Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
1023339_0001.png
1023339_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen forerhvervsrettede uddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.udst.dkCVR nr. 16691909
Svar på spørgsmål 416 (Alm. del):I brev af 20. juni 2011 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Christine Antorini (S):Spørgsmål 416:"Vil ministeren fremsende en opgørelse over, hvor stor en andel af un-dervisningstimerne i samtlige af folkeskolens fag (opdelt pr. fag), derforestås af en linjefagsuddannet lærer eller lærer med tilsvarende kompe-tencer?"Svar:Den seneste opgørelse af linjefagsdækningen blev foretaget af UNI-C irapporten ”Undersøgelse af linjefagsdækningen i folkeskolen” (2009).

Fag

TyskFysik/kemiFranskSløjdEngelskMusikIdrætDanskHåndarbejdeBiologiHjemkundskabMatematikBilledkunstGeografiSamfundsfagHistorieNatur/teknikKristendomskundskab

Linjefagsuddannet

83 pct.82 pct.81 pct.81 pct.78 pct.73 pct.72 pct.71 pct.69 pct.67 pct.65 pct.63 pct.59 pct.53 pct.47 pct.44 pct.30 pct.22 pct.

Kompetencer svarende

til linjefag

14 pct.15 pct.16 pct.15 pct.15 pct.18 pct.17 pct.24 pct.20 pct.24 pct.20 pct.26 pct.23 pct.30 pct.34 pct.29 pct.44 pct.38 pct.
10-08-2011

Andre kompetencer

3 pct.3 pct.2 pct.4 pct.7 pct.9 pct.12 pct.5 pct.11 pct.9 pct.15 pct.10 pct.18 pct.17 pct.19 pct.27 pct.25 pct.40 pct.
2Rækkerne svarer ikke alle steder til 100 pct. på grund afrundinger.Tabellen viser resultatet for opgørelsen. Listen rangerer de forskellige fagi forhold til dækningsgraden og viser andelen af klasserne, som varetagesaf en underviser med henholdsvis linjefaget, kompetencer svarende tillinjefaget eller andre kompetencer.”Kompetencer svarende til linjefag” er defineret som lærere med efter-/videreuddannelse, der vurderes at give kompetence svarende til linjefag.Lærerne har f.eks. en anden kompetencegivende uddannelse eller hardeltaget i længerevarende kursusforløb. Skolens leder har i forbindelsemed UNI-Cs dataindsamling foretaget en vurdering af, om denne kate-gori gør sig gældende i de konkrete tilfælde.Opgørelsen bygger på svar fra 84 procent af folkeskolerne.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen