
UDENRIGSMINISTERIET

Spørgsmål fra Uden-
rigsudvalget til Udvik-
lingsministeren af 24. 
januar 2011 stillet af 
Mogens Lykketoft (S)
URU alm. del - spm.
107

              
23. februar 2011

Spørgsmål 107

Hvorfor har Danmark standset støtten til den burmesiske oppositions medier ”Ir-
rawaddy” og ”Democratic Voice of Burma”? 

Svar:

Danmark har støttet det eksilburmesiske magasin Irrawaddy med i alt 3,95 mio. kr. 
siden 2004. Den danske støtte til Irrawaddy indgik som en del af et samlet Burma-
medieprogram på 7,6 mio. kr. for 2008-10 som led i Danmarks støtte til menneske-
rettigheder og demokrati i Burma. Udover støtten til Irrawaddy omfattede pro-
grammet støtte til 5 andre lokale partnere. I forbindelse med udløbet af Burma-
medieprogrammet ved udgangen af 2010 blev det besluttet ikke at forlænge det eksi-
sterende program. Baggrunden herfor er bl.a., at der p.t. pågår overvejelser om, 
hvordan menneskerettigheds- og demokratistøtten til Burma, herunder medie og 
informationsvirksomhed, bedst og mest effektivt fortsættes – også i lyset af den se-
neste udvikling i Burma. 

Den Oslo-baserede radiostation ”Democratic Voice of Burma” modtog indtil 2010 
støtte, ikke som del af ovennævnte medieprogram, men gennem Dansk Burma 
Komité. Som følge af den nyligt afsluttede revisorundersøgelse af Burma Komitéen 
er støtten til Komitéen midlertidigt indstillet. For ikke unødigt at ramme ”Democra-
tic Voice of Burma” og dens aktiviteter besluttede Udenrigsministeriet i 2010 at 
støtte radiostationen direkte med 0,5 mio. kr. i 2010. Der er planlagt en ny bevilling i 
2011. 

Dansk støtte til medieopbygning, herunder gennem en kombination af Burma-
baserede og eksilbaserede projekter, vil også fremadrettet indgå som en del af Dan-
marks overordnede indsats for fremme af demokrati og national forsoning i Burma.  

Udenrigsudvalget 2010-11
URU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 107
Offentligt


