vidt angår Mozambique, som der henvises til i Uddannelsesnetværkets notat, blevbeslutningen om at udfase den danske bilaterale støtte til uddannelsessektoren truffet alleredeforud for finansloven for 2010 med sidste udbetaling i 2011. Der var ikke på finansloven for
2010 forudset dansk støtte til uddannelsessektoren i Mozambique efter 2011. Begrundelsen forudfasningen af dansk bilateral støtte til uddannelse i Mozambique var især et ønske om øgetfokusering og arbejdsdeling mellem internationale donorer, hvoraf mange er aktive iuddannelsessektoren i Mozambique. Beslutningen blev truffet i dialog med Mozambiquesregering, der opfordrede Danmark til at fokusere på sundhedssektoren.For så vidt angår Bhutan, Bolivia og Nicaragua, som der også henvises til iUddannelsesnetværkets notat, udfases al dansk bistand hertil over en årrække, herunder altsåogså støtten til uddannelsessektorerne i de pågældende lande. Det blev besluttet at udfase dendanske bistand til Bhutan allerede for finansloven for 2009. Her indgår uddannelse alene som etelement i udfasningsstøtten.