Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
DenSpørgsmål fra Folketingets UdenrigsudvalgStillet af Steen Gade (SF)Nr. 15 af 11. oktober 2010
Spørgsmål 15:
Vil ministeren revurdere, på hvilke områder og i hvilke regioner den danskebistand i Afghanistan vil få mest effekt?Svar:
Regeringen vurderer løbende, om danske bistandsmidler udnyttes optimalt. I et omskifteligtklima der kendetegner skrøbelige stater som i Afghanistan er det vigtigt at kunne tilpasse dendanske bistand, så den kan imødegå de udfordringer, der hele tiden opstår.Det danske udviklingssamarbejde er i overensstemmelse med målene i Afghanistan-strategien2008-12, og i samklang med de afghanske prioriteter. Bistanden er således i sin nuværende formrettet mod en række vigtige sektorer, der alle er centrale for stabiliseringen af Afghanistan ogfor en langsigtet bæredygtig udvikling af landet. Det er ikke vurderingen, at der i øjeblikket ergrundlag for en større revurdering eller omlægning af den danske bistand til Afghanistan.Den danske bistand til Afghanistan forventes i 2010 at nå op på ca. 480 mio. DKK. Ud overhumanitær bistand, nærområdeprogrammet og bistand til danske NGOer går den danske bi-stand primært til tre sektorer: 1) Statsopbygning inkl. menneskerettigheder, demokrati, civilsam-fund og stabilisering; 2) uddannelse; og 3) forbedring af levevilkår.Statsopbygning er en vigtig del af den danske bistand. Det er centralt for fremtidig fred og ud-vikling, at der opbygges statslige strukturer, som den afghanske befolkning kan identificere sigmed og har tillid til. Støtten til statsopbygning fokuserer hovedsagligt på demokratiske proces-ser, herunder menneskerettigheder, styrkelse af civilsamfundet, anti-korruption samt bedre sik-kerhed gennem målrettede politi- og stabiliseringsindsatser.1
Den danske indsats indenfor uddannelse har på markant vis støttet reetableringen af den af-ghanske uddannelsessektor. Efterspørgslen efter uddannelse er stærkt stigende, og der er ind-høstet væsentlige erfaringer med metoder, specielt til fremme af pigers uddannelse. Halvdelen(7,5 mio.) af Afghanistans børn er i dag kommet i skole. Heraf er 2,5 millioner piger. UnderTaliban-regimet gik kun 900.000 drenge i skole.Den danske indsats indenfor forbedring af levevilkår går primært til den afghanske landbefolk-ning. Omkring 80 pct. af den afghanske befolkning bor på landet. Formålet er at styrke densociale og økonomiske udvikling og at skabe alliancer mellem regeringen og befolkningen. Dendanske støtte er fokuseret på en række meget succesfulde regeringsprogrammer, der sigter på atinddrage befolkningen i udviklingsprocesserne i deres eget område.Geografisk går størstedelen af den danske bistand – omkring 80 procent til indsatser i hele Af-ghanistan. Størstedelen af disse penge bliver kanaliseret gennem de afghanske statsstrukturer.På den måde sikrer vi, at det er afghanerne, der prioriterer, hvor behovet er størst. 20 procentaf den danske bistand går direkte til indsatser i Helmand. Den danske udviklingsindsats er såle-des medvirkende til stabiliseringen af provinsen.Igennem de ovenstående indsatser bidrager Danmark substantielt til at hæve levestandarden oguddannelsesniveauet for almindelige afghanere samtidig med, at det støtter etableringen af enlegitim og bæredygtig stat. Disse indsatser bidrager ikke blot til at hæve udviklingsniveauet forAfghanistan, men er samtidig væsentlige søjler i den civile indsats, der skal modvirke Talibansindflydelse.Dertil kommer, at Danmark i Afghanistan indgår i stort internationalt samarbejde, hvor opga-verne er fordelt mellem en række forskellige lande. Danmark har taget et betydeligt ansvar i desektorer, hvor vi er engageret – ikke mindst i uddannelsessektoren, hvor Danmark i øjeblikkethar ledelsen for donorgruppen. Pludselige større omlægninger af den danske bistand risikererderfor at efterlade vigtige udviklingsprojekter ufinansieret. Når den danske Afghanistan-strategiudløber i 2012 vil vi skulle tage stilling til eventuelle justeringer af den fremtidige indsats.Jeg har allerede taget initiativ til, at vi i løbet af 2011 evaluerer indsatsen – enten ved egne eva-lueringer eller multilateralt, så vi har det rigtige grundlag for strategiformuleringen fra 2013 ogfrem.
2