Udvalget for Forretningsordenen 2010-11 (1. samling)
UFO Alm.del
Offentligt
979928_0001.png
979928_0002.png
979928_0003.png
979928_0004.png
FolketingetUdvalget for ForretningsordenenChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. april 2011Statsretskontoret2011-792-1640BBO41791
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 25.marts 2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen

(Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor undersøgelseskom-missionen i sagen om indfødsret til statsløse personer ifølgekommissoriet ikke rummer en frist for færdiggørelsen afkommissionens arbejde.”

Svar:

En undersøgelseskommission er en selvstændig forvaltningsmyndighed,der er funktionelt uafhængig af ministeren, jf. Oliver Talevski m.fl., Un-dersøgelseskommissioner, Embedsmandsansvaret og Folketingets rolle,1. udgave (2002), side 45.I overensstemmelse hermed er det i § 5, stk. 1, i lov nr. 357 af 2. juni1999 om undersøgelseskommissioner (med senere ændringer) fastsat, atdet er undersøgelseskommissionen, der afgør, hvordan undersøgelsenskal tilrettelægges.Den pågældende bestemmelse indebærer, at det er undersøgelseskom-missionen, som træffer beslutning om bl.a., hvilket materiale der har be-tydning for undersøgelsen og derfor bør indhentes, hvilke personer derskal anmodes om at afgive forklaring for kommissionen, og hvilke myn-digheder/personer der skal anmodes om skriftligt at besvare spørgsmålmv. Det er endvidere kommissionen, der afgør, hvornår de enkelte un-dersøgelsesskridt skal tages, f.eks. på hvilket tidspunkt af undersøgelsenafhøringer skal foregå.Herudover indebærer princippet om, at undersøgelseskommissionen eruafhængig og selv skal tilrettelægge sin undersøgelse, at regeringen ogFolketinget ikke kan pålægge undersøgelseskommissionen at udføre sitarbejde på en bestemt måde, f.eks. på skriftligt grundlag alene.Justitsministeriet har bl.a. på denne baggrund i sin besvarelse af 7. maj2008 af spørgsmål nr. 543 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg tilken-degivet, at det efter Justitsministeriets opfattelse giver anledning til tvivl,om det efter det gældende lovgrundlag er muligt i et kommissorium atfastsætte en frist for en undersøgelseskommissions afgivelse af sin beret-ning. I det omfang man måtte finde anledning til at fastsætte en frist foren undersøgelseskommissions afgivelse af sin beretning, vil det på denne2
baggrund efter Justitsministeriets opfattelse være rigtigst at tilvejebringeet udtrykkeligt lovgrundlag herfor.Siden lov om undersøgelseskommissioner trådte i kraft den 1. juli 1999har der været nedsat 4 undersøgelseskommissioner omfattet af loven. Detdrejer sig om Farum-kommissionen, der blev nedsat i 2002, Skattefra-dragskommissionen og Dan Lynge-kommissionen, der begge blev nedsati 2003, og Blekingegade-kommissionen, der blev nedsat i 2010.Kommissorierne for 3 af disse undersøgelseskommissioner – Skattefra-dragskommissionen, Dan Lynge-kommissionen og Farum-kommissionen– indeholdt ikke bemærkninger om, hvornår de pågældende kommissio-ner skulle afgive deres beretning.I kommissoriet for Blekingegade-kommissionen er anført følgende omtidspunktet for kommissionens afgivelse af beretning:”Kommissionen bør endvidere tilrettelægge sit arbejde såle-des, at den så vidt muligt kan afgive beretning om resultatetaf sin undersøgelse senest 3 år efter, at kommissionen er en-deligt nedsat.Hvis kommissionen ikke kan afgive beretning inden detnævnte tidspunkt, anmodes kommissionen om at orientere ju-stitsministeren skriftlig om baggrunden herfor og om, hvor-når kommissionen forventer at kunne afgive beretning.”Som det fremgår af det citerede, indeholder dette kommissorium ikke enegentlig tidsfrist, men alene en henstilling til Blekingegade-kommissio-nen om, hvornår beretningen bør afgives.På baggrund af udformningen af hovedparten af de tidligere kommissori-er for undersøgelseskommissioner, der er nedsat i henhold til lov om un-dersøgelseskommissionen, er der ikke i det foreliggende udkast til kom-missorium indsat bemærkninger om, hvornår kommissionen bør afgivesin beretning.I det omfang Folketingets Udvalg for Forretningsordenen måtte ønskedet, vil jeg dog være åben for i det foreliggende kommissorium at indsæt-te to afsnit, der svarer til de ovenfor citerede afsnit fra Blekingegade-kommissionen. Det vil således i givet fald i kommissoriet blive anført, atkommissionen bør tilrettelægge sit arbejde således, at den så vidt muligtkan afgive beretning om resultat af sin undersøgelse senest 3 år efter, at3
kommissionen er endeligt nedsat. Endvidere vil det blive anført, at så-fremt kommissionen ikke kan afgive beretning inden det nævnte tids-punkt, anmodes kommissionen om at orientere justitsministeren skriftligom baggrunden herfor og om, hvornår kommissionen forventer at kunneafgive beretning.
4