Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
905676_0001.png
905676_0002.png
Folketingets uddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 9 (Alm. del):I brev af 6. oktober 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 9:"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2/9-10 fra Lene Kjel-gaard Jensen og Mogens Kruse, Thisted kommunes byråd, vedr. evt.planer om hævelse af adgangsniveauet til læreruddannelsen, jf. UDU alm.del – bilag 2."Svar:Regeringen har fremlagt syv ambitiøse mål for en ny og bedre folkeskole,herunder, at danske lærere fremover skal rekrutteres blandt de bedstestuderende. Målene skal sikre, at danske skolebørn er blandt verden bed-ste. For at sikre det faglige løft er det nødvendigt, at vi rekrutterer fagligtdygtige studerende til læreruddannelsen.Lene Kjelgaard Jensen og Mogens Kruse påpeger i henvendelsen, at kra-vet om et minimumsgennemsnit for at blive optaget på læreruddannelsenvil føre til lukninger af læreruddannelsessteder, bl.a. læreruddannelsen iSkive, fordi færre studerende bliver optaget på de enkelte uddannelses-steder.Der er en række forhold, som bør medtages i en vurdering af konsekven-serne af tiltaget.For det første vil et generelt karakterkrav signalere, at læreruddannelsenikke er en uddannelse, alle kan komme ind på. Det vil afhjælpe uddannel-sens prestigeproblem og dermed tiltrække en ny gruppe af studerende,som tidligere ville have afskrevet læreruddannelsen på forhånd.For det andet oplever læreruddannelsen et meget højt frafald. Undersø-gelser viser, at der er en sammenhæng imellem karaktergennemsnit ogfrafald. De studerende, der bliver optaget med de laveste gennemsnit, har
25-10-2010
2langt større risiko for at falde fra i løbet af uddannelsen end studerendemed højere gennemsnit. Hvis der indføres et karakterkrav til uddannel-sen, kan det forventes, at en større andel af de studerende vil gennemfø-re uddannelsen.Samtidig er det relevant at holde sig for øje, at læreruddannelsen de sene-ste to år har oplevet en markant stigning i søgningen til uddannelsen.Ifølge tal fra Professionshøjskolen VIA UC har læreruddannelsen i Skivehaft en stigning på over 71 procent for 1. prioritetsansøgninger overdisse to år.Lene Kjelgaard Jensen og Mogens Kruse påpeger endvidere, at en reduk-tion af andelen af studerende, der kan blive optaget på kvote 2, vil ude-lukke studerende, der har andre livserfaringer end de, der går den lige vejfra en ungdomsuddannelse.I dag er det sådan, at op mod halvdelen af de optagne lærerstuderendekan blive optaget via kvote 2. Hvis et højere karakterkrav skal have ef-fekt, kræver det, at kvote 1 bliver udvidet, således at tiltaget kommer tilomfatte størsteparten af de optagne på læreruddannelsen.Samtidig anerkendes det, at der findes et potentiale for gode lærereblandt uddannelsessøgende, som har en anden baggrund end gymnasial.Muligheden for, at de bedste af disse uddannelsessøgende kan blive op-taget på læreruddannelsen, fastholdes, da der stadig vil være mulighed foroptag igennem en reduceret kvote 2.Det er desuden vigtigt at holde sig for øje, at der for denne gruppe afuddannelsessøgende kan være mulighed for at blive optaget på meritlæ-reruddannelsen. Uddannelsen til meritlærer er særligt tiltænkt uddannel-sessøgende, som kommer med en anden baggrund end gymnasial ud-dannelse.Regeringen vil fremlægge et samlet folkeskoleudspil med konkrete initia-tiver i november 2010. Regeringen vil herefter optage forhandlinger medforligspartierneMed venlig hilsen
Tina Nedergaard