Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 51 Alm. del:I brev af 29. oktober 2010 har uddannelsesudvalget efter ønske fra PerHusted (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 51:”Det fremgår af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om genopret-ning af dansk økonomi, at der skal gennemføres en harmonisering afbefordringsordningerne på ungdoms- og videregående uddannelser medhenblik på at tilvejebringe et provenu på 75 mio. kr. årligt i 2011-2013.a) Hvilke økonomiske konsekvenser får aftalen for unge, der bor iArden, Øster Hurup, Als, Mariager eller Hadsund, der tager enhandelsuddannelse på Handelsskolen Tradium i Hobro eller Ma-riagerfjord Gymnasium i Hobro?b) Hvilke økonomiske konsekvenser får aftalen for unge, der bor iArden, Øster Hurup, Als, Mariager, Terndrup eller Hobro, dertager grundforløbet på Tech College i Hadsund?c) Hvor stor bliver deres merudgift i transport pr. år, hvis detkommende lovforslag bliver vedtaget?d) Hvilke konsekvenser mener ministeren transportstigningen fårfor målsætningen om, at 95 % af de unge skal gennemføre enungdomsuddannelse, når den kollektive transport fordyres forisær de unge, der ikke bor i centerbyerne med ungdomsuddan-nelser?e) Hvorledes harmonerer lovforslaget med de politiske ønsker omat understøtte udviklingen i områder udenfor de store centerbyerog i de områder, som i debatten ofte benævnes ”udkantsdan-mark”?”
10-11-29
Svar:Besvarelsen af delspørgsmål a)-c) tager udgangspunkt i, at egenbetalingeni det fremsatte lovforslag, L 56, foreslås forhøjet til 551 kr. pr. 30 dagesperiodekort. Beregningerne er foretaget ved en simulering af solgte kort i2009 for elever, der bor i de pågældende bysamfund, hvilket også omfat-ter elever på de i spørgsmål a) og b) nævnte uddannelsesinstitutioner.
2De i delspørgsmål a) og b) nævnte bysamfund ligger i de tre kommuner,som fremgår af tabellen.Tabel: Forøgelse af egenbetaling for befordringsrabatmodtagere på ungdoms-
uddannelser i 2009 i Mariagerfjord, Randers og Rebild kommuner (2010-
prisniveau).
KommuneMariagerfjordRandersRebild
Skøn for for- Skøn for gennemsnit-Rabat- øget egenbeta- lig forøget egenbeta-ling pr. rabatmodta-modta- ling pr. rabat-ger pr. 30 dagegeremodtager pr. årantal---------- kr. ----------1.0411.3221949501571.1451.270185748
Forøget egenbetaling pr.modtager pr. 30 dage1–100 - 227 kr.99 kr. 226 kr. (maks.)------------ % ------------92269143848142066
Af tabellen fremgår blandt andet, at gennemsnittet af forøgelsen af egen-betalingen varierer mellem 157 kr. og 194 kr. pr. 30 dages kort, og atmellem 48 % og 69 % af eleverne skønnes at få en forøgelse af egenbeta-lingen på det maksimale beløb på 227 kr. afhængigt af bopælskommune.Af tabellen fremgår ligeledes, at den samlede gennemsnitlige merudgiftpr. år pr. elev skønnes at udgøre mellem 950 kr. og 1.322 kr. afhængigt afbopælskommune.d) Med harmoniseringen af befordringsordningerne tilgodeses studeren-de, der har de højeste udgifter til befordring. De studerende ved videre-gående uddannelser, der i dag har de højeste befordringsudgifter, betalerover 1.500 kr. om måneden til transport. Fremover vil alle elever vedungdomsuddannelser og studerende ved videregående uddannelser mak-simalt have udgifter til transport på 551 kr. om måneden. Som nævntovenfor svarer det for elever i ungdomsuddannelser maksimalt til enforøgelse på 227 kr. om måneden. Regeringen peger desuden som ele-ment i sit udspil til SU-reform på at afsætte 25 mio. kr. til supplerendestøtte målrettet de unge, der har lang transport til nærmeste ungdomsud-dannelse. Støtten må forventes særligt at komme de unge, der ikke bor icenterbyerne med ungdomsuddannelser, til gode.På den baggrund er det regeringens vurdering, at ændringerne af befor-dringsordningerne ikke vil påvirke de unges uddannelsesadfærd.e) Det er regeringens mål, at det skal være muligt for studerende i alledele af landet at tage en ungdomsuddannelse eller videregående uddan-nelse, uanset hvor langt der er til den ønskede uddannelsesinstitution.For de studerende i videregående uddannelser, der har de højeste befor-dringsudgifter, betyder harmoniseringen af befordringsordningerne, at devil få en større del af deres transportudgifter dækket end med den nuvæ-rende ordning. De vil på den måde kunne blive boende i byer udenfor de
3store uddannelsesbyer uden at skulle have større udgifter end den mak-simale grænse for egenbetaling på 551 kr. om måneden. Endelig foreslårregeringen nu, at der også bliver indført en mulighed for, at studerendekan få tilskud til befordring i egen bil i de tilfælde, hvis den studerende erbosat et sted i landet, hvor der ikke er adgang til offentlig befordring.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard