Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 369 (Alm. del):I brev af 28. april 2011 har udvalget efter ønske fra Marianne Jelved (RV)og Christine Antorini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 369:”Ministeren bedes kommentere Aftagerrådets udtalelse om DPU’s frem-tidige status i Aarhus Universitet (UDU, alm. del – bilag 244) og herun-der især forholde sig til disse spørgsmål:a. Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre sig, at DPU ogsåfremover vil være i et tæt samarbejde med professionshøjskolerne?b. Hvordan vil ministeren sikre sig, at der sker det fornødne samarbejdemellem professionshøjskolerne, DPU og andre relevante universitetsmil-jøer ift. uddannelsesforskning?c. Hvordan vil ministeren sikre sig, at professionshøjskolernes behov forforsknings- og udviklingsbaseret samarbejde om både grunduddannel-sernes og efter- og videreuddannelsernes indhold sikres med DPU’s for-andrede struktur?d. Hvordan vil ministeren sikre, at Center for Læseforskning og Centerfor IT og Medier i et læringsperspektiv forsat bedriver praksisbaseretforskning i et tæt samarbejde med professionshøjskolerne, når de tocentre flyttes væk fra DPU og ind i Aarhus UniversitetSvar:DPU’s aktiviteter samles ved omorganiseringen i et institut, Institut forUddannelse og Læring (DPU), under hovedområdet Kulturvidenskab.Jeg anser det for helt centralt, at der fortsat er et tæt samarbejde mellemDPU, Aarhus Universitet og professionshøjskolerne.Jeg har vanskeligt ved at forstå frygten for, at placeringen af DPU i detnye kulturvidenskabelige hovedområde skulle betyde, at samarbejdetmed professionshøjskolerne forringes.
07-06-2011
2Jeg har eksempelvis forstået, at DPU og Professionshøjskolen Syddan-mark netop har indgået et større strategisk partnerskab om sundhed, derskal fremme læring om sundhed på skoler, i daginstitutioner og på ung-domsuddannelser.I forhold til spørgernes konkrete spørgsmål har jeg følgende svar:a. Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre sig, at DPU også fremover vilvære i et tæt samarbejde med professionshøjskolerne?Aarhus Universitet en selvejende institution, som sorterer under Viden-skabsministeriet. Jeg har tillid til, at faglige beslutninger tages bedst afinstitutionerne. Det nye strategiske samarbejde om sundhed og uddan-nelse mellem DPU og Professionshøjskolen Syddanmark bekræfter migheri.Med den organisatoriske model, som Aarhus Universitet nu ønsker atindføre, er det samtidig sikret, at der også fremover vil være tæt kontakttil aftagerne, idet der bl.a., som supplement til aftagerpanelernes uddan-nelsesrådgivning på detailniveau, etableres et særligt dialogforum forDPU som institut med deltagelse af relevante aftager- og interesseorgani-sationer.I Aarhus Universitets udviklingskontrakt for 2011 er det derudover af-talt, at universitetet i kontraktperioden yderligere vil udbygge samarbej-det med professionshøjskolerne.Selvfølgelig skal vi fortsat holde øje med, hvordan samarbejdet udviklersig, men jeg mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for attage initiativer.b. Hvordan vil ministeren sikre sig, at der sker det fornødne samarbejde mellem pro-fessionshøjskolerne, DPU og andre relevante universitetsmiljøer ift. uddannelsesforsk-ning?Uddannelsesforskning er et vigtigt satsningsområde for regeringen. Der-for har vi med Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, DanskFolkeparti og Det Radikale Venstre om fordeling af globaliseringsreser-ven fra efteråret 2010 afsat 28 mio. kr. til uddannelsesforskning.En betingelse for at kunne ansøge om midler fra puljen er netop, at an-søgninger skal være udarbejdet i samarbejde mellem professionshøjskolerog universiteter.Organisationsændringerne på Aarhus Universitet har ikke betydning fordenne satsning på uddannelsesforskning, hvor vi håber og forventer, at
3også andre universiteter ud over Aarhus Universitet i samarbejde medprofessionshøjskoler vil søge om midler til forskningsprojekter og ph.d.-stipendiater.c. Hvordan vil ministeren sikre sig, at professionshøjskolernes behov for forsknings- ogudviklingsbaseret samarbejde om både grunduddannelsernes og efter- og videreuddan-nelsernes indhold sikres med DPU’s forandrede struktur?Jeg mener ikke, at strukturændringen og flytningen af DPU til det kultur-videnskabelige hovedområde betyder, at DPU i mindre grad end tidligerekan imødekomme professionshøjskolernes behov. Ledelsen på det nyeInstitut for Uddannelse og Læring (DPU) har ved flere lejligheder udtalt,at man vil fastholde DPU’s brand inden for forskning og videnud-veksling, samt at man har en særlig forpligtelse til at etablere tætte sam-arbejder med professionshøjskoler og aftagere i øvrigt.d. Hvordan vil ministeren sikre, at Center for Læseforskning og Center for IT ogMedier i et læringsperspektiv forsat bedriver praksisbaseret forskning i et tæt samar-bejde med professionshøjskolerne, når de to centre flyttes væk fra DPU og ind i Aar-hus UniversitetDPU har været en del af Aarhus Universitet siden 2007. Derfor er detogså misvisende at tale om, at Center for IT og Medier flyttes fra DPUtil Aarhus Universitet, da centeret gennem længere tid har været en del afAarhus Universitet.Dele af Center for IT og Medier flyttes til det nye Center for Universi-tets- og Ungdomspædagogik, mens andre dele flyttes til det nye Institutfor Æstetik og Kommunikation, hvor ledelsen på det kulturvidenskabeli-ge hovedområde vurderer, at der er betydeligt flere samarbejds- og sy-nergimuligheder.Jeg forventer ikke, at ændringerne vil få negative konsekvenser for denforskning, der vil være relevant i relation til undervisningen i folkeskolen,læreruddannelsen eller undervisningen m.v. på professionshøjskolerne.Center for Læseforskning er ikke en del af Aarhus Universitet, men erderimod forankret ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskabved Københavns Universitet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen