Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
988799_0001.png
988799_0002.png

UDENRIGSMINISTERIET

Besvarelse af spørgsmål 154 af30. marts 2011 tiludenrigsministeren stillet afFolketingets Udenrigsudvalg(alm. del) efter ønske fraJørgen Poulsen (RV), MogensJensen (S) og Pernille Frahm(SF).
Spørgsmål nr. 154:Hvad vil regeringen særligt lægge vægt på i den forestående reform af Europarådet?Svar:Regeringen støtter aktivt reformdagsordenen i forhold til Europarådet, herunder enkoncentration af aktiviteter til kerneområderne og en fortsættelse af domstolsreformen. Fradansk side lægger vi vægt på, at Domstolen sættes i stand til at kunne behandle de forelagtesager inden for rimelig tid, og at sagsmængden ved Domstolen nedbringes.På Interlaken-konferencen om Domstolens fremtid i februar 2010 blev der vedtaget enhandlingsplan med en række konkrete anbefalinger, herunder indførelse af enfiltreringsmekanisme, der gør det muligt for Domstolen at håndtere de mange åbenbartgrundløse klagesager efter en simplere procedure end i dag, hvilket har været en danskmærkesag. Der blev endvidere åbnet op for muligheden for at indføre retssagsgebyrer samt atindføre en effektivisering af overvågningsmekanismen for implementering af domme.Med henblik på at sikre fremdrift i implementeringen af Interlaken-erklæringen har det tyrkiskeformandskab indkaldt til højniveau-konference i Izmir, d. 26. - 27. april 2011, hvori Danmarkdeltager.
Med ikrafttrædelsen af Protokol 14 til den Europæiske Menneskerettighedskonvention d. 1. juni2010 fik Domstolen en række yderligere værktøjer til at sikre, at sagerne afgøres inden for enrimelig frist, herunder at Domstolen kan afvise sager, hvor sagsøger ikke har lidt væsentligskade. Endvidere er det nu muligt at træffe enkeltdommerafgørelser i sager, hvor det eråbenbart, at kriterierne for realitetsbehandling ikke er opfyldt samt at nedsætte komitéer med 3dommere i sager, hvor retstilstanden er klar (repetitive sager).Domstolen arbejder videre i reformsporet, og har senest udviklet en ny prioritering afklagesagerne, hvorved opmærksomheden i højere grad rettes mod krænkelsernes karakter ogomfang. Derved tillades Domstolen at prioritere de sager, hvis afgørelse vil være til gavn for detstørst mulige antal borgere i medlemsstaterne.