Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 381 (Alm. del):I brev af 4. maj 2011 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 381:"Hvad er baggrunden for, at der uddannes for få lærere med små linjefagsom f.eks. musik og billedkunst og indgår denne problematik i arbejdet iFølgegruppen for læreruddannelsen?"Svar:Målsætningen med reformen af læreruddannelsen fra 2006 er, at lærer-uddannelsen skal have et fagligt løft. En del af det faglige løft består i enbedre linjefagsdækning, som indebærer, at de studerende får færre ogstørre linjefag. Tidligere havde en lærerstuderende fire linjefag, men medreformen blev dette reduceret til enten to store linjefag eller et stort og tosmå linjefag. Målsætningen er, at linjefagene styrkes fagligt.Konsekvenserne og effekterne af læreruddannelsesreformen fra 2006 harsiden begyndelsen været fulgt tæt af Følgegruppen for ny læreruddannel-se. Følgegruppen er ved at udarbejde sin afsluttende evalueringsrapport,og heri indgår spørgsmålet om linjefagstrukturen som et centralt tema.Følgegruppens rapport forventes præsenteret i starten af 2012, og heri vilindgå en række anbefalinger til den fremtidige linjefagsstruktur.Der er siden læreruddannelseslovens implementering i 2007 indført enrække forsøg, som har gjort muligheden for at tage tre linjefag mere at-traktiv.De netop offentliggjorte linjefagstal viser, at der har været en betydeligeffekt af forsøgene med læreruddannelsen. Flere studerende vælger trelinjefag frem for to. Et sådant valgmønster vil alt andet lige understøtte,at der uddannes flere lærere med små linjefag som fx musik og billed-kunst.
31-05-2011
2Regeringen er optaget af spørgsmålet om de praktiske/musiske fag i fol-keskolen. Det er baggrunden for, at regeringen i 2009 iværksatte en sam-let handlingsplan for styrkelse af de praktiske/musiske fag. I henhold tilhandlingsplanen er der netop igangsat en kortlægning af de prakti-ske/musiske fags vilkår og status i folkeskolen. Kortlægningen ventesfærdig i efteråret 2011, og jeg vil på baggrund heraf fremlægge en rede-gørelse for Folketinget inden årets udgang.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen