Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomisk afdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 431 (Alm. del):I brev af 29. juni 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge(SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 431:"Ministeren bedes kommentere BDO’s seneste beregninger, der viser, atsamlet set er udgifterne til normalundervisningen pr. elev faldet med 8,1pct. siden 2002."Svar:Jeg vedlægger kopi af min korrespondance om sagen med Danmarks Læ-rerforening.BDO’s seneste beregninger er en opdatering af tallene i BDO’s tidligererapport fra maj 2010 om samme emne. Denne rapport og herunderBDO’s metode og skønsbaserede korrektioner til de officielle regnskabs-tal har den daværende undervisningsminister kommenteret i bl.a. svar påUddannelsesudvalgets spørgsmål 415 af 21. juni 2010 samt svar påspørgsmål 84 af 10. november 2010.Som der fremgår af disse svar, har Undervisningsministeriet ikke mulig-hed for at efterprøve de skønsbaserede korrektioner til de officielle regn-skabstal, der er foretaget af BDO.Jeg er helt opmærksom på, at udviklingen på specialundervisningsområ-det udgør et væsentligt udgiftsproblem for folkeskolen, men jeg må sam-tidig konstatere, at den konkrete udgiftsmæssige betydning heraf for denalmindelige undervisning ikke er mulig at opgøre eksakt.Jeg finder det endvidere højst uheldigt, at DLF giver indtryk af, at manmed BDO’s rapport skulle få et mere retvisende billede af udgiftsudvik-lingen pr. elev til undervisning, når valget af korrektioner har den effekt,at der herved sker en reduktion af den stigning fra 2002, som de officielle
24-08-2011
2regnskabstal viser. Når der ses bort fra den helt marginale betydning afkorrektionen vedrørende skolevejledningen, ses der således ikke at væregjort forsøg på at identificere, hvilke udgiftselementer der kunne haveden modsatte effekt, ligesom opgørelsen fortsat indeholder udgiftsele-menter, der ikke vedrører selve undervisningstilbuddene.Undervisningsministeriet vil derfor fortsat basere sine beregninger på deofficielle regnskabstal fra Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen