Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
1025092_0001.png
1025092_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for almeneuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.udst.dkCVR nr. 16691909
Svar på spørgsmål 436 (Alm. del):I brev af 6. juli 2011 har udvalget efter ønske fra ikke-medlem af udval-get Liselott Blixt (DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 436:”Vil ministeren oplyse, hvordan det står til med indførelsen af omsorgs-planer på landets folkeskoler og uddannelsessteder, når elever opleverlivstruende sygdom, mister en forælder eller en pårørende til alvorligt oglængerevarende syge forældre?”Svar:Lovgivningen om uddannelser, herunder folkeskoleloven, indeholderingen centralt fastsatte krav om udarbejdelse af omsorgsplaner for deenkelte institutioner. I folkeskolen er det den enkelte skole eller kommu-ne, der tager initiativ til at udarbejde omsorgsplaner. Dette er dog enopgave, som mange kommuner og skoler har påtaget sig.Herudover har Kræftens Bekæmpelse gennem årene gjort et stort oggodt stykke arbejde for at udbrede skolernes beredskab i denne henseen-de. Foreningens program – OmSorg – arbejder for at ruste voksne til atstøtte og hjælpe børn i sorg, ligesom de arbejder for at få skoler, daginsti-tutioner o.l. til at udarbejde såkaldte OmSorgs-handleplaner. En Om-Sorgs-handleplan indeholder præcise retningslinjer for, hvordan mansom skole hjælper et barn i krise. De seneste tal fra Kræftens Bekæmpel-se (2010) viser, at 96 pct. af landets skoler og 79 pct. af daginstitutioner-ne har en sådan plan. Ud af de 21 pct. af daginstitutionerne, som endnuikke har en plan, er 37 pct. i gang med at udarbejde en.Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) gennemførte i november2010 en spørgeskemaundersøgelse om trivsel i folkeskolen. Spørgeske-maet blev sendt til alle landets folkeskoler, hvoraf 48,4 pct. svarede tilba-ge. På spørgsmålet: ”Har skolen et akutberedskab og en organisering, dersikrer, at den enkelte lærer eller pædagog kan få hjælp/støtte til at hånd-
18-08-2011
2tere sorg og kriser hos eleverne?” er 90,9 pct. af svarene positive, 2,1 pct.negative og 7,0 pct. indikerede, at skolen har et lignende beredskab. Tal-lene er fra en endnu ikke udgivet DCUM-rapport, der forventes offent-liggjort inden for den nærmeste fremtid.Jeg er meget glad for den store indsats, der gøres for udbredelse af sorg-og kriseberedskab ved de institutioner, der udgør en væsentlig del afbørns og unges hverdag. Det er meget vigtigt, at vi sikrer den nødvendi-ge støtte til børn og unge, der har mistet en forælder eller har alvorlig ogkritisk sygdom eller andre livskriser tæt inde på livet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen