Udvalget for Forretningsordenen 2010-11 (1. samling)
UFO Alm.del
Offentligt
979943_0001.png
979943_0002.png
979943_0003.png
979943_0004.png
FolketingetUdvalget for ForretningsordenenChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. april 2011Statsretskontoret2011-792-1644BBO41795
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 25.marts 2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen

(Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor undersøgelseskom-missionen i sagen om indfødsret til statsløse personer ifølgekommissoriet kun skal omfatte perioden fra ændringen af ind-fødsretsloven i 1999 og til Integrationsministeriet i januar 2010orienterer Folketingets Indfødsretsudvalg om sagen.”

Svar:

Der er i udkastet til kommissorium lagt op til, at undersøgelsen skal om-fatte perioden fra ændringen af indfødsretsloven i 1999 til Integrations-ministeriet orienterede Folketingets Indfødsretsudvalg i januar 2010.Der er endvidere lagt op til, at undersøgelseskommissionen, i det omfangden finder det relevant, også kan inddrage forhold, der vedrører, hvordanIntegrationsministeriet – som opfølgning på orienteringen af FolketingetsIndfødsretsudvalg i januar 2010 – efterfølgende har administreret det på-gældende sagsområde.Afgrænsningen af tidsperioden for kommissionens undersøgelse er sketud fra ønsket om, at kommissoriet skal være så bredt, at alle de spørgs-mål, som sagen har givet anledning til i offentligheden mv., vil kunneundersøges fyldestgørende af kommissionen.De spørgsmål, der har været rejst i sagen, har været koncentreret om pe-rioden efter 1999, idet det først er med ændringen af indfødsretsloven i1999 – der bl.a. medførte, at såvel ikke-statsløse som statsløse personeromfattet af FN’s konvention om begrænsning af statsløshed, som havdebegået kriminalitet, ikke længere havde mulighed for at afgive erklæringom dansk indfødsret over for et statsamt – at der opstod en væsentlig for-skel i retstillingen mellem statsløse og ikke-statsløse personer. Forskellenbestod bl.a. i, at personer omfattet af FN’s konvention om begrænsningaf statsløshed ikke kunne nægtes indfødsret med henvisning til begåetkriminalitet, medmindre den pågældende var fundet skyldig i en forbry-delse mod statens sikkerhed eller var idømt fængselsstraf på 5 år ellerderover for en strafbar handling.På den anførte baggrund har Justitsministeriet vurderet, at udkastet tilkommissorium bør afgrænses til perioden efter ændringen af indfødsrets-loven i 1999.2
Justitsministeriet har imidlertid efterfølgende noteret sig, at Integrati-onsministeriet i et brev til 378 personer født statsløse i Danmark bl.a. haranført, at ”statsløse personer i perioden fra 1991, hvor Danmark ratifice-rede FN’s konvention om barnets rettigheder […] kan være vejledt for-kert om deres rettigheder […]”.Integrationsministeriet har i den forbindelse over for Justitsministerietoplyst, at børn, der ikke er født statsløse i Danmark, som udgangspunktikke selvstændigt – det vil sige uden samtidig ansøgning fra forældrene –kan ansøge om indfødsret, da en sådan selvstændig ansøgning først kanindgives, når barnet fylder 18 år. Det gælder dog ikke, hvis det pågæl-dende barn er født statsløs i Danmark, idet vedkommende så vil væreomfattet af FN’s konvention om barnets rettigheder, som Danmark ratifi-cerede i 1991. Det kan derfor siden 1991 ikke udelukkes, at børn fødtstatsløse i Danmark af myndighederne – i strid med den retsstilling, derfølger af FN’s konvention om barnets rettigheder, uanset at denne rets-stilling siden februar 1992 er fremgået af retningslinjerne for erhvervelseaf dansk indfødsret ved naturalisation – har fået oplyst, at de først kunneindgive ansøgning om indfødsret, når de var blevet 18 år.På denne baggrund har Justitsministeriet fundet det rigtigt at justerekommissoriet således, at det i kommissoriet anføres, at undersøgelses-kommissionen, i det omfang den finder det relevant, inden for kommisso-riets øvrige rammer også kan inddrage forhold, der vedrører FN’s kon-vention om barnets rettigheder i perioden fra 1991, hvor Danmark ratifi-cerede denne konvention, og frem. Justitsministeriet agter at foretage denfornødne ændring i kommissoriet, inden det sendes til de instanser, derskal afgive indstilling om kommissionens sammensætning.I udkastet til kommissorium er det angivet, at undersøgelseskommissio-nen skal undersøge perioden frem til januar 2010, hvor Integrationsmini-steriet orienterede Folketingets Indfødsretsudvalg om sagen. Det fremgåraf denne orientering bl.a., at Integrationsministeriet var blevet opmærk-som på en række spørgsmål om manglende efterlevelse af de omhandledeFN-konventioner, og at ministeriet fremover ville optage ansøgere omfat-tet af FN-konventionerne på lovforslag om indfødsrets meddelelse, selv-om de pågældende ikke opfylder de almindelige betingelser herfor.Det er i udkastet til kommissoriet anført, at undersøgelseskommissionen,i det omfang den finder det relevant, også kan inddrage forhold, der ved-3
rører, hvordan Integrationsministeriet – som opfølgning på orienteringenaf Folketingets Indfødsretsudvalg i januar 2010 – efterfølgende har ad-ministreret det pågældende sagsområde. Det indebærer, at kommissionenfår lejlighed til at undersøge, om Integrationsministeriet efter orienterin-gen af Indfødsretsudvalget i januar 2010 har fulgt op på de forhold, somministeriet orienterede udvalget om.
4