Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
URU Alm.del
Offentligt
919505_0001.png
919505_0002.png
919505_0003.png
919505_0004.png
919505_0005.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 19. november 2010Spørgsmål fra Folketingets UdenrigsudvalgStillet af Steen Gade (SF)Nr. 14 af 11. oktober 2010

Spørgsmål 14:

Vil ministeren lave en redegørelse på baggrund af sagen om desikkerhedspenge, der angiveligt er blevet betalt til Taliban i Afghanistan iforbindelse med et dansk skolebyggeri lidt uden for provinshovedstaden LashkarGah (jf. omtalen Ekstra Bladet og Jyllandsposten i uge 39)?

Svar:

Der har i september været en række artikler i danske medier vedrørende sikkerhedspenge, derangiveligt skulle være betalt til Taliban for at opnå sikkerhed i forbindelse med et dansk finan-sieret skolebyggeri i Helmand provinsen.Omtalen har specifikt drejet sig om skolen Kochnai Kariz, der ligger ca. 3 km udenfor LashkarGah. Skolen har været under opførelse siden 2009 og forventes endeligt opført inden udgangenaf året. Skolen indgår i en større gruppe af skolebygnings- og renoveringsprojekter i Helmandog finansieres igennem det afghanske undervisningsministerium med midler fra det danske ud-dannelsesprogram i Afghanistan.Det danske uddannelsesprogram har et nationalt sigte og støtter de nationale afghanske udvik-lingsplaner samt den nationale plan for uddannelse. Programmet arbejder primært gennem detafghanske undervisningsministerium, både på centralt og decentralt niveau. Indsatsen på ud-dannelsesområdet indgår ligeledes som en vigtig del af de årlige danske Helmand-planer. Der ersiden 2008 allokeret omkring DKK 100 mio. årligt til uddannelse i Afghanistan. Der forudsesen stigning til DKK 120 mio. i 2011. Den igangværende fase af uddannelsesprogrammet blevpåbegyndt i juni 2010 og løber frem til december 2012.
1
Uddannelsesindsatsen i Helmand fokuserer, på samme måde som det nationale program, påkapacitetsopbygning af de provinsielle uddannelsesmyndigheder. Samtidig støttes en rækkekonkrete indsatser for at få flere piger i skole, og der arbejdes også for øget dialog mellem ud-dannelsesmyndighederne og de enkelte landsbyer. Indsatsen er efterspørgselsdrevet, dvs. dergenetableres eller nybygges skoler på de steder, hvor der gennem dialog med lokalsamfundetviser sig et udbredt ønske om uddannelsestilbud til børnene. Dette er ofte den absolut højesteprioritet hos befolkningen, efter at der er skabt sikkerhed i et givent område.På baggrund af undersøgelser foretaget af ambassaden i Kabul foreligger der oplysninger om, atden afghanske entreprenør, der arbejder på opførelsen af den omtalte skole i Kochnai Kariz, ien tidlig fase af byggeriet betalte såkaldte sikkerhedspenge til ikke nærmere definerede grupper.Det afghanske undervisningsministerium identificerede – i samarbejde med de lokale uddannel-sesmyndigheder – stedet for lokaliseringen af Kochnai Kariz skolen i 2009, og man iværksatteherefter som vanligt en undersøgelse af området.De lokale uddannelsesmyndigheder og ISAF vurderede, at lokaliteten var sikker nok til at byggeen skole. Vurderingen var endvidere, at der ikke var Taliban-dominans i området. De danskerådgivere i Helmand vurderede således også, at når de lokale uddannelsesmyndigheder, lokal-samfundet og ISAF samstemmende definerede lokaliseringen som tilstrækkelig sikker til et sko-lebyggeri, var der et fornuftigt grundlag for at iværksætte projektet.I foråret 2010 blev skolebyggeriet udsat for en mindre bombe, der sprængte et par vægge vækog ødelagde et klasseværelse. Der var tale om en lokal leder, der ville presse entreprenøren forbeskyttelsespenge. Bomben var altså ikke anbragt af oprørsstyrkerne. De skyldige i sprængnin-gen blev hurtigt pågrebet af det afghanske politi og er siden blevet retsforfulgt og fængslet.Skolen var i august 2010 genstand for skyderi mellem politi og formodede oprørere. Det er ikkeblevet verificeret, hvem der skød mod skolen. Årsagen har sandsynligvis været politiets tilstede-værelse ved byggeriet og altså ikke selve skolebyggeriet.Hverken ambassaden eller rådgiverne havde forudgående informationer om, at entreprenørenskulle have betalt for sikkerhed. Ved en henvendelse fra ambassaden til ejeren af virksomhedeni september 2010 kunne denne dog bekræfte, at han samlet har betalt ca. USD 17-20.000 tilafpressere. Han er fire gange blevet presset til at udbetale penge og hver gang af nye personer,som udgav sig for at være Taliban. Den sidste betaling til afpresserne fandt sted i marts/april2010. Han er dog selv i tvivl, om der egentlig var tale om Taliban eller kriminelle bander. Hvergang havde afpresserne påstået, at de tidligere afpressere var kriminelle og ikke Taliban. Hanaccepterede at betale pengene, fordi hans arbejdere blev overfaldet, slået og slæbt væk fra ar-bejdspladsen af disse bander. Der blev først skabt ro, efter at det afghanske politi overtog be-vogtningen af byggepladsen.
2
Entreprenøren var tidligere selv gået til politiet, der dog ikke i første omgang fandt det nødven-digt at beskytte byggeriet med politifolk. Entreprenøren betalte derfor af egen lomme 2.300USD om måneden for, at politiet alligevel bevogtede byggeriet. Denne betaling blev igangsatfor cirka seks måneder siden, men er nu ophørt. Politiet har dog fastholdt bevogtningen af byg-geriet.Både entreprenøren og det afghanske undervisningsministerium har samstemmende oplyst, atder endnu ikke er foretaget betalinger for arbejdet med Kochnai Kariz skolen (skolen er på nu-værende tidspunkt ca. 90 % færdig). De ventende betalinger er et særtilfælde, der bl.a. skyldesændringer af ikrafttrædelsen af det afghanske finansår netop på det tidspunkt, hvor byggerietgik i gang samt tekniske ændringer i kontraktens løbetid. Ambassaden har i øvrigt også fået op-lyst, at entreprenøren er ganske velhavende, og at han på trods af de manglende betalinger harhaft den finansielle styrke og egenkapital til at fortsætte arbejdet. Der er ikke indikationer på, atder vil blive yderligere problemer omkring det konkrete byggeri. Det er forståelsen, at de lokalemyndigheder vil opretholde beskyttelsen af byggeriet. Skolen forventes taget i brug til novem-ber som planlagt.Kochnai Kariz skolen indgår i en større gruppe af 14 igangværende projekter, der blev refererettil i pressen. Der er tale om byggeri af undervisningsinfrastruktur finansieret af det danske ud-dannelsesprogram under ledelse af det afghanske undervisningsministerium. I forbindelse medden løbende monitorering af de 14 byggeprojekter – herunder sikkerheden – har der ikke vistsig væsentlige problemer af sikkerhedsmæssig karakter, som har krævet skærpede sikkerheds-foranstaltninger, jf. dog nedenfor om flytning af projekter i en tidlig fase. Byggeprojekterne eralle lokaliserede i byzonerne i Lahskar Gah og Gereshk, hvor skoler såvel som anden infra-struktur er omfattet af de generelle sikkerhedsforanstaltninger omkring byerne, og de blev i sintid valgt blandt andet på baggrund af en sikkerhedsscreening af området. Sikkerheden omkringdisse skoler varetages af den afghanske hær, politi og også af ISAF-styrken.Udover disse 14 igangværende, eller netop afsluttede projekter, er der yderligere 6 byggerier iHelmand (skoler og ét seminarium). Alle byggerierne er færdige med undtagelse af ét, som lig-ger stille, og som formodentligt må opgives på grund af kontraktuelle problemer med entrepre-nøren samt vanskeligheder med at føre tilsyn på grund af sikkerheden i området.Det skal understreges, at man i enkelte tilfælde i en tidlig fase efter monitorering af sikkerheds-situationen traf beslutning om at flytte projekter til andre lokaliteter, fordi det oprindeligt udpe-gede område blev vurderet til at være under intimidering af Taliban.
3

Monitorering og overvågning

I Helmand finansierer Danmark fem rådgivere til uddannelse. Der er tale om tre internationaleog to nationale rådgivere. Rådgiverne er udstationeret til Helmand ”Provincial ReconstructionTeam” (PRT) i Lahskar Gah, hvor de indgår som en del af den samlede stabiliseringsindsats iHelmand-provinsen. De danske rådgivere har et tæt samarbejde med den øverste myndighedfor uddannelse i ”Helmand Provincial Education Directorate” og har som opgave at opbyggelokal administrativ og faglig kapacitet, samt sikre hensigtsmæssig anvendelse af de danske bi-standsmidler. En af deres opgaver er at rådgive og overvåge udbudsprocesser i forbindelsemed skolebyggeri, der normalt udføres af lokale entreprenører, og siden følge byggeprocessensammen med lokale teknikere fra den øverste myndighed for uddannelse ”Helmand ProvincialEducation Directorate”.Skolebyggeri udbydes nationalt og styres overordnet fra det afghanske undervisningsministeri-ums infrastrukturenhed, hvortil Danmark har sekunderet en rådgiver. Rådgiverens rolle er viasidemandsoplæring at rådgive og støtte ministeriets ansatte og enheden, samtidig med at ind-købsprocessen overvåges. Processen er således underlagt en høj grad af kontrol og monitore-ring for bedst muligt at sikre, at alt går rigtigt til.Efter udvælgelsen af entreprenøren på et givent byggeprojekt er det afghanske undervisnings-ministerium kontraktholder og vil sammen med Finansministeriet finansiere kontrakten. Dettesikrer en kapacitetsopbygning i ministeriet, herunder indenfor finansiel administration. I Un-dervisningsministeriets finansafdeling sidder der yderligere en dansk-finansieret rådgiver, somblandt andet har til opgave at følge betalinger på dansk finansierede kontrakter.Udenrigsministeriet har iværksat følgende yderligere initiativer for at styrke overvågning ogmonitorering af bistandsprojekterne på skoleområdet:Ved brev til undervisningsministeriet har vi fra dansk side anmodet de afghanske myndighederom at sørge for sikkerhed omkring de steder, hvor dansk-finansierede skoler bygges.De afghanske myndigheder er blevet adviseret om, at enhver betaling til tredjepart – som ikkedirekte er relateret til kontrakten – vil blive anset som en overtrædelse af denne, og kan føre tilen umiddelbar opsigelse. Myndighederne har meddelt dette skriftligt til alle entreprenører.Ambassadøren i Kabul har flere gange fået bekræftet fra den afghanske undervisningsminister,at myndighederne vil sørge for sikkerheden, både ved skolebyggeri og ved skoler, der er taget ibrug. Ministeriet har sendt en delegation til Helmand for at følge op med provinsens uddannel-sesmyndigheder.Ambassaden i Kabul har også indført et skærpet tilsyn med skolebyggeri i Helmand og instrue-ret uddannelsesrådgiverne om øget opmærksomhed omkring sikkerhed, men også specifikt atsikre, at der følges op med entreprenørerne omkring dette.4
Den danske bistand til uddannelse, herunder til skolebyggeriet i Helmand, er et godt eksempelpå, hvordan Paris deklarationen overholdes med brug af nationale processer, samtidig med atder opbygges øget kapacitet. Samtidig sikres bedst muligt, at der er overordnet kontrol medprocesserne og hensigtsmæssig anvendelse af midlerne, samt at dette er i overensstemmelsemed de nationale planer, og det der er planlagt i programmet.
5