Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
914649_0001.png
914649_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 60 (Alm. del):I brev af 2. november 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 60:"Ministeren bedes oplyse, om det gennemsnitlige antal undervisningslek-tioner pr. uge pr. lærer i folkeskolen er steget efter tiltrædelse af ny ar-bejdstidsaftale for landets folkeskolelærere samt oplyse det gennemsnitli-ge antal undervisningslektioner pr. uge pr. lærer."Svar:Ifølge en opgørelse fra UNI-C for skoleåret 2009/10 har lærerne på 530folkeskoler i 35 kommuner været omfattet af den gamle arbejdstidsaftalefra 2005 og på 936 folkeskoler i 63 kommuner været omfattet af den nyeaftale fra 2008.Opgørelsen viser, at de lærere, der er omfattet af 2005-aftalen, i gennem-snit har anvendt 35,9 pct. af deres arbejdstid på undervisning, hvilketsvarer til 691 timer af 60 minutter om året. Denne andel har i de senereår været svagt stigende, idet andelen i skoleåret 2009/10 er det højestegennemsnit i 6 år. I skoleåret 2005/06 blev andelen opgjort til 34,9 pct.,hvilket på årsbasis svarer til 671 timer af 60 minutter.For de lærere, der er omfattet af 2008-aftalen, er undervisningstiden iskoleåret 2009/10 opgjort til 33,5 pct. af arbejdstiden, og det svarer forhele året til 645 timer af 60 minutter.Umiddelbart ser undervisningsandelen altså ud til at falde ved overgangtil den nye arbejdstidsaftale. Imidlertid ligger der ikke det samme under-visningsbegreb til grund for de to arbejdstidsaftaler. Efter 2005-aftalen erder tale om et udvidet undervisningsbegreb, der ud over almindelige ka-tedertimer også omfatter en række andre aktiviteter, hvor lærere og ele-ver er sammen, fx elevsamtaler. Efter aftalen fra 2008 er undervisnings-begrebet i højere grad afgrænset som traditionel undervisning.
11-11-2010
2Undervisningsbegrebet omfatter derfor efter den nye aftale færre under-visningsaktiviteter end efter 2005-aftalen, og det tidsmæssige omfang afundervisningsaktiviteterne bliver derved som udgangspunkt mindre efterden nye aftale end efter den gamle. Forskellen mellem de to aftaler gørdet ikke muligt at sammenligne skoler og kommuner, som benytter hen-holdsvis 2005- og 2008-aftalen.Det bemærkes, at ingen af de to aftaler opgør undervisningstiden efter enugenorm. Det kan dog oplyses, at en undervisningstid, der på årsbasisudgør 645 timer af 60 minutter, vil svare til 21,5 ugentlige lektioner af 45minutters varighed, hvis hele årets undervisningstid anvendes som tradi-tionelle 45 minutters lektioner og fordeles jævnt over de 40 uger, et sko-leår sædvanligvis består af.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard