Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
919530_0001.png
919530_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 86 (Alm. del):I brev af 11. november 2010 har udvalget efter ønske fra Christine Anto-rini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Kan ministeren bekræfte, at der er forskning, der dokumenterer, at me-re end 25 elever i klasserne forringer undervisningseffekten, jf. professorNiels Egelund i artikel i Politiken 22/03-10 (Ikke flere i klassen) samtAKFs undersøgelser af Eskild Heinesen, Nina Smith og Helena SkytNielsen, jf. artikel i Politiken 6/9-10 (Større klasser giver ringere kund-skaber)?"Svar:Ja, det kan jeg bekræfte, og jeg noterer mig professor Niels Egelundsbemærkning om nødvendigheden af at bruge holddannelse, når elevtalleti en klasse kommer over 30. Jeg har samtidig noteret mig, at professorNiels Egelund og direktør for SFI – Det Nationale Forskningscenter forVelfærd Jørgen Søndergaard den 16. september 2010, også i Politiken,giver deres fælles kommentar til den omtalte artikel fra den 6. september2010 under overskriften ”Små klasser i folkeskolen er langt fra den bed-ste vej til højere karakterer”.Niels Egelund og Jørgen Søndergaard understreger, at den forskningsba-serede viden om klassestørrelsernes betydning for elevernes indlæring eraf værdi for politikerne, idet vi jo skal forholde os til kommuners og sko-lers mulighed for at få mest kvalitet for pengene.Den reduktion af klassestørrelsen, der er nødvendig for at hæve karak-terniveauet i en klasse, er en væsentlig dyrere løsning end supplerendebrug af holddannelse. I den forbindelse nævner de to forskere udtrykke-ligt, at man ikke på forhånd kan udelukke, at høje klassekvotienter er atforetrække frem for lave, forudsat at den økonomiske besparelse ved
22-11-2010
2større klasser overføres til andre initiativer, der for alvor rykker ved ele-vernes læring.Jeg vedlægger en fil med den side fra Politiken fra den 16. september2010, hvor kommentaren står nederst på siden.Endelig er det min opfattelse, at vi skal have tillid til, at man også lokaltkan træffe kloge beslutninger. Jeg er således ikke enig i synspunktet om,at vi skal beslutte alt på Christiansborg.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard